10 279 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Installation Gasspis i norrland?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Reducerventilen kan ha frusit? Det skall pysa i den när gasen strömmar igenom.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Ja om såna problem finns på gotland så känns det som att det kan vara bäst med ett varmt ställe för tuberna här i umeå
. Tur man inte bor kvar i kallhålan vännäs dessutom
.
Men är det några egentliga problem med att ha P11 i ett skåp i till exempel tvättstugan?
Skåpet ska vara ventilerad med utomhusluft vad jag förstått?
Men är det några egentliga problem med att ha P11 i ett skåp i till exempel tvättstugan?
Skåpet ska vara ventilerad med utomhusluft vad jag förstått?
Ena sonen som bor i Sörmland berättade just att deras reducerventil frusit ett par gånger den senaste tiden. Han har tuberna i ett litet snickrat träskåp utanför ytterväggen. Tydligen kunde man bara värmamed handen några minuter så fungerade den igen.Johan Gunverth skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Kom att tänka på en till sak kring installationen, skåpet tuberna ska stå i ska vara ventilerade med utomhusluft? Blir det då inte problem med fuktskador av kondens kring ventilationen som byggs in i väggen? Hur löser man detta rent praktiskt?
Jag har då inte några som helst problem med min hemmagjorda låda utanför fönstret, helt utan isolering. Och då har det varit -15 till -20 ett bra tag nu.
Även om jag inte är överdrivet rädd för gasolen förstår jag inte alls poängen med att ha tuben inne.
1) De tar plats, är smutsiga och skitiga och fula
2) OM tuben mot förmodan skulle börja läcka är det inte något problem om man har den ute
3) man kan ha en avstängningskran på utsidan
4) kortare väg från bilen till där den tuben ska stå (t.o.r.)
5) Man kan ha en synlig låda med en gas-skylt så att tuberna lätt kan plockas bort vid eventuell brandfara
6) man kan ha två tuber som man växlar mellan, dvs aldrig slut på gas
Räkna med minst Aktivists kostnader plus kanske lite till beroende på dels konkurrenssituationen här uppe, dels på hur du vill ha installationen (jag har två avstängningskranar, en ute, en i under diskhon).
Vi gör av med ca 1 flaska per 2 månader, lite beroende på årstid, så ca 5-6 flaskor P11 per år. Har en SMEG 5-brännare. Men då lagar vi som sagt en hel del mat på den, varje dag. Och en del öl kokas
"Ventilationen" löser man ju bara genom att man inte gör lådan helt tät, särskilt nedåt (dit ev läckande gasol rinner). Min låda står på ett antal lecablock och botten på lådan är träribbor.
Även om jag inte är överdrivet rädd för gasolen förstår jag inte alls poängen med att ha tuben inne.
1) De tar plats, är smutsiga och skitiga och fula
2) OM tuben mot förmodan skulle börja läcka är det inte något problem om man har den ute
3) man kan ha en avstängningskran på utsidan
4) kortare väg från bilen till där den tuben ska stå (t.o.r.)
5) Man kan ha en synlig låda med en gas-skylt så att tuberna lätt kan plockas bort vid eventuell brandfara
6) man kan ha två tuber som man växlar mellan, dvs aldrig slut på gas
Räkna med minst Aktivists kostnader plus kanske lite till beroende på dels konkurrenssituationen här uppe, dels på hur du vill ha installationen (jag har två avstängningskranar, en ute, en i under diskhon).
Vi gör av med ca 1 flaska per 2 månader, lite beroende på årstid, så ca 5-6 flaskor P11 per år. Har en SMEG 5-brännare. Men då lagar vi som sagt en hel del mat på den, varje dag. Och en del öl kokas
"Ventilationen" löser man ju bara genom att man inte gör lådan helt tät, särskilt nedåt (dit ev läckande gasol rinner). Min låda står på ett antal lecablock och botten på lådan är träribbor.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Tack för svaren 
Vem anlitade du/ni för att installera det? Eller gjorde ni det själv?
Vem anlitade du/ni för att installera det? Eller gjorde ni det själv?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Någon kan ju gärna förklara vilka bra anledningar det finns att ha en Gas-spis?
1: Bättre funktion på spisen jämfört med el/induktion
2: Högre "coolhetsfaktor"
3: Slipper elektriska fält/magnetiska.
Men måste väl vara andra fördelar? Verkar ju ganska jobbigt att sköta om.. byta tuber osv.. Brand/Explosionsrisk.
1: Bättre funktion på spisen jämfört med el/induktion
2: Högre "coolhetsfaktor"
3: Slipper elektriska fält/magnetiska.
Men måste väl vara andra fördelar? Verkar ju ganska jobbigt att sköta om.. byta tuber osv.. Brand/Explosionsrisk.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Akta dig för att peta i vår övertygelse.Rrrrr skrev:Någon kan ju gärna förklara vilka bra anledningar det finns att ha en Gas-spis?
1: Bättre funktion på spisen jämfört med el/induktion
2: Högre "coolhetsfaktor"
3: Slipper elektriska fält/magnetiska.
Men måste väl vara andra fördelar? Verkar ju ganska jobbigt att sköta om.. byta tuber osv.. Brand/Explosionsrisk.
- Känslan. Elden värmer kärlet som innehåller råvarorna. Som att köra italiensk sportbil jämfört med tysk/japansk. Man ser direkt vad om händer utifrån flamhöjden. Närkontakt med matlagningen.
- Inte lika coolt som en induktionshäll just nu, men överlever alla trender.
- Robust konstruktion. Gjutjärnsroster (ofta) som klarar omild hantering. Går i princip aldrig sönder.
- Man kan använda vilket kärl som helst som klarar värme.
- Det går att woka med en riktig plåtwok med helt rund botten.
- Billigare i drift än vanlig häll och ungefär samma ekonomi som en induktionshäll.
- Fungerar utan ström.
Den är inte lika lättstädad som en glashäll, men rostren kör man i diskmaskinen lite då och då och resten av gashällen slabbs lätt av med en svamp och varmt vatten. Byte av gas med rätt storlek på flaskorna görs ungefär en gång i halvåret.
En del hävdar att gas inte är lika exakt i regleringen som en induktionshäll och det är i och för sig sant. Tyvärr har man inte fattat vad matlagning går ut på om det skulle vara en viktig faktor.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
För egen del så är det just det att man kan vara lite mer våldsam i hanteringe, du kan fippla och fladdra med pannorna och slamra och ha dig utan att slå sönder hällen, samtidigt som man har fortsatt värme på kärlet även om den inte ligger direkt mot underlaget.
Flambering blir mycket roligare också
.
Matlagningen blir ett större nöje, och det går i praktiken fortare även jämfört med induktionshäll eftersom man kan arbeta lite hårdare med kärlen och behandla maten på ett annorlunda sätt.
Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det är riktigt läckert också.
Vore intressant att höra kockars egen jämförelse induktion vs gas. Varför dom alltid kör gas (på restaurang)
Flambering blir mycket roligare också
Matlagningen blir ett större nöje, och det går i praktiken fortare även jämfört med induktionshäll eftersom man kan arbeta lite hårdare med kärlen och behandla maten på ett annorlunda sätt.
Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det är riktigt läckert också.
Vore intressant att höra kockars egen jämförelse induktion vs gas. Varför dom alltid kör gas (på restaurang)
Nu har det hela löst sig, tyvärr vet jag inte riktigt hur. Installatören var förbi och kollade att det flödade gas genom reducerventilen, vilket det gjorde. Det intressanta var att hällen plötsligt fungerade kvällen innan han väl var där, men efteråt betedde den sig åter märkligt. Inför Trettondagshelgen tog jag istället kontakt med firman på ön som servar Smeg, Ilve mfl. Det telefonsamtalet räckte tydligen, för därefter har hällen fungerat felfritt...
Även om utetemperaturen har växlat under den aktuella perioden, så tror jag inte att den har krupit över nollan. Det är i alla fall fantastiskt skönt att ha kökets arbetshäst tillbaka i tjänst, även om det känns lite nervöst inför nästa vinter!
Var hittade du skåpet? Bild? Letar själv efter ett lämpligt skåp (för två P11 alt två P19), men vill undvika ett hemmabygge i trä, utan skulle föredra ett mer "diskret" skåp i plåt. Utbudet här på ön är desvärre skralt, om man nu inte vill ha ett "skräddarsytt" skåp som kostar skjortan...Akvist skrev:
Jag köpte skåp och P11
r från Gas och Gasolmästarna i Göteborg (www.ggm.nu). Det är ett enkelt låsbart plåtskåp med plats för två P11 och varningsskylt på utsidan.
Klicka här för att svara
