Sitter och läser på
http://www.italianbrands.se/viking/servlet/VSP?id=ilve&page=viewpsub_txt.vsp&$dialog.ID=INSTALL

1. Du tar två flaskor, en i drift och en i reserv. I enbostadshus är det tillåtet med högst P11-storlek, i flerfamiljshus högst 5-litersstorlek (blå). Radhus räknas som enbostadshus.

2. Flaskorna ställs helst utanför huset, men får stå inne om man vill, dock inte i källaren.

Får man alltså ha en P11 inomhus?

Problemet här i Umeå blir ju kylan, "5. Efter reducerventilen sätter man en gasolslang. Svenska slangar är märkta med ordet gasol. Slangen skall klara –30° C, vilket utländska slangar inte alltid gör."

Det är inte alltför ovanligt att det blir lägre än -30C under vintrarna och då vill man ju inte riskera slangen. Så en inomhuslösning känns säkrast. Frågan är hur man löser detta. Trodde bara det var P6 man fick ha inomhus men här säger dom P11 också?
 
Redigerat av moderator:
Länken vill inte fungera, forumet som har stängt av länkning?

Kopiera länken och ta bort mellanslaget i sista ordet "install" så ska det fungera.
 
Det är inte bara slangen som är problemet vid kyla under -30. Gasolen i själv förångas dåligt i så låga temperaturer och slutar helt vid -40. Det innebär att självtrycket i gasolflaskan försvinner och du får inte ut någon gas alls till spisen.

Om du ofta har så kallt så ska du nog installera gasolflaskan i ett uppvärmt utrymme.
 
Får bli inomhus då. Men vilken är maxstorlek inomhus? Man får som olika svar beroende på vem man hör med
 
Jag skulle INTE (!) installera gas inomhus!

Det finns flera skäl till det. Ett är att brandkåren kommer att låta ditt hus brinna ner till grunden utan att röra ett finger om de får reda på att det finns en gasflaska i huset...

Däremot tycker jag absolut du ska satsa på gas! Jag bor själv utanför i Umeå och har inga som helst problem med min gasspis (SMEG) även om det som i veckan konstant varit ca 20 minus.

Har gasen installerat en enkel låda just utanför huset där jag har 2 st P11 som jag byter mellan när de tar slut. En flaska räcker ca 2 månader för mig (vi har bara gas och lagar MYCKET mat). En enkel trälåda räcker med 3-dubbla gipslager mot huset.

Jag lät NVS (? tror jag det var) sköta installationen. Det var kanske inte den billigaste lösningen men det blev bra gjort med avstängningskran både ute i lådan och inne under diskbänken.
 
Gasen köper du på Specma på västerslätt.
 
dfallman skrev:
Jag skulle INTE (!) installera gas inomhus!

Det finns flera skäl till det. Ett är att brandkåren kommer att låta ditt hus brinna ner till grunden utan att röra ett finger om de får reda på att det finns en gasflaska i huset...
Vart får du detta ifrån?
 
dfallman skrev:
Jag skulle INTE (!) installera gas inomhus!

Det finns flera skäl till det. Ett är att brandkåren kommer att låta ditt hus brinna ner till grunden utan att röra ett finger om de får reda på att det finns en gasflaska i huset...

Däremot tycker jag absolut du ska satsa på gas! Jag bor själv utanför i Umeå och har inga som helst problem med min gasspis (SMEG) även om det som i veckan konstant varit ca 20 minus.

Har gasen installerat en enkel låda just utanför huset där jag har 2 st P11 som jag byter mellan när de tar slut. En flaska räcker ca 2 månader för mig (vi har bara gas och lagar MYCKET mat). En enkel trälåda räcker med 3-dubbla gipslager mot huset.

Jag lät NVS (? tror jag det var) sköta installationen. Det var kanske inte den billigaste lösningen men det blev bra gjort med avstängningskran både ute i lådan och inne under diskbänken.
Vad gick installationen på om man får fråga? Drog dom rören och allt för gasen också?
Och vi lagar en hel del mat också här hemma, vad lägger du ut på gas totalt per år? Man är som nyfiken på driftskostnaden, vore bra höra från en som är direkt användare.
 
Redigerat:
Gas och Gasolmästarna i Göteborg installerade gasolskåp på yttervägg, drog rör till min Ilve gasspis i köket och till gasolgrill på uteplatsen nyligen. Kostnaden för arbete och lite rör och kopplingar blev 4720 kr plus moms. Gasolskåp och två fulla P11 kostade 3120 kr plus moms.
Har inte haft spisen tillräckligt länge för att veta driftskostnaderna. Dessutom kör jag gasolgrillen på samma gasoltankar och grillen drar bra mycket mer gas än vad gasolspisen gör.
 
Hemmakatten
Vi gör av med ca 2½ P11-flaskor per år.
 
Hej!

Jag har en fråga angående gasol och yttertemperatur som tangerar ovanstående. Jag bor på Gotland och har sedan februari i år fått installerat en gasspis (Smeg, 5 brännare), där gasolflaskan (P11, metallflaska) står utomhus (söderfasad). Kopparrör genom fasaden, därefter gummislang, reducerventil och flaska. Eftersom Claes Olsson hade slutat sälja det skåp jag hade planerat att förvara flaskorna i ställdes flaskan provisoriskt på en 10 cm tjock frigolitbit med en kartong som väderskydd. Funkade finfint! Av många anledningar har jag inte fixat något skåp, men i somras slängde jag frigolitbiten av estetiska skäl och ställde istället flaskan direkt på marken.

Allt var frid och fröjd fram till någon vecka innan Jul, då temperaturen rasade till ca minus 10-15 grader. Helt plötsligt började gasen bete sig mkt märkligt. Lågan tände på full effekt direkt, men efter en liten stund blev lågan minimal för att slutligen helt dö. Jag kopplade ur flaska och tog den till närmsta AGA-återförsäljare som kontrollerade att flaskan rymde drygt 1/3. Killen där trodde att problemet kanske var att flaskan var "för kall". Han rekommenderade att jag värmde upp den (inomhus) och därefter ställde den på något som isolerade mot markkylan. Efter två dagar inomhus kopplade jag in tuben igen och placerade den på en ny bit frigolit. Resultatet; full effekt på alla brännarna!

Väl hemma efter jul och nyår på fastlandet, är problemet tillbaka igen. Brännaren tänder, men efter en sekund slocknar den igen. Därefter händer ingenting trots flera försök att tända den. Just nu har vi minus 6 grader utomhus och jag förstår ingenting. Läser på gasol.nu; "Gasol i form av propan och propen ger tryck till brännaren ända ner till -40°C och kan därför användas även vid mycket sträng kyla." :confused:
 
Det är därför P19 är ett bättre val om man har en större gashäll. Betydligt bättre förgasning i och med att flaskans yta är större. Min häll är på 13kW och skulle inte har klarat sig med P11 vintertid. En kompis med identisk häll fick erfara det i praktiken och bytte till P19.

Men det var en bra tips med frigoliten.
 
Tack för svaret! Det jag dock inte förstår är att skillnaden mellan P11 och P19 enbart borde visa sig om man vill ha flera/alla (tot 11kW) brännare tända samtidigt. Som det är nu uppstår ju problemet redan när jag försöker tända den minsta bränaren (1,5 kW). Mina kunskaper om gasol är samtidigt något begränsade...

När det gäller bestämmelserna för förvaring (gasol.nu) tolkar jag det som att man får ha maximalt en P19 inkopplad utan tillstånd från den lokala byggnadsnämnden. Är detta korrekt tolkning?
 
Pediatrik skrev:
Tack för svaret! Det jag dock inte förstår är att skillnaden mellan P11 och P19 enbart borde visa sig om man vill ha flera/alla (tot 11kW) brännare tända samtidigt. Som det är nu uppstår ju problemet redan när jag försöker tända den minsta bränaren (1,5 kW). Mina kunskaper om gasol är samtidigt något begränsade...

När det gäller bestämmelserna för förvaring (gasol.nu) tolkar jag det som att man får ha maximalt en P19 inkopplad utan tillstånd från den lokala byggnadsnämnden. Är detta korrekt tolkning?
Det låter ju rätt lustigt. Alla kranar öppnande och hela?

P19 söker man tillstånd för, vilket är en lätt sak om allt det tekniska är på plats. Man kan få tillstånd för 2 st P42 hemma om så behövs, men de är alldeles för otympliga att hantera.
 
Visst är det märkligt! Imorse när jag försökte tända brännarna, hände ingenting. Inte tillstymmelse till låga. Man hör bara tändgnistan, men inget gasflöde.

Kopplade av reducerventilen från flaskan nyss och då flödade det gas när jag öppnade kranen. Kan det vara reducerventilen som är boven? Den är märkt:

Primus
Pa=30mbar
Pe=0,3-12bar
Qn=1,5kg/h
720270
DG-3840
I3P/B

Det hörs inget läckage från slangen, men det skall man kanske kolla med såpa eller liknande?! Slangen är märkt:

Semperit GWBP EN 559 PN 2MPa (20 bar) DN 8 -30°C 3Q/2008

Kranen i källaren är öppen och verkar hel.

Tur att ugnarna fungerar så att det kan bli middag ikväll. Börjar bli trött på take-away...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.