Vis av egen erfarenhet (dumhet) har jag lagt en hel del skiffer som är ordentligt ojämn på ytan.
Fogningen gör jag i korta sekvenser och tvättar hela tiden bort fogmassan från skiffern.
Skulle det finnas kvar fogmassa på skivorna dagen efter som jag missat vid själva fogningen använder jag utspädd saltsyra ca: 5%-ig.
Mätta fogarna med vatten innan så det inte tar bort fogen mer än nödvändigt.
Jag använder en liten rundpensel Ø15-20mm. Skölj ofta med vatten och en trasa.
Sedan är det bara tålamod som krävs.