Hej allihop!

Jag har surfat runt en del men antingen söker jag på fel saker eller så finns det inte information om det jag undrar över.

Jag är student, bor i en etta på 37kvm m ett kök på ca 4 kvm som är i original från 1964. Jag har köpt min lilla lya och försöker renovera utan att dra iväg alltför mkt på kostnaderna.

Jag har rivit ner några skåp för att få mer bänkyta så man kan laga mat lättare. Rivning av skåp har gjort att det vita 15x15 kaklet över diskbänk och spis slutar helt plötsligt mitt på väggen, vilket jag tycker är rätt fult. Jag tänkte att jag gärna vill ha det mer enhetligt ... därför har jag några frågor som ni gärna får hjälpa mig med!

1) Har någon använt fastbo väggplattor? Erfarenheter? Borde jag riva ner kaklet eller går det bra att sätta väggplattan på själva kaklet.

2) Eftersom det är ett standard kakel och det finns likadana plattor att köpa, kan jag bara fortsätta kakla vidare brevid det gamla kaklet?

3) Går det att knacka bort enskilda kakelplattor utan att skada resten? Vissa plattor är nämligen måttade för att passa och inte 15x15.

Jag har funderat på att riva ner och kakla om allt men min kran/blandare sitter på väggen och det ser så fasligt besvärligt ut att behövda kakla runt dessa. Hur gör jag här? Borrar hål för att göra hål?

Vad tycker ni? Vad borde jag göra?
Tacksam för all hjälp!
Bästa hälsningar
M

• Foto0159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ kan vara att ta bort kaklet slipa, spackla och måla med våtrumsfärg. Blir billigt och snyggt.

Jag tror att det blir svårt att fortsätta med samma kakel. Är det från 64 så blir det säkert en liten nyansskillnad både på kaklet och fogen om du fortsätter.

Kan du stänga av vattnet till kranen under diskbänken, så är det nog inte jättesvårt att plocka bort den så att du kan sätta om allt kaklet om du vill.