Hej allihop!

Jag har surfat runt en del men antingen söker jag på fel saker eller så finns det inte information om det jag undrar över.

Jag är student, bor i en etta på 37kvm m ett kök på ca 4 kvm som är i original från 1964. Jag har köpt min lilla lya och försöker renovera utan att dra iväg alltför mkt på kostnaderna.

Jag har rivit ner några skåp för att få mer bänkyta så man kan laga mat lättare. Rivning av skåp har gjort att det vita 15x15 kaklet över diskbänk och spis slutar helt plötsligt mitt på väggen, vilket jag tycker är rätt fult. Jag tänkte att jag gärna vill ha det mer enhetligt ... därför har jag några frågor som ni gärna får hjälpa mig med!

1) Har någon använt fastbo väggplattor? Erfarenheter? Borde jag riva ner kaklet eller går det bra att sätta väggplattan på själva kaklet.

2) Eftersom det är ett standard kakel och det finns likadana plattor att köpa, kan jag bara fortsätta kakla vidare brevid det gamla kaklet?

3) Går det att knacka bort enskilda kakelplattor utan att skada resten? Vissa plattor är nämligen måttade för att passa och inte 15x15.

Jag har funderat på att riva ner och kakla om allt men min kran/blandare sitter på väggen och det ser så fasligt besvärligt ut att behövda kakla runt dessa. Hur gör jag här? Borrar hål för att göra hål?

Vad tycker ni? Vad borde jag göra?
Tacksam för all hjälp!
Bästa hälsningar
M

• Foto0159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ kan vara att ta bort kaklet slipa, spackla och måla med våtrumsfärg. Blir billigt och snyggt.

Jag tror att det blir svårt att fortsätta med samma kakel. Är det från 64 så blir det säkert en liten nyansskillnad både på kaklet och fogen om du fortsätter.

Kan du stänga av vattnet till kranen under diskbänken, så är det nog inte jättesvårt att plocka bort den så att du kan sätta om allt kaklet om du vill.
Till en så där pass liten yta kan du ju ha tur och hitta något restparti på något du tycker är snyggt till en billig peng.

Ett annat alternativ som jag skulle tro blir snyggt i det där köket är att köpa en stänkskyddsskiva i något laminat, kanske Virrvarr. Jag vet inte vad det kostar, men gissar att det är billigare än kakel. Förmodligen enklare att borra hål i och sätta upp också.

Bauhaus har skitsnygga laminatväggplattor. Dels klicklaminat med tillhörande monteringslist, dels större laminatskivor monterade på plywood. Vi valde den senare typen, fick den tillsågad i butiken och limmade rakt över kaklet. Total arbetstid 5 minuter. =)

Vi hade ett elrör som kom ut i plattan. Jag stack in en blyertspenna i det och tryckte skivan emot så fick jag en perfekt borrmarkering. Du borde kunna göra samma sak med dina vattenrör.

Hej!

Tusen tack för era svar!
Virrvarr var en väldigt bra idé men när jag letar runt finner jag inte någon variant som är tunn nog att sätta upp mot väggen, utan är mer tjocka som bänkskivor.

Lamintväggplattor låter helbra! Ska definitivt åka förbi bauhaus och kolla vad de här. Jag funderar dock över om man sätter direkt på kaklet så blir det ojämnt ... eftersom hela väggen där jag tänkte sätta en skiva har delvis kakel, delvis betongvägg utan kakel.

Jag kanske måste knacka ner allt ändå...?

Tack för hjälpen!

De stora laminatplattorna sitter på en så styv plywood att det är OK med ojämn vägg under. De små klickplattorna har jag inte undersökt närmare.

Vad heter kakeldekor på engelska?

Dom svenska butikerna, åtminstone webshopparna, håller ju ingen högre klass.

mimmisjo skrev:
Hej!

Tusen tack för era svar!
Virrvarr var en väldigt bra idé men när jag letar runt finner jag inte någon variant som är tunn nog att sätta upp mot väggen, utan är mer tjocka som bänkskivor.

Lamintväggplattor låter helbra! Ska definitivt åka förbi bauhaus och kolla vad de här. Jag funderar dock över om man sätter direkt på kaklet så blir det ojämnt ... eftersom hela väggen där jag tänkte sätta en skiva har delvis kakel, delvis betongvägg utan kakel.

Jag kanske måste knacka ner allt ändå...?

Tack för hjälpen!
För många år sen när jag la nytt golv (laminat) i ett kök tyckte jag att kaklet såg väldigt trist ut och råkade få 2-3 kvm över av golvet. Så jag testade att limma upp det överblivna golvet rakt över kaklet. Gick lysande och resultatet blev helt ok faktiskt. Tog ungefär 1,5 timme från tanke till färdigt resultat och det kostade max 500:- totalt (79:- kvm och några tuber pl400).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.