19 294 läst ·
21 svar
19k läst
21 svar
För djupa IKEA köksstommar -väggskåp
Sida 1 av 2
Hej
Har precis köpt hus byggt -61. Vi flyttar får tillträde nu i mars och kommer då att börja renovera köket.
Problemet!!
Väggstommarna vi kommer köpa (IKEA) och sätta på ena väggen är djup 37cm,
vi har ett fönster som sitter på andra väggen och rymmer därför bara djup 29cm, fram till fönsterfodret.
Går det på något bra sätt att minska djupet på stommarna utan att hållfastheten blir sämre?
Någon som har erfarenhet om stommarna eller haft ett liknade problem?
Tacksam för alla tips och ideer!
Har precis köpt hus byggt -61. Vi flyttar får tillträde nu i mars och kommer då att börja renovera köket.
Problemet!!
Väggstommarna vi kommer köpa (IKEA) och sätta på ena väggen är djup 37cm,
vi har ett fönster som sitter på andra väggen och rymmer därför bara djup 29cm, fram till fönsterfodret.
Går det på något bra sätt att minska djupet på stommarna utan att hållfastheten blir sämre?
Någon som har erfarenhet om stommarna eller haft ett liknade problem?
Tacksam för alla tips och ideer!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Inga problem att kapa stommmen i bakkant.
Beroende på var du kapar kan du behöva ersätta monteringdetaljer som du kapar bort och fräsa ny fals för bakstycket. Även hyllplanen behöver ju modifieras.
Beroende på var du kapar kan du behöva ersätta monteringdetaljer som du kapar bort och fräsa ny fals för bakstycket. Även hyllplanen behöver ju modifieras.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemet är ju att du då får kapa ner dem till 270mm för att få plats med luckan och då rymmer t.ex inte skåpen vanliga mattallrikar längre...
Dessutom försvinner beslagen med snäckorna och pinnskruvarna som håller ihop skåpen och dessa är inte enkla att göra nya urfräsningar för.
(Visst...allting går men enormt arbete)
Jag hade ju garanterat försökt ändra placering av väggskåp eller tittat på något annat fabrikat istället.
Dessutom försvinner beslagen med snäckorna och pinnskruvarna som håller ihop skåpen och dessa är inte enkla att göra nya urfräsningar för.
Jag hade ju garanterat försökt ändra placering av väggskåp eller tittat på något annat fabrikat istället.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Stommarna sitter ihop med träplugg som styr delarna och limmar du pluggarna så bidrar dom också till hållfastheten samt nån sorts lås bult med vridlåsmutter (nån som vet vad dom heter?). Sen har du ju baksidan som spikas/limmas fast.
Sågar du bort nån av låsbultarna/pluggarna kan du ju behöva förstärka men jag kan inte påminna mig att jag själv gjort det, alltså förstärkt men nån extra skruv brukar jag dra i och det kanske ska räknas till förstärkning då.
Det är möjligt att borra nya hål för bult och plugg om du tar ner djupet så mycket att du tappar någon av dessa men annars kan man ofta förstärka med skruv om det behövs och på ett sätt som inte syns.
Har du en bordssåg eller en cirkelsåg med skena underlättar det betydligt. En fräs för att fräsa "falsen" som bakstycket ska in i behöver du också. Har du inte en så duger nog dom billiga på typ JULA/Classe i sjön. Du kan möjligen såga falsen. Lättast med en bordssåg men går med en cirkelsåg men då måste du ha en med skena som sågen går på. Bordssåg/sänksåg finns att hyra. Sänksågen är en finare variant av cirkelsågen och är perfekt för detta jobb.
Sågar du bort nån av låsbultarna/pluggarna kan du ju behöva förstärka men jag kan inte påminna mig att jag själv gjort det, alltså förstärkt men nån extra skruv brukar jag dra i och det kanske ska räknas till förstärkning då.
Det är möjligt att borra nya hål för bult och plugg om du tar ner djupet så mycket att du tappar någon av dessa men annars kan man ofta förstärka med skruv om det behövs och på ett sätt som inte syns.
Har du en bordssåg eller en cirkelsåg med skena underlättar det betydligt. En fräs för att fräsa "falsen" som bakstycket ska in i behöver du också. Har du inte en så duger nog dom billiga på typ JULA/Classe i sjön. Du kan möjligen såga falsen. Lättast med en bordssåg men går med en cirkelsåg men då måste du ha en med skena som sågen går på. Bordssåg/sänksåg finns att hyra. Sänksågen är en finare variant av cirkelsågen och är perfekt för detta jobb.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Det är ju en annan aspekt av kapningenPaul-Staffanstorp skrev:Problemet är ju att du då får kapa ner dem till 270mm för att få plats med luckan och då rymmer t.ex inte skåpen vanliga mattallrikar längre...
Snäckorna och pinnskruvarna - är det så dom heter? Jag har gjort nya hål för dem vid något tillfälle och tyckte väl inte det var särskilt svårt men lite pilligt. Är det många skåp så är jag dock benägen att hålla med Paul. Då kan det blir lite svettigt.
Jag kapade ner en hel vägg med skåp 60+60+60+40+40+50 med ca 8 cm på djupet, både över och underskåp och det är klart det tog lite extra tid men så farligt var det inte. Hade en skåpvägg vid en dörr och bänkskåpen var helt enkelt 8 cm för djupa. Hade jag inte kapat hade dom stuckit ut i dörröppningen och överskåpen kapades motsvarande för att inte hammna för långt ut.
Hej
Om ni låter skåpen sticka ut i fönstret kommer ni ångra er för alltid och grannarna får lite att fundera på... Jag ser även en risk med skåp som inte går att ställa vanliga tallrikar i... Ni har inte funderat på att flytta fönstret alt sätta i ett mindre. Tänk på att kök är en ganska stor investering som man ska trivas med många år framåt.
Mvh Wasa
Om ni låter skåpen sticka ut i fönstret kommer ni ångra er för alltid och grannarna får lite att fundera på... Jag ser även en risk med skåp som inte går att ställa vanliga tallrikar i... Ni har inte funderat på att flytta fönstret alt sätta i ett mindre. Tänk på att kök är en ganska stor investering som man ska trivas med många år framåt.
Mvh Wasa
Om du inte absolut måste köpa skåpen på IKEA, så finns det andra leverantörer som har skåp som är 29 cm. Lite beroende på hur du värderar din arbetstid, så kanske det i alla fall är ett alternativ att kolla upp.
Jag gissar att det i så fall är enklare att modifiera fästena till luckorna än att bygga om hela bakkanten på skåpet och hyllorna.
Jag gissar att det i så fall är enklare att modifiera fästena till luckorna än att bygga om hela bakkanten på skåpet och hyllorna.
Ikeas luckor brukar sällan ha samma mått som övrigas.
Skall du ha täcksidor på så kan du ju strunta i pinnskruv/snäcka och bara köra i några 5x100 med försänkt skalle.
Rekommenderar oxå att limma fogarna. Gör jag på alla mina stommar oavsett.
Skall du ha täcksidor på så kan du ju strunta i pinnskruv/snäcka och bara köra i några 5x100 med försänkt skalle.
Rekommenderar oxå att limma fogarna. Gör jag på alla mina stommar oavsett.
Det är vid sådana här tillfällen man önskar att IKEA sett till att ha samma standardhöjd på både sina köksstommar och 21 cm djupa badrumsstommar...
Kan du inte nöja dig med att såga det sista skåpen och såga det snett så det är 37cm i ena änden och 29 i andra. Det kan bli en kul grej. När man är klar med sitt kök är det alltid den där speciallösningen som man är mest nöjd med.