Hej! I slutet av nästa vecka behöver snickaren installera induktionshäll och inbyggnadsugn i vårt renoverade kök och vi har ännu inte beställt ugn och häll. Vi bor i Göteborg och har inte lyckats hitta någon bra häll och ugn som inte är för dyr.

Vi vill ha en induktionshäll utan ram och den ska heller inte ha ett olidligt tjutljud som jag har förstått att t ex Electrolux eller IKEAs HB14-häll har. Ugnen ska vara en varmluftsugn.

Det får inte kosta skjortan, helst runt 11-12000 för hela paketet.

På tretti.se hittar jag ett Husqvarna-paket för 12990:-, är det någon här som har Husqvarna och som är nöjda?
Husqvarna QCE7318X/QHC6504P

Finns det kanske några andra mindre kända märken som är riktigt bra? Och som har snabb leverans?

www.upo.se är ett finskt märke, vet inget om detta.

Jättetacksam för hjälp och tips!

Viktigt är också att ugnsluckan ska vara sval. Och nu såg jag att Husqvarna och Electrolux i stort sett är samma produkter. Då innebär väl detta att Husqvarna-hällarna också tjuter. Eller?

Fru_E skrev:
Vi vill ha en induktionshäll utan ram och den ska heller inte ha ett olidligt tjutljud som jag har förstått att t ex Electrolux eller IKEAs HB14-häll har.
Nja, vi har faktiskt en Electrolux induktionshäll som inte ger något olidligt tjuljud ifrån sig. Inget tjutljud alls faktiskt, bara ett mjukt surrande och det endast när man kör i boosterläge. Men det är ju bara min upplevelse.

Det är ingen idé att jag rotar fram modellbeteckningen åt dig för just den här säljs nog inte längre. Det jag vill ha sagt att är att det här med oljud från induktionshällar har diskuterats mycket här förut och två saker har framkommit:
- Det beror väldigt mycket på kokkärlen - olämpliga såna kan ge missljud på de flesta hällar (vi använder stålgrytor från Hackman och Iitala samt en gammal gjutjärnsstekpanna - alltså inget märkvärdigt men vi har inga ljudproblem)
- Det verkar vara väldigt subjektivt, som ofta när det gäller störande ljud - det som är olidligt för en lägger en annan knappt märke till.

Jag vet inte hur du har "förstått" att de nämnda hällarna låter olidligt. Om du bara har hört enstaka ägare klaga, så försök att få komma och lyssna själv hos dem. Det är inte alls säkert att du upplever samma sak. Och kolla vad det är för kokkärl de använder också.

T
Ja, det är stor skillnad beroende på vilket kokkärl man använder!

Men utifrån det jag har läst här på forumet låter just Electrolux hällar högt oavsett kärl. Det skulle därför vara kanon med tips på andra märken som ni tycker är bra. Ramfria, med sval lucka.

Tack tack!

Hemmakatten
Jag tror du får svårt att hitta riktigt bra häll o ugn för 11-12'.

Häll kan jag inte råda dig till då vi har gasol, men vår ugn och kombiugn är från Siemens. Vi är mkt nöjda, svala (dvs. ej så heta att man bränner sig) luckor. Fronten, handtaget och alla vred o knappar är i rostfritt, många andra fabrikat har plasthandtag och knappar). Hela ugen känns rejäl. Tyvärr kostar den nog lite för mkt för dig.

Nu drog jag till MediaMarkt igår och köpte en Siemens-häll och en Bosch-ugn samt en Cylinda alliance-fläkt för 14700 kr eftersom hällen och ugnen var utgående varor och det var de sista exemplaren som satt uppe i affären. Det var nog ett ok pris och det känns som att Siemens och Bosch har bra grejor. Tack och hej!

Hej Fru E
Jag har en Husqvarna induktionshäll QHC9575, installerad sedan 1,5 år. Den har funkat perfekt och ALDRIG går jag tillbaka på vanlig glashäll. Induktion är perfekt. Den har en 1 cm hög kant och jag har den nedsänkt i en granitskiva. Jag var rädd att glaskanten skulle nötas/flisas, men det har inte varit något problem. Någon gång kan man få ett otrevligt ljud, men det beror oftast på att vatten finns på undersidan av kastrullen eller på glashällen. Jag har en kastrull (IKEA) som alltid låter illa, och det visade sig att den var ojämn undertill, så den använder jag endast undantagsvis. Det lönar sig att köpa bra kokkärl (jag har Skeppshult för övrigt). Hällen jag har kostar c:a 11.000 (du får mer rabatt om du köper flera saker av samma märke). Hällen är tillverkad i Electrolux sydtyska fabrik och jag råkar veta att just den fabriken har bäst kvalitet bland alla Eluxfabriker (jag känner en av deras chefer).

Seimens var bäst i test enligt "Råd och Rön".
Jag kan verkligen instämma.
Skulle huset börja brinna räddar jag först hunden, sen Seimens hällen och sen frun. Helt otroligt snabb och tyst.

Janroma skrev:
Seimens var bäst i test enligt "Råd och Rön".
Jag kan verkligen instämma.
Skulle huset börja brinna räddar jag först hunden, sen Seimens hällen och sen frun. Helt otroligt snabb och tyst.
Hittar inget test av induktionshällar på Råd & Röns webbsida:confused:

Jag har en husqvarna 6504p fasade kanter som tidigare talare, bara en fläkt surrar på bosterläge.
har en del ikea kärl och dom funkar ok, grannen har en ikea häll och den visslar lite

Undrar bara om ni som har induktionshäll inte blir irriterade på pipet som låter när man trycker på knapparna för uppstart o vid växling av värmen. Eftersom vi har stenskiva så blir det förmodligen mycke högre ljud än med ett träskiva. Eftersom jag är känslig för ljud så blir jag fruktansvärt irriterad av att det piper hela tiden när man trycker. Förstår inte varför man inte kan sänka ljudet på pipet eller helt stänga av det. Om man är blind eller har dålig syn är det väl bra att det piper men annars så förstår jag inte skälet till att det ska pipa hela tiden. Någon mer som blivit irriterad av pipet??

Ja, vi har en häll med sånt pip och nej, jag har inte blivit irriterad alls. Men jag är nog en sån som rent allmänt inte blir särskilt störd av diverse ljud.

Om man som jag har tinnitus så är det bara ett till pipande ljud bland alla andra pipande ljud, haha.
Skämt åsido. Vi har en Elektrolux spis, alltså inte bara en häll utan en vanlig. Dock med dubbla ugnar. Jag har läst om några som varit missnöjda och att ljudet var så högt att de inte kunde "vara i samma rum" vilket verkar vara lite besvärligt om man ska laga mat.
Vi har dock inte haft några som helst problem med ljud och jag tror som föregående att det har med kastrullerna att göra. Nån gång så råkade det komma något sockerkorn eller nått under katrullbotten och då kunde man möjligtvis förnimma något slags ljud. Värst var ljudet av kornets skrapande på hällen. Det blev dock inga märken som tur var.

Man ska nog kosta på sig hög kvalitet på kastruller. Dyra kastruller håller sig plana hela tiden. Det lönar sig i längden och det är lättare att lyckas i köket med bra grejjor (det väger upp andra tillkortakommanden) Ni vet mormor, farmor och den generationen, de köpte grejjor som höll hela livet för att sedan gå i arv. Inget slit och släng där inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.