12 256 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Kakel i kök skall bort
Visst, men hammare/slägga jämfört med ett kirurgiskt ingrepp med en Fein är som att jämföra järnspett med en månraket.John J skrev:
Spettvarianten skräpar ner ordentligt, det flyger kakelsplitter överallt. Skyddskläder och glasögon är nödvändiga. Dessutom blir det inga snygga kanter i väggskivan, utan man får byta allt.
Med en Fein så sågar man ut det man behöver ta bort, inget mer. Det är rent och det blir snygga kanter. Det är lätt att passa in en ersättningsskiva till det som är borttaget.
Jag ger min röst till Fein, verktyget är faktiskt värt sina pengar. Bauhaus sålde nyligen ett Fein Multimasterkit med en massa tillbehör för 2.800:-. Det är ett ett vrakpris jämfört med kinaimporten som Jula säljer (á 299
P.S. Jag köpte min Fein från England för ännu mindre pengar. En adapter från UK/SE väggkontakt är det enda som behöver kompletteras med.
Rakbladskniv i kanterna fungerar fint om du vet hur man använder den.Paul-Staffanstorp skrev:Ja ja... alla har vi våra sätt att arbeta på...
Personligen tycker jag det verkar väldigt osmidigt och dammigt och skulle aldrig få för mig att göra så hemma hos mig själv och absolut inte hemma hos kunder.
Måste bli lätt för dig att fälla in ny gips när du inte får någon rak skarv heller...
Går du lös med hammaren på de nya gipsskivorna också, så du kan forma dem efter hålet du skapat på väggen...![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Känns som jag har betydligt mer erfarenhet än dig av hur man arbetar ordentligt och metodiskt i en bostad i alla fall.John J skrev:
Lägger dock ner diskussionen med dig då jag anser ditt tillvägagångssätt är det som folk i största allmänhet minst av allt nappar på i denna tråden då de flesta föredrar ordning och reda samt nogrannhet...
Hoppas du inte är en s.k hantverkare för det kan inte vara många kunder som blir glada när du går lös med hammaren i deras kök... :O
Men fortsätt du gärna med din brutala metod om du nu anser den vara det bästa tillvägagångssättet istället för att se fördelarna i andras tips.
Nej jag är inte hantverkare till yrket men jag har byggt och renoverat mycket genom åren.Paul-Staffanstorp skrev:Känns som jag har betydligt mer erfarenhet än dig av hur man arbetar ordentligt och metodiskt i en bostad i alla fall.
Lägger dock ner diskussionen med dig då jag anser ditt tillvägagångssätt är det som folk i största allmänhet minst av allt nappar på i denna tråden då de flesta föredrar ordning och reda samt nogrannhet...
Hoppas du inte är en s.k hantverkare för det kan inte vara många kunder som blir glada när du går lös med hammaren i deras kök... :O
Men fortsätt du gärna med din brutala metod om du nu anser den vara det bästa tillvägagångssättet istället för att se fördelarna i andras tips.![]()
Självklart går man inte lös med hammaren i en fint kök om det bara är kakel som skall bytas men om man så som oftast sker skall byta ut hela köket och då kakla om och oftast då även dra in nya el i väggarna så går det bra mycket fortare att bara riva ner den gamla gipsen och sätta upp nytt än att hålla på med FEINen eller sticksåg som bara dammar ännu värre i gips.
Om man skall skära gips kan jag varmt reka DEWALT DC550B som "puttar" in dammet in i väggen istället för att dra ut det i rummet.
http://www.dewalt.com/us/products/tool_detail.asp?productID=22943
Redigerat av moderator:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Såg ut att vara en väl lämpad maskin den DeWalten. Någon som använder den?John J skrev:Nej jag är inte hantverkare till yrket men jag har byggt och renoverat mycket genom åren.
Självklart går man inte lös med hammaren i en fint kök om det bara är kakel som skall bytas men om man så som oftast sker skall byta ut hela köket och då kakla om och oftast då även dra in nya el i väggarna så går det bra mycket fortare att bara riva ner den gamla gipsen och sätta upp nytt än att hålla på med FEINen eller sticksåg som bara dammar ännu värre i gips.
Om man skall skära gips kan jag varmt reka DEWALT DC550B som "puttar" in dammet in i väggen istället för att dra ut det i rummet.
[länk]
Det var inte det jag menade utan att det har spårat ur och handlar inte om ämnet längre. Stäng tråden och ta upp era arbetsmetoder i en annan tråd som relaterar till ämnet. 
kamilenski skrev:
Klicka här för att svara