Returia
Returia: Vi kommer att ha 90(?) på en del av köket som innehåller spis, mindre vask och arbetsbänk och 95(?) på den stora köksön där en större vask är placerad. På så sätt får vi två olika höjder så att vi kan variera beroende på vilket arbetsmoment man gör och vem som utför det. PS. Jag är osäker på om det var just dessa höjder vi bestämde, men jag vet att ön kommer att bli
1 svar · 1,3k läst
B
bohus: Tack.
11 svar · 3,8k läst
B
11 svar · 3,8k läst
A
abel48: Var o bytte röret till ett 13cm istället. Men vad ska jag isolera med runt i hålet i murstocken?
7 svar · 3,2k läst
H
HusLina: Tack! :) ska testa justera metallstolpen lite, kan vara lite trixigt kanske men ändå.
3 svar · 4,5k läst
P
Pablo: Vi hade samma läge som ptersson79. Gammalt kök var ok mot murstock, men om vi skulle göra om så fick det inte vara skåp mot murstocket.
6 svar · 6,5k läst
S
spjuth: Hallå! Träffade på ett problem när jag skulle montera min köksfläkt. Har köpt en thermex optica (http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/flaktar-spiskapor/OPTICA662WALL/thermex-flaktkapa?Selected=Specifications#tProductTabcontent). Problemet till fråga är att det sitter in liten liten ettikett på ventilationsslangen: "får ej användas i sverige". Ingen ersättare fick man inte som
0 svar · 2,1k läst
Y
Yrrol: Ska montera upp 13mm vägg-gipsskivor som innertak för få skarvfritt i slutändan... förhoppningsvis rakt... Men ja, jag klurade ju på att ha en form av distans-skiva mellan tak och överskåpen.. att jag valde de höga skåpen var mer för att utnyttja höjderna till något vettigt, istället för bara sätta en dekorlist över skåpen, för jag vill inte ha öppna ytor däremellan som
2 svar · 1,5k läst
J
Jan-Å: Om Du menar vad jag tror så är det bara att bestämma var ho och häll ska sitta, mäta ut och sen såga ur skivan med sticksågen. Till våran häll fanns tätningslist som skulle läggas mot skivan, ho har jag tidigare tätat med silikon efter att ha mättat skivan med olja där jag sågat.
2 svar · 1,5k läst
C
CarroB: Hej! Vi planerar att ha bänkskivor i betong i köket och tanken är vi ska göra dem själva. Dock behöver vi ha en plan B om det skulle gå helt åt h-vete. Är det någon som känner till något företag som tillverkar betongbänskivor i göteborgstrakten eller i väst sverige?
0 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Tack för snabbt svar. :) Då sitter vi lugnt i båten. Men en massiv-trä-skiva skulle alltså gärna få haft någon extra mm i rörelsemån?
2 svar · 1,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Strålande... d^_^bd^_^b
9 svar · 1,6k läst
J
Jim 1: Hej Bauhause säljer FM Mattssons 9000E blandare för endast 1000 lappen, Det tycker jag verkar helt ok och billigt!
15 svar · 19,2k läst
J
Jan-Å: [citat] Samma här, men jag å frun har aldrig haft nåra problem med att fylla lådor å skåp :P
7 svar · 1,8k läst
·
K
kacke_: Det gör den... Tack för svaren. /Marcus
12 svar · 4,7k läst
B
bonzichrille: Kviks stommar är 80cm, 10cm högre än IKEA. Med en standardbänkskiva, 4cm tjock, blir totalhöjden 100cm om man kör på ikea 16cm ben. Aningen högt kanske...
2 svar · 4,0k läst
M
MiaSthlm: Har ett nytt Myresjökök (var standard). Nu vill jag ha lådinredningar, tyvärr har inte Myresjökök så mkt. Någon här som kan rekommendera annan leverantör som har inredningar som passar :)
0 svar · 1,6k läst
F
flygrc: Jag har varit på IKEA idag och konstaterat att det är passbitar som gäller... fick lite råd som hjälper till att ge snyggare lösningar på passbitarna, bla ska jag göra lådan under ugnen 2 cm lägre för att kunna behålla 57 dörren överst. över kyl/frys finns ingen optimal lösning, här får det bli en passbit på 17 cm, kanske fäller jag in ett ventilations galler där så ser det
6 svar · 2,9k läst
H
hobbes: Tack för alla svar. Sambon är nu övertygad och det lutar åt en utdragbar Bosch. Den verkar vara både bra och snygg, och inte för dyr...
8 svar · 4,7k läst
B
buggirl: Jag kollar "hålet" och frostar av för 20:de gången!
7 svar · 9,4k läst
L
lbn: Hej ! Tack för ditt svar ! Tänkte väl att det var på det viset :) Mvh lbn
2 svar · 1,3k läst
M
Mokiller: Ställ dit skivan och kolla hur rak/sned väggen är, är den helt rak så sätt en genomskinlig tejp mellan väggen och skivan, kan bli att silikonet åker ner bakom skivan. Sätt sedan silikon i botten och staga upp det 1 dag. Eller ring en glasfirma som gör det, kostar inte mycket, och det blir snyggt och prydligt?
6 svar · 1,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Är inte lösningen att använda en bredare taklist helt enkelt ? :) /K
1 svar · 9,3k läst
·
Consensus
Consensus: Våra förutsättningar är samma som dina. Vi valde de höga överskåpen, 57 cm. Det funkade klockrent. För att säkerställa ventilation för kyl/frys så sågade jag upp slitsar på täcksidorna och satte i snygga galler i samma färg som sidorna - i höjd med kyl/frysens kondensor. Med vår lösning så sitter skåpet dikt mot innertaket och ventilationen blir obefintlig den vägen.
7 svar · 2,8k läst
U
Urban J A: Hej Tänk också på att man bör kunna lyfta en kastrull från spis till diskho utan att lyfta den över golvet. Med barn i huset blir det farligt att inte ha spis och diskho i samma bänk.
3 svar · 1,0k läst
K
KarinC: Börjar blir mer och mer inne på att sätta överskåp hela vägen istället, verkar inte gå att dölja fläktröret nåt nåt snyggt sätt. Så ist för det första alternativet får det nog tyvärr bli alt. 2.
8 svar · 3,0k läst
·
A
abim: Kan tillägga att jag vill få in lite färg och mönster i köket, lite liv. Eftersom jag köket är på bottenvåningen med hus framför så är det lite halvdåligt ljusinsläpp i det, så det får inte vara en mörk tapet, bakgrunden måste vara ljus. :)
1 svar · 1,1k läst
tallmilan
tallmilan: Då kanske Järfälla lönar sig ändå ? (5mil extra)
4 svar · 1,9k läst
M
byggare henke: du får tips hos en målar affär.
3 svar · 921 läst
K
kungfuu: Detta är i en bostadsrätt.
4 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.