Jag är precis i slutfasen med ett "kapa IKEA-skåp projekt". Det går alldeles utmärkt! Mäta två gånger och använda skena till cirkelsågen är ett hållbart koncept. Luckorna går utmärkt att måttbeställa från valfritt lokalt snickeri. Själv har jag klätt in mina stommar med ett listverk för att få ett så autentiskt 40/50-talskök som möjligt.
Väldigt viktigt, eftersom detta mått sätter gränsen på vad du har att spela med om du skall köpa standardskåp.KarinC skrev:
Bänken skall vara 90cm hög, avståndet mellan bänk och överskåp ca 50cm. Det innebär att du har 120cm kvar upp till taket att leka med (260-90-50=120).
Om du skall kombinera två höjder standardskåpstommar så att det räcker ända upp till taket (och utan att du skall behöva såga) skall dessa två tillsammans alltså ge ca 120cm.
Med IKEA och Kvik är det lite svårt att få till den kombinationen. Jag rekomenderar därför att du tar stommarna från HTH, de har numera försäljning av platta paket för gördetsjälvaren för ungefär samma pris som IKEA. De har skåpkombinationen: 86,4+32cm =118cm.
Detta ger för din del: 90cm bänkhöjd + 52cm upp till överskåpens nedersta del + 118cm upp till taket. totalt 260cm.
Lycka till med ditt projekt.
Med cirkelsåg och lite fantasi kan man få till skåpen som man vill. Vi har en och en halv överskåpsstomme som är kexade och limmade. Jag lägger upp ett par bilder så snart jag har varit runt med kameran. Däremot så är det rättså mycket nu så jag reserverar mig för att det kan ta lite tid.
Alltså, jag menade att du kunde beställa köksstommarna hos HTH och sedan specialbeställa enbart luckorna 118cm hos en snickare. Mycket enklare än att hålla på och såga och ha sig.KarinC skrev:
Redigerat:
På nedanstående länk kan du beställa dina egna luckor i specialmått och samtidigt få priset uträknat.
Jag tog som ett exempel 5 vänsterhängda luckor 118cm höga och 60cm breda i lackad MDF och fick fram priset 6950kr inklusive frakt.
http://www.pickyliving.se/Koksluckor/
Jag tog som ett exempel 5 vänsterhängda luckor 118cm höga och 60cm breda i lackad MDF och fick fram priset 6950kr inklusive frakt.
http://www.pickyliving.se/Koksluckor/