Någon som har bra koll på kök, och vet ifrån vilken tillverkare detta kök kommer?

• vitthögtkök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser måttbeställt ut...

Håller med, så där höga överskåp har jag inte sett någonstans, och med sådan passning mot taket är det säkert måttbeställt.

Jaha, va synd, det låter dyrt,och de va ju sååå himla snyggt!

Ett litet tips... om du är händig så kan du nästan köpa det där från Ikea! Köp höga skåp och sedan kapar du skåpen i överkant!

Jag är precis i slutfasen med ett "kapa IKEA-skåp projekt". Det går alldeles utmärkt! Mäta två gånger och använda skena till cirkelsågen är ett hållbart koncept. Luckorna går utmärkt att måttbeställa från valfritt lokalt snickeri. Själv har jag klätt in mina stommar med ett listverk för att få ett så autentiskt 40/50-talskök som möjligt.

Är inte så haj på att snickra själv. Men någon kanske kan tipsa om ett bra snickeri i Göteborgstrakten. Bra, men inte allt för dyrt. Om det går att få ihop det :)

Pabo, förresten, vore kul med lite bilder från ditt projekt.

Hur högt har du i takhöjd KarinC?

2.6, hurså?

KarinC skrev:
2.6, hurså?
Väldigt viktigt, eftersom detta mått sätter gränsen på vad du har att spela med om du skall köpa standardskåp.

Bänken skall vara 90cm hög, avståndet mellan bänk och överskåp ca 50cm. Det innebär att du har 120cm kvar upp till taket att leka med (260-90-50=120).

Om du skall kombinera två höjder standardskåpstommar så att det räcker ända upp till taket (och utan att du skall behöva såga) skall dessa två tillsammans alltså ge ca 120cm.

Med IKEA och Kvik är det lite svårt att få till den kombinationen. Jag rekomenderar därför att du tar stommarna från HTH, de har numera försäljning av platta paket för gördetsjälvaren för ungefär samma pris som IKEA. De har skåpkombinationen: 86,4+32cm =118cm.

Detta ger för din del: 90cm bänkhöjd + 52cm upp till överskåpens nedersta del + 118cm upp till taket. totalt 260cm.

Lycka till med ditt projekt. :)

Lät ju väldigt bra med måtten på HTH, men har tyvärr inte hitat nått som jag verkligen gillar där. Hur mkt dyrare tror ni det är med specialbyggda. Är ett I-kök. Ca 3.4 långt. Med under och överskåp?

Med cirkelsåg och lite fantasi kan man få till skåpen som man vill. Vi har en och en halv överskåpsstomme som är kexade och limmade. Jag lägger upp ett par bilder så snart jag har varit runt med kameran. Däremot så är det rättså mycket nu så jag reserverar mig för att det kan ta lite tid.

KarinC skrev:
Lät ju väldigt bra med måtten på HTH, men har tyvärr inte hitat nått som jag verkligen gillar där. Hur mkt dyrare tror ni det är med specialbyggda. Är ett I-kök. Ca 3.4 långt. Med under och överskåp?
Alltså, jag menade att du kunde beställa köksstommarna hos HTH och sedan specialbeställa enbart luckorna 118cm hos en snickare. Mycket enklare än att hålla på och såga och ha sig. :)

Redigerat:
På nedanstående länk kan du beställa dina egna luckor i specialmått och samtidigt få priset uträknat.
Jag tog som ett exempel 5 vänsterhängda luckor 118cm höga och 60cm breda i lackad MDF och fick fram priset 6950kr inklusive frakt.
http://www.pickyliving.se/Koksluckor/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.