Ta en titt på Grappa från Marbodal. Det skulle kunna passa dig.
ImageHandler.ashx

Paul-Staffanstorp
Raceman skrev:
Väldigt viktigt, eftersom detta mått sätter gränsen på vad du har att spela med om du skall köpa standardskåp.

Bänken skall vara 90cm hög, avståndet mellan bänk och överskåp ca 50cm. Det innebär att du har 120cm kvar upp till taket att leka med (260-90-50=120).

Om du skall kombinera två höjder standardskåpstommar så att det räcker ända upp till taket (och utan att du skall behöva såga) skall dessa två tillsammans alltså ge ca 120cm.

Med IKEA och Kvik är det lite svårt att få till den kombinationen. Jag rekomenderar därför att du tar stommarna från HTH, de har numera försäljning av platta paket för gördetsjälvaren för ungefär samma pris som IKEA. De har skåpkombinationen: 86,4+32cm =118cm.

Detta ger för din del: 90cm bänkhöjd + 52cm upp till överskåpens nedersta del + 118cm upp till taket. totalt 260cm.

Lycka till med ditt projekt. :)
Personligen måste jag ju nog säga att det är betydligt vettigare att köra med 50cm mellan skåpen och få de andra 2cm uppe vid taket...

Ofta är inte taket i våg och man har inte lika högt mellan golv och tak överallt.
Har man ett tak som hänger lite kan det bli stora problem att öppna luckorna på väggskåpen då taket kan vara lägre en bit ut framför skåpen t.ex.

Marbodals Grappa är snyggt, men höghöjdsskåpen är 125cm, vilket innebär att du får krympa ned avståndet mellan bänk och överskåp med 7cm vilket är väldigt mycket.

Här får du ytterligare en länk till lucktillverkare. Där hamnade priset på 4700:- för 5 luckor 118 cm höga.
http://www.luckoronline.se/

Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen måste jag ju nog säga att det är betydligt vettigare att köra med 50cm mellan skåpen och få de andra 2cm uppe vid taket....
Naturligtvis gör man så om inte taket är jämt som du säger, det är alltid bättre med lite marginal.

Paul-Staffanstorp
Raceman skrev:
Naturligtvis gör man så om inte taket är jämt som du säger, det är alltid bättre med lite marginal.
En sak som är lätt att missa är även att än om man kan ha skåpen ganska tight mot taket så kan taket hänga en bit ut så ifall man har t.ex 60cm breda luckor så går de i taket 60cm ut i rummet när man öppnar dem...
Lätt att missa detta och därför är det alltid bättre att ha iaf 20mm släpp...

Det där Grappa köket, har jag tittat på innan, är ju riktigt snyggt. Hmm att det skulle bli så krångligt med det här med höjden... Men verkar ju finnas lite olika altenativ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.