Byggahus.se

egentillverkade skåpsluckor o lådfronter

1. P
    Medlem Nivå 1
    Ska bygga in IKEA-stommar för att skapa "gammal" känsla. Pärlspont är tänkt. Trodde det inte skulle vara så märkvärdigt att fräsa pärlor i limfogs-skivor. För att sedan såg till luckor o lådfronter.

Har visat sig vara rätt krångligt. För att inte säga omöljigt att göra själv. Har hört mig för på några snickerier. Har till slut hittat en i Härjedalen som förmodligen har den enda elhandhyvel som kan hyvla pärlor:) En specialkonstruerad hyvel han köpt av grannen...Snickerier vill ofta inte ha att göra med större bredder än 300 mm. För att sedan limma ihop till att täcka skåpsidorna (minst 600 mm för att täcka in luckor o lådor. Sett från sidan alltså)

MDF-pärlspont är inte aktuellt. Blir för slätt o dött. Men har börjat fundera på om man inte skulle kunna limma/spika vanlig 12 mm pärlspont (samma som bröstpanelen i köket) ovanpå billigaste släta IKEA luckan. Och sedan limma en tunn list på kankterna. Ev. faner.

Någon som har erfarenhet av detta? Dvs att sätta panel på IKEA-luckor?
    Klarar gångjärnen den ökade tyngden? Slår sig luckorna likförbannat? Hur fäster man pärlsponten på smartaste sätt osv osv

2. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Om du har tänkt att använda "standardgångjärnen" bör du även kolla upp är att det går att öppna dörrarna eftersom luckorna blir ganska tjocka. En vanlig Ikea-lucka + 12 mm gör att du hamnar på runt 30 mm lucktjocklek, och då behöver du förmodligen göra vissa modifieringar om det skall funka.

Med modifieringar menar jag tex grytans placering (du kan i viss mån påverka den eftersom du kommer att behöva såga ner Ikea-luckorna för att få plats med listerna på sidorna) och att eventuellt använda distanser i skåpen (finns inte på Ikea, men det finns i Blums sortiment). Avståndet mellan luckorna påverkar också det hela - ett stort avstånd underlättar förstås, men det ser tokigt ut. Vidare spelar också luckans avfasning (ytterkanten) in i bilden - en stor avfasning minskar risken att en lucka drar i grannluckan. Det finns säkert mer att tänka på, men detta är vad jag kommer på rent spontant...

3. P
    Medlem Nivå 4
    Tycker ditt projekt verkar vara dömt att misslyckas, är ingen snickare men alla de modifieringar som behövs gör att det troligen blir varken snyggt eller billigt. Jag hade istället lagt min tid och pengar på att köpa en kök från ett skickeri eller om du kan hitta en köksleverantör som sä'ljer kök liknande det du söker.

4. L
    Medlem Nivå 7
    sök under byggnadsvårdforumet, finns flera olika lösningar på luckor där, du kanske kan hitta något som passar. Att göra egna luckor utifrån pärlspont verkar vara en vanlig lösning.

Att spika fast pärlspont på sidorna är dock ingen svårighet, bara att mäta rätt och se till att spiken hamnar i ovan/underskivan.

5. A
    Medlem · Nivå 20
    Gamla luckor var gjorda av pärlspont utan ikealucka bakom. Då var panelen bara spikad på ett par tvärslåar. Jag tror att det blir svårt att få det snyggt om det blir så tjockt som 30 mm. Jag byggde en dörr till min bod av tunn spontad panel som jag limmade på en skiva oljehärdad board. Den håller formen hittills, men det har bara gått ett par månader. Jag använde polyuretanlim och lade samman panel och masonit. Sedan stoppade jag in det hela i en påse av byggplast och anslöt till en vacuumpump för att få presstryck. Om man har tid kan man förvara panelen inomhus i ett par månader för att den skall torka och slå sig färdigt innan man bygger luckor.

Erik