7 167 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Träbänkskiva vs laminatbänkskiva?
Mors!
Är på gång att bygga kök och funderar på om vi ska ha träbänkskiva eller laminat. Om jag fattat det hela rätt så är en träskiva (ek är det som är aktuellt) inte speciellt tålig vare sig för vatten (som ligger kvar och ej torkas upp) eller slag (med småbarn kan allt hända!). Laminat klarar detta bättre om jag förstått rätt men är ju såååå mycket fulare!
En annan sak. Skulle det funka att lägga nydiskade blöta kastruller på tork på en laminatskiva? Är inte så sugen på en diskbänk med avrinningsyta...
Så...vad tänker ni och vad har ni för erfarenheter? Vad ska man satsa på?
M
Är på gång att bygga kök och funderar på om vi ska ha träbänkskiva eller laminat. Om jag fattat det hela rätt så är en träskiva (ek är det som är aktuellt) inte speciellt tålig vare sig för vatten (som ligger kvar och ej torkas upp) eller slag (med småbarn kan allt hända!). Laminat klarar detta bättre om jag förstått rätt men är ju såååå mycket fulare!
En annan sak. Skulle det funka att lägga nydiskade blöta kastruller på tork på en laminatskiva? Är inte så sugen på en diskbänk med avrinningsyta...
Så...vad tänker ni och vad har ni för erfarenheter? Vad ska man satsa på?
M
En fördel med trä är att man kan slipa bort evt märken, rätt behandlat blir det hyfsat tåligt och man kan reparera fördjupningar mha varmt vatten (vet eftersom jag gjort det själv....), MEN aldrig någonsin, oavsett behandling kan trä som är ett "levande" material bli lika inert som t.ex. laminat. Och det tar sin lilla tid att behandla träet så det blir så tåligt som det kan bli 
Hade själv träbänkskiva i vårt förra boende, när vi ska göra om köket i vårt nya blir det varken trä eller laminat utan sten eller metall.....
Hade själv träbänkskiva i vårt förra boende, när vi ska göra om köket i vårt nya blir det varken trä eller laminat utan sten eller metall.....
Laminat är gräsligt fult. Att försöka efterapa ett utseende eller materiel är något som jag tycker är det fulaste som finns men uppenbarligen finns det folk som gillar det. Kakelimitation i plast - hur skulle det se ut?
Köp sten eller trä. Trä behandlar du med Osmo vaxolja. Fantastiskt resultat, tro mig, jag har använt den överallt.
Träbänken kan du byta ut efter tio år om den mot förmodan ser dålig ut då. Ingen större kostnad utslaget på 3650 dagar.
Köp sten eller trä. Trä behandlar du med Osmo vaxolja. Fantastiskt resultat, tro mig, jag har använt den överallt.
Träbänken kan du byta ut efter tio år om den mot förmodan ser dålig ut då. Ingen större kostnad utslaget på 3650 dagar.
Laminat som efterliknar andra material håller jag med om är inte särskilt snyggt. Men det finns också laminat som har mönster som inte efterliknar något annat material. Dessutom finns det ju laminat som är omönstrat vitt, svart, eller andra färger. En laminatbänk är väldigt praktisk och underhållsfri och håller väldigt länge om det inte är en IKEA-bänk vill säga. 
Håller med föregående skrivare... laminaten har blivit riktigt snygga. Har haft trä i några år nu (pigmentvaxad ask med underlimmad ho) vilket har hållit strålande bra i 5 år med barn, heta kastruller osv. men i nya köket blir det nåt tåligare trots allt. Antingen vit laminat eller corian... Nån som vet om vitt är ok som köksbänksfärg eller om den riskerar att bli missfärgad efter några år?
Jag tror inte man kommer ifrån att den bästa och tåligaste varianten är den rostfria diskbänken. Den har både kant och fall mot hoarna. På arbetsytor där man inte slabbar med vatten fungerar det bra med trä.
I dagsläget har jag laminatskiva med ovanifrån limmad ho. Det är enligt mig den sämsta kompromissen. Det må vara att det krävs mer för att repa en laminatskiva än en träskiva, men när reporna väl kommit dit så är de mycket fulare och går inte att slipa bort. Kanterna och hålen är svaga punkter där laminatet gärna släpper vid fuktbelastning.
Det är ju delvis en smaksak, men jag skulle säga att träskivor är bra på ytor utan omedelbar anknytning till vaskarna. Laminatskivor däremot saknar existensberättigande.
Erik
I dagsläget har jag laminatskiva med ovanifrån limmad ho. Det är enligt mig den sämsta kompromissen. Det må vara att det krävs mer för att repa en laminatskiva än en träskiva, men när reporna väl kommit dit så är de mycket fulare och går inte att slipa bort. Kanterna och hålen är svaga punkter där laminatet gärna släpper vid fuktbelastning.
Det är ju delvis en smaksak, men jag skulle säga att träskivor är bra på ytor utan omedelbar anknytning till vaskarna. Laminatskivor däremot saknar existensberättigande.
Erik
Och vi är supernöjda med våra laminatskivor, tåliga mot värme och vatten. Kan ta av potatisen från plattan och ställa de direkt på skivan utan problem(tål 180 grader) och de passar vårt kök tycker vi.
De träskivor man ser hon folk är det vattenmärken och repiga, visst det går att slipa men det ska man göra nån gång också.
De träskivor man ser hon folk är det vattenmärken och repiga, visst det går att slipa men det ska man göra nån gång också.
Det skiljer ju även mellan personer hur noga man är också. Det finns inte i min begreppsvärld att skära med kniv direkt mot bänken eller ställa varma stekpannor direkt på den. Däremot är jag slarvigare med vatten. Förre ägaren till mitt hus måste varit slarvigare än jag då laminatbänkarna är både repiga och vattenskadade. Hittills har jag dock inte sett brännmärken eller vattenskador på en rostfri diskbänk. Repor blir det, men det förfular inte lika mycket som på trä eller laminat.
Erik
Erik
Jag kan bara instämma helhjärtat med Bezt. I vårt fritidshus (används naturligtvis mindre än ett permanentboende) har vi sedan 32 år 2,5 m "furubänkskiva" i plastlaminat. Naturligtvis syns det att det inte är en riktig furuskiva men det har vi överseende med varenda gång jag eller min fru torkar av skivan. Och nu är det dags att lacka om kantlisten i riktig furu.
Konservativt tänkande, kanske det.
Konservativt tänkande, kanske det.
Klicka här för att svara
