Hej, Tänkte att rubriken skulle ge lite resultat. Förutom att ni kan ge förslag på alternativa rubriker så önskar jag era härlig råd:

Jag har idag ett pustelli kök som är köksbärsröd, alltför röd för min smak. Tror att det är ca 4-5 år gammalt. Det ser jättefräsch ut och har inga överskåp utan all förvaring är i underskåp. Inbyggda maskiner förstås. Vit kakel och vit vägg, felmonterad fläkt som ger en fetdimma i hela lägenheten efter allt från stekta ägg till allt annat. Vit kakel.

Jag vill byta det röda träluckor och täckskivor till vit.

Fråga 1. är det enklast att lacka om och i så fall är det helt fel med högblank? Jag skulle vilja ha högblank men min snickarsvåger rekommenderar en lägre blank. Kanske för att han max kan fixa 70 själv.
Fråga 2. eller är det enkelt att byta luckor, till ikea, eller annat märke?

Fråga 3. Finns det färg som är extra fettavstötande. Jag tänkte måla om och passa på att använda en färg som är enklare att hålla ren.

Fråga 4. Eftersom jag fortfarande inte får tag på någon hantverkare, kan jag göra detta själv? Juridiskt? Jag är rätt händig om man får säga, och det får man väl.

Tjing:)

Jag monterade hela vårt kök själv så det klart Du kan göra det själv.
Jag skulle hellre måla om än montera luckor av annat fabrikat, bara att plocka ner, lämna till lackering (jag har iofs målat luckorna själv i ett kök, med pensel i en matt blå färg å det vart väldigt bra tyckte vi) och sätta upp dom igen när dom är klara.
Prata med några firmor som målar, dom borde veta vad som passar och vad som går att göra och vad som blir bäst resultat.

Hej, visst kan man lacka om luckorna men jag tror att det blir bäst ifall du har släta luckor. En tanke när det gäller högblank färg är att repor kommer att synas tydligare och köksluckorna torkar man ganska mycket.

Hur menar du om du får göra det rent juridiskt? Bor du i en hyresrätt får du enligt 24 kapitlet 24a§ Jordabalk göra viss renovering och omlackering av köksluckor omfattas här, byte av bänkskivor borde också omfattas men jag är inte säker.

Själv tycker jag att det låter fint med körsbär :)

Hejsan
Bor i en bostadsrätt så jag har antagligen juridiken på min sida. Tänkte lacka om men har inte fått napp på någon bra lackeringsverkstad. Högblank vitt är min dröm. Luckor är släta även om det träet har olika riktningar.
Jag har kollat runt lite kring repor osv, och eftersom jag bor själv så känns det som om jag borde kunna hålla efter. Tror ni att blank 70 är ok ändå. (Vet inte om det heter blank 70 men jag tror ni fattar)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.