Förstår inte varför man blir förvånad och upprörd om t ex plattorna på ens spis går sönder efter två års användning. Eller om diskmaskinen börjar strula, detta är produkter som man använder dagligen och som faktiskt lever ett förhållandevis hårt liv. Precis som annan teknik så kräver även dessa underhåll och ju mer teknik man har i en produkt, ju fler saker finns det som kan gå sönder.
Som exempel, populärt numera är kyl/frys med inbyggd ismaskin. Hur många rengör med kemiska medel ismaskinen regelbundet? Jag som storkökstekniker får varje månad ägna tre timmar åt en ismaskin i bara rengörning för att hålla den godkänd för miljö och hälsas krav. I storkök så har produkterna en livslängd mellan 10-20 år, beroende på användning och underhåll. Detta är produkter som kanske repareras 2-5 gånger om året och kostar från 40-300 000 om vi inte pratar större maskiner. Att maskinen som redan från tillverkningen varit prispressad och sedan pressad i pris ännu mer för att säljas på t ex elgiganten för 3999:- får sina fel och skönhetsfläckar anser jag inte vara konstigt.
Har ett cylindakylskåp som jag ärvt efter mina föräldrar, det stod i huset när de flyttade dit i början på 80-talet. Riktig arbetshäst men sen dess har ekonomin förändrats såsom miljökraven... hade alla haft sådana kylskåp skulle de få starta upp barsebäck igen.
Felet folk gör när de köper "kök" kompletta sådana är att de plockar allt från samma tillverkade för de har en snygg model linje. Vill man ha de bästa maskinerna får man hoppa mellan tillverkarna och se till vad de blev stora på att tillverka. Att köpa en ugn av Gram när deras huvudsakliga tillverkning är kylskåp kan t ex vara en risktagning.
Tillslut handlar allt om, grundläggande saker, köper du ditt kök av någon som bara säljer vitvarumaskiner så är chansen mycket större att du får en bra service vid problem, fraktskador osv än om du köpt från en stor kedja som medie markt / elgiganten osv. Dessa firmor erhåller oftare också svensktillverkade produkter, de få som fortfarande finns kvar.

När man köper vitvaror av Elgiganten får man gratis leverans (om summan överstiger 5000kr) och de ställer varan där den ska vara. (Själva monteringen får man göra själv eller betala runt 400kr extra för har jag för mig). De tar även med sig dina gamla vitvaror därifrån för 100kr per vitvara. För ca 1000kr extra per vitvara får du 5 års garanti utan värdeminskning med reparatörer som utan extra kostnad kommer arbetsdagen efter och lagar på plats eller byter ut varan åt dig, inklusive leverans och montering, obegränsat antal gånger. Det gäller även om du har råkat orsaka felet själv. Om diskmaskinen orsakar vattenskada betalar de självrisken på hemförsäkringen åt dig.

Jag har letat vitvaror på en hel drös med ställen och frågat vad som gäller om något går sönder. I samtliga fall gäller att man själv kontaktar tillverkaren (Siemens, Electrolux, etc) och de skickar sina reparatörer och man får själv ordna med returer. Man får alltså gå på hemförsäkringen med tillhörande svindyr självrisk + värdeminskning som gör att de knappt ersätter något efter ett par år.

Det jag har gjort är att leta på Prisjakt efter produkter med de specifikationer jag vill ha och sedan googlat runt för att se vad folk har skrivit om dem. Sedan gick jag till Elgiganten med en lista på modellnummer. Då gick de igenom listan på Prisjakt och gav mig samma pris som den billigaste på alla produkter. Det var för övrigt mellanklassprodukter, inte superlågbudget.

Visst är det tråkigt att de stora kedjorna slår ut de mindre firmorna men för mig som ej rik privatperson och slutkund har jag svårt att motivera att betala lika mycket (eller mer) pengar för samma produkt med sämre villkor, eller betala mycket mer för att få samma villkor.

M
Vi har Electrolux spis och fläkt, de har funkat felfritt i snart 10 år och ser fortfarande moderna ut. Cylinda har vi tvättmaskin och kyl/frys, också de fungerar bra. Tvättmaskinen hade problem inledningsvis men efter att en reparatör bytte kretskort (eller nåt annat elektroniskt) på garantin så har den fungerat bra. Och vi tvättar mycket...

Det är nog svårt att generalisera och säga att allt av ett visst märke är bra eller dåligt.

Dock så finns det Electrolux-produkter som dels är gjorda i Sverige, dels utomlands. Har hört att de gjorda utomlands har sämre kvalitet, så vi köper bara sådant gjort i Sverige. Och det har ju funkat bra hittills.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.