Hej, håller förfullt på att planera vårt nya kök. Köket är inte jättestort, därför känns det som det inte finns så många lösningar. Vi vill ha ett rätt luftigt kök får inte kännas för instängt och vi vill ha köksbord och stolar i köket.

Här kommer lite ritningar från det vi har som lösning just nu. Diskmaskinen och fläkten är bara tillagd för att man ska se på ett ungefär.

Vi vill gärna ha många tips på hur vi kan göra. Vad vi bör tänka på osv.

Tack på förhand.

• kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Skapa konto
  • kök3.jpg
    Skapa konto
Behöver det rymmas ett bord där med? För hur många personer?

Som planera ser ut just nu, har vi tänkt ha bordet ut från väggen där vi har ett högskåp och kylskåp. Ett bord för fyra personer. Vi är egentligen bara två personer men kan vara trevligt att få plats med lite gäster, men tar gärna tips på lösning med mindre bord också.:)

För min egen del var ett av mina största krav när vi byggde nytt att ha ett ordentligt utrymme mellan ho och spis, så det är mitt tips att tänka på. Sen är lådor att föredra framför skåp. Tänk igenom åt vilket håll ni vill att luckor ska gå åt när det gäller överskåp.

Tack för tipsen. Det där med utrymmet mellan spis och ho,vet jag inte riktigt hur man skulle kunna lösa, då det inte finns så mycket plats i köket. Vad det gäller lådor, har vi bara tänkt ha låder ner till, inga skåp alls. Och de få överskåpen vi har, ska öppnas uppåt, fördelar och nackdelar med det?

Emelita skrev:
Tack för tipsen. Det där med utrymmet mellan spis och ho,vet jag inte riktigt hur man skulle kunna lösa, då det inte finns så mycket plats i köket. /QUOTE]

Som tidigare skribent skrev är det oerhört viktigt med tillräcklig arbetsyta mellan ho och spis. 60cm är på tok för lite. Vidare är det bra om man kan stå och jobba från båda håll (vänster/höger) vid diskhon så man kan hjälpas åt med köksarbetet, och detta har du planerat för ser jag, vilket innebär att du inte kan flytta hon åt vänster.

Som jag ser det med den planering som du lagt upp, har du bara ett val och det är att ta bort ugnen från högskåpet och placera den under spisen, samtidigt som du flyttar spisen 60cm åt höger, det kommer att ge tillräcklig plats.

Själv skulle jag noga överväga om jag verkligen behöver ett matbord i köket, och i stället äta i angränsande rum. Om du väljer den lösningen har du inga platsproblem alls. d^_^b

Avståndet mellan vask och spis måste minst vara 80 cm (två 4M moduler) rekomenderat är 10-12M. Överskåpen bör vara max 3M djupa och du bör ha överskåp för specerier ovan eller nära spis samt överskåp för porslin och glas ovan diskmaskin. Diskmaskin skall ej placeras mellan spis och vask. Arbetshöjden bör vara 90 cm men högre kan också fungera om man är långa i familjen. Djupet är som standard 6M. Avställningsyta bör finnas nära kylskåp. Tycker att er grunduppställning ser bra ut men jag tror att ni kommer sakna överskåp vid spisen, om ni tänkte ha specerier ovan inbyggnadsugn så tror jag att det utrymmet blir svårnyttjat iom djupet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.