Vi planerar ett IKEA-kök där några skåp bildar en halvö utifrån en vägg. Baksidan tänkte vi täcka med pärlspont. Problemet är hur skarven skall se ut mellan pärlspont och bänkskiva.


Skåpen är 60 djupa, bänkskivan 62 och dom där 2 extra centimeterna vill man ju ha på framsidan av skåpen.


Man skulle kunna dra pärlsponten hela vägen upp (förbi bänksivan) och sätta en list längst upp men då blir det problem i slutet av köksön för där kommer bänkskivan ha ett överhäng på 10 cm vilket gör att pärlsponten måste sluta under bänkskivan.


Fruns förslag är att kapa baksidan av skåpen med någon centimeter för att få plats med pärlsponten.


Några andra förslag?
 
Paul-Staffanstorp
Frugans förslag är nog det enda vettiga om man kör med Ikeas lösningar.

Man vill ju att bänkskivan hänger över "ryggen" och det går ju tyvärr inte att få på annat sätt eftersom de bara har smala bänkskivor.
 
IKEA har väl även måttbeställda lösningar, elelr har de slutat med dem?
Till en köks-ö med 60-skåp tycker jag att skivan borde vara minst 80 centimeter: fem centimeter utstick på skåpsidan och betydligt mer på baksidan, så att det blir benutrymme om man vill sitta där och arbeta eller ta en kopp kaffe.

Vår IKEA-bänkskiva är 67 cm djup.
 
  • Gilla
promonord
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Mycket möjligt att det går att specialbeställa så mitt uttalande var kanske lite väl snabbt.
Jag tolkade det som att TS bara var intresserad av standardsaker eller redan hade sakerna och undrade över en lösning.

Till det kan man säga att när jag funderade en stund så kom jag att tänka på att skåpen inte heller är 60cm som TS skriver utan bara 58cm.
I normalfallet hänger en bänkskiva bara över 30-35mm framtill och nöjer man sig med 30mm så kan de andra 10mm precis täcka ryggen.

Dock hade jag med velat ha som du Anna skriver... ett rejälare överhäng och större yta.
 
Stommarna är 58, men luckor/lådor är 1,6 och en distans på ca 1-2 mm på lådan/luckan dvs nästan 60 cm ( rätta mig ifall jag har fel). Istället för att ta skivan från Ikea så kan du ju ta den från någon annan, då kan du få annan bredd utan problem:)
Snyggast bör ju bli ifall sponten gick under skivan och då behöver du någon cm till

Ifall du kapar stommarna så får du väl problem med lådor, att de tar i botten. Kapa lådorna blir mycket svårt eftersom dessa är i bockad plåt.
 
Redigerat:
missade att du har en 62,5 bänkskiva, det bör då fungera ifall sponten inte är tjock. En kompis har 62,5 bänkskiva med faktumstommar och baksida. Det fungerar precis med ca 1 cm överhäng eftersom baksidan är ca 1,5 cm tjock.
 
Paul-Staffanstorp
TrollMann skrev:
Stommarna är 58, men luckor/lådor är 1,6 och en distans på ca 1-2 mm på lådan/luckan dvs nästan 60 cm ( rätta mig ifall jag har fel). Istället för att ta skivan från Ikea så kan du ju ta den från någon annan, då kan du få annan bredd utan problem:)
Snyggast bör ju bli ifall sponten gick under skivan och då behöver du någon cm till

Ifall du kapar stommarna så får du väl problem med lådor, att de tar i botten. Kapa lådorna blir mycket svårt eftersom dessa är i bockad plåt.
Där är ungefär 45mm tillgodo att kapa bort utan att det stör lådorna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Där är ungefär 45mm tillgodo att kapa bort utan att det stör lådorna.
Bra, då är det ju inte så svårt att kapa stommarna och få det snyggt.
 
Paul-Staffanstorp
TrollMann skrev:
Bra, då är det ju inte så svårt att kapa stommarna och få det snyggt.
Så sant.

Hade hellre lagt ner lite tid på detta än stått ut med att bara precis överlappa ryggen.
Klart snyggare med minst lika mycket överhäng runt om.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Klart snyggare med minst lika mycket överhäng runt om.
Jag håller med, men om man kan leva med ett i det närmaste obefintligt överhäng så kan jag meddela att måtten räcker till pärlspont på köksöbaksidan. Vi har just den lösningen, vilket innebar att vi la bänkskivan så den precis täckte lådorna och då blev det typ 3 mm överhäng när pärlsponten var på plats.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så sant.

Hade hellre lagt ner lite tid på detta än stått ut med att bara precis överlappa ryggen.
Klart snyggare med minst lika mycket överhäng runt om.
Håller med, man skall leva med lösningen i 20 år :)
 
Tack för alla svar! Vi skall troligtvis ut till IKEA i helgen så får vi se hur det går.
 
Redigerat:
Jag tycker att ni ska köpa den bredd på skiva som ni vill ha om ni har råd med det.

Vi höll på att "vela" om vi skulle ha bänkskivan där spishällen är monterad 60 eller 65 cm djup. Vi ville egentligen ha 70 cm med det skulle blir för trångt. Vi valde 65 cm trots att det blev betydligt dyrare och vi ångrar oss inte en sekund. De där cm är guld värda :)
 
Jo, det lutar åt att köra 64-65 cm djup på den bänkskiva som skall vara till halvön. Tyvärr måste vi ju även beställa resten av bänkskivan (som kommer att vara 62 cm) till det dyrare priset för att vara säker på att det blir samma nyans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.