Jag har problem med utrymmet där ugnen står. Bredden på utrymmet är 57-58 cm. Standardbredden på moderna ugnar verkar vara 60 centimeter. Utom på inbyggnadsugnar som har ett nishmått på 56 cm, alltså borde det gå att lösa med en sådan. Men då är frågan om man kan sätta in en inbyggnadsugn utan ett skåp? Kanske ställa den på golvet eller nåt? Jag antar att man också kan flytta det högra skåpet lite mer åt höger så en 60 ugn får plats men det är sista utvägen.
Som ni ser på bilden står det en ugn med mindre bredd som jag hade jag tänkt byta ut.

P8151251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt en hylla/skiva på lämplig höjd i hålet att ställa ugnen på, går alldeles utmärkt. Sedan en häll ovanpå, vilket kräver en bänkskivebit alt en ny bänkskiva över hela bänken.

Fotografen skrev:
Sätt en hylla/skiva på lämplig höjd i hålet att ställa ugnen på, går alldeles utmärkt. Sedan en häll ovanpå, vilket kräver en bänkskivebit alt en ny bänkskiva över hela bänken.
Smart! Jag hade tänkt byta ut bänkskivan ändå. Det verkar vara en smart lösning.

På min inbyggnadsugn är ramen 60cm, är det inte så på de flesta inbyggnadsugnar?

Jag kollade på tretti och där har de flesta inbyggnadsugnar ett nischmått på 56cm. Så jag antar att de har en bredd på 56 cm då...fast jag kan ju ha fel.

Mätte min Husqvarna och den behöver ett hål som är 56 cm, sedan är fronten 59.

Thomas59
Fronten på alla inbyggnadsugnar gjorda för 60-skåp är givetvis 60 cm breda. Några ugnar med frontbredden 56-57 cm existerar inte. Inbyggnadsmåttet är något helt annat och kan variera mellan olika modeller men har inget med hur bred fronten är!

Paul-Staffanstorp
Ja... fronten brukar ju vara 595mm för att den ska täcka framkanterna på skåpet den byggs in i.

Dock ser det ut som du har plats över på stommarnas framkant både till höger och vänster så att ugnen kan ligga utanpå dessa.

Fäst fyra rejäla vinklar i rätt höjd på dina skåp och på detta lägger du sedan ett hyllplan som ugnen kan stå på.

Aha, då förstår jag bättre! Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.