10 291 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Ikea högskåp med annan ugn & micro
Håller på och planerar mitt nya kök (Ädel luckor) och har nu kommit till vitvarorna..
Tyvärr så verkardet vara problem att få in andra tillverkares ugn och micro i Ikeas högskåp (233 högt), stämmer det? Några tips på andra märken som fungerar eller om man på ett enkelt sätt man modifiera så att de passar?
Tyvärr så verkardet vara problem att få in andra tillverkares ugn och micro i Ikeas högskåp (233 högt), stämmer det? Några tips på andra märken som fungerar eller om man på ett enkelt sätt man modifiera så att de passar?
Ugn är inga bekymmer, det är standardmått, micro är värre.
Jag har IKEA's högskåp för inbyggnad. Ugnen sitter perfekt och micron har en plastram runt så att även den sitter perfekt. Trodde det var standardmått på detta, tänkte aldrig på det. Har Husqvarna på mina vitvaror förresten.
Mvh / Azkel
Mvh / Azkel
det finns broschyren på IKEAs köksavdelning där det framgår tydligt vilka mått osm vitvarorna måste ha för att passa in i 'hålen' på högskåpen. Sen är det bara att jämföra med inbyggnadsmåtten för det märke man vill ha.
Medlem
· östergötland
· 10 inlägg
Jag har ställts inför samma dilemma då jag har en ugn samt kombiugn monterade i IKEAs högskåp med Ädel vit luckor. Det slutade med att jag fick kapa den övre luckan ett par centimeter i under- och ovankant. Fräste sedan ny radie på luckan och målade vitt. Dessutom fick jag fräsa ny infästning för gångjärnen på luckan. Lite extrajobb men vad gör man inte för att slippa IKEAs ugnar..
Sorry, verkar som om jag missförstått, min ugn och micro passade perfekt i sidled etc men jag hade samma problem med översta luckan. Jag löste det på samma sätt som "bartholomeus" ovan, jag kapade luckan i överkant och satte egna gångjärn. Beklagar om jag vilselett...
Mvh / Azkel
Mvh / Azkel
Klicka här för att svara