Jag planerar att skapa en illusion av innanförliggande luckor genom att sätta passbitar mellan/runt skåpen i mitt blivande ikea-kök. Jag har dock inte lyckats tänka ut hur man löser inramningen under den helintegrerade diskmaskinsluckan. När man öppnar luckan vinklas den ju nedåt och skulle ta i ramen. Om man fäster en lös list som en förlängning av luckan kommer ju den att ta i sockeln. Någon som har en idé?

Sentens och Marbodal har motsvarande som kallas Shakerstil, i dessa köken så är det en sockel som är framdragen i liv med luckorna och detta gör att man får en platsbyggd känsla. Då kan du snedkapa sockeln "innåt" så att du får upp luckan.

Tack för ditt svar. Det måste väl vara det enda sättet. Även om inte sockeln är framdragen blir listen som är där på motsvarande ställe och måste snedkapas. Det blir kul att försöka få det snyggt!

Om du skaffa en extra hög diskmaskin så tror jag du slipper problemet då "viket" på den kommer längre ner. Att dra fram sockeln blir lite sådär om man inte har 36 i skostorlek...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.