1 797 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Köksfläkten sitter fast i kaklet
Har precis köpt ett hus och köksfläkten är så satans äcklig (ser inte ut att vara rengjord sen köksrenoveringen -02) och det är nånting fel på den så den ska bytas ut. Såfort man slår på den så går en huvudsäkring.
Men imorse när jag tänkte försöka ta bort den så verkar det som att den sitter fast i fogmassan för kaklet. Det finns verkligen inte nån skruv kvar som håller fast den, har kollat det 5-6 gånger.
Hur får jag bort den utan att förstöra kaklet och behöva kakla om i köket?
Är det vanligt att man gör såhär?
Det är en underbyggnadsfläkt.
Men imorse när jag tänkte försöka ta bort den så verkar det som att den sitter fast i fogmassan för kaklet. Det finns verkligen inte nån skruv kvar som håller fast den, har kollat det 5-6 gånger.
Hur får jag bort den utan att förstöra kaklet och behöva kakla om i köket?
Är det vanligt att man gör såhär?
Det är en underbyggnadsfläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förlåt lite envishet men är du helt säker på att det inte finns någon dold skruv kvar typ inuti om du tar bort fettfilterna under fläkten...
Låter osannolikt att den sitter kvar bara av fogbruket...
Låter osannolikt att den sitter kvar bara av fogbruket...
Helt säker, har kapat bort en del från den så det kan inte finnas nån skruv som håller kvar den.
Den sitter ju under ett skåp, så den hänger ju inte helt fritt frakt ut från väggen. Ska se om jag kan få bort skiten idag.
Finns lite fler skumma lösningar i köket, men det funkar iaf ca 1,5 år till innan vi byter ut rubbet.
Den sitter ju under ett skåp, så den hänger ju inte helt fritt frakt ut från väggen. Ska se om jag kan få bort skiten idag.
Finns lite fler skumma lösningar i köket, men det funkar iaf ca 1,5 år till innan vi byter ut rubbet.
Antar att fläkten satt monterad med några skruvar i undersidan på skåpet och att du skruvat ur dessa. Är du säker på att du hittat alla skruvar? Försök sticka in en stålskala mellan fläkt och skåp för att se om någon skruv finns kvar.
Har du försökt att trycka på fläkten från insidan på skåpet? Det borde gå att komma åt via det hål som fläktröret går i. Om alla skruvar är borta borde fläkten fjädra lite grann relativt skåpet och då kanske du hittar något sätt att lirka loss den från kaklet.
Har du försökt att trycka på fläkten från insidan på skåpet? Det borde gå att komma åt via det hål som fläktröret går i. Om alla skruvar är borta borde fläkten fjädra lite grann relativt skåpet och då kanske du hittar något sätt att lirka loss den från kaklet.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hittar du inga skruvar kan det vara den modelen som hängs på ett fäste som sitter dolt bakom fläkten och isf ska fläkten vinklas ca 45 grader uppåt för att sen kunna lyftas av.
Är det en sån model kan man med lite envishet klippa itu fästena i fläkten istället för att vinkla den uppåt.
Har plockat ner ett antal på det sättet för att slippa demontera skåpen ovanför.
Ladd upp en bild på eländet så kan vi säkert utröna hur den sitter fast.
Är det en sån model kan man med lite envishet klippa itu fästena i fläkten istället för att vinkla den uppåt.
Har plockat ner ett antal på det sättet för att slippa demontera skåpen ovanför.
Ladd upp en bild på eländet så kan vi säkert utröna hur den sitter fast.
Fick bort den igår, tröttnade så det fick bli den lite våldsammare metoden. Lite fogar som gick sönder bara, men nu är den väck. Ska montera den nya under helgen, lite småfix innan bara 
Tack iaf tipsen!
Lär nog kommer mer frågor med tiden.
Tack iaf tipsen!
Lär nog kommer mer frågor med tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden