14 836 läst ·
12 svar
15k läst
12 svar
Diffusionsspärr för diskmaskin
I vårt nya kök kommer vi ha en bänkdiskmaskin i ett öppet bänkskåp (det är i sommarstugan som är kallställd på vintern så vi kan inte ha fast installerad diskmaskin).
Vad skall man använda som diffusionsspärr på undersidan av bänkskivan så att inte fukt och värme går upp i bänkskivan?
Vad skall man använda som diffusionsspärr på undersidan av bänkskivan så att inte fukt och värme går upp i bänkskivan?
Vad jag förstår skall man använda någon slags folie. Ikea säljer en diffusionsspärr men vad jag förstår är den gjord för inbyggda diskmaskiner eftersom det bara är en smal remsa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/04375085
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/04375085
Har ingenting på bänkskivan (laminat) ovanför vår vanliga golvdiskmaskin och ingenting har hänt på snart fem år, det är ett påhittat icke-problem.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan absolut inte hålla med dig om att det är ett påhittat ickeproblem...ThomasLindgren skrev:
Har rivit ut åtskilliga kök där bänkskivan varit i princip helt upprutten för det saknats detta skydd i framkanten av skivan.
Däremot är det nog mer som så att ni och eventuellt tidigare boende varit noga med att inte ställa maskinens lucka på glänt efter den jobbat klart för detta är det största problemet som Svensson gör.
Man ska vänta tills maskinen svalnat helt innan den öppnas eller öppna den helt och dra ut korgarna så att den varma ångan kan strömma rakt ut i köket och inte bara rakt upp mot skivan vilket händer om man ställer den på glänt.
Det är vi som byggt köket och vi ställer alltid upp diskmaskinen på glänt ca 10 cm efter varje diskning. Fortfarande inga som helst problem efter åtminstone 1500 diskningar.Paul-Staffanstorp skrev:
Det är skillnad på laminat och massiv ek. Jag vill inte chansa på att ekskivan inte slår sig p.g.a. värme och fukt så jag vill nog verkligen ha tag i en diffusionsspärr. Såvida inte du bekostar en ny bänkskiva åt mig ifall den skulle skadas?ThomasLindgren skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu är det ju dessutom en annan situation för den informationen har ju inte framgått tidigare...The Tor skrev:
Är ganska säker på att helt vanlig ugnsfolie fungerar klockrent...
Limma dit det.
Alternativt kan du köpa ett kylskåpsunderlägg i plast, klippa till det så att det passar och klistra dit.The Tor skrev:
Klicka här för att svara