I vårt nya kök kommer vi ha en bänkdiskmaskin i ett öppet bänkskåp (det är i sommarstugan som är kallställd på vintern så vi kan inte ha fast installerad diskmaskin).

Vad skall man använda som diffusionsspärr på undersidan av bänkskivan så att inte fukt och värme går upp i bänkskivan?

Jag rollade samma som vi använde i badrummet eftersom vi hade lite över, skulle tro att våtrumsfärg oxå kan duga.

Tror den där bara skall sitta i framkanten på hålet i diskbänken precis ovan för lucköppningen för att förhindra ångpuffen att åka in bakåt under bänkskivan.

Ja, det är precis det jag menar. Var hittar jag en diffusionsspärr (liknande Ikeas) fast för hela skåpet och inte bara framkanten av bänskivan?

Har ingenting på bänkskivan (laminat) ovanför vår vanliga golvdiskmaskin och ingenting har hänt på snart fem år, det är ett påhittat icke-problem.

Paul-Staffanstorp
ThomasLindgren skrev:
Har ingenting på bänkskivan (laminat) ovanför vår vanliga golvdiskmaskin och ingenting har hänt på snart fem år, det är ett påhittat icke-problem.
Kan absolut inte hålla med dig om att det är ett påhittat ickeproblem...

Har rivit ut åtskilliga kök där bänkskivan varit i princip helt upprutten för det saknats detta skydd i framkanten av skivan.

Däremot är det nog mer som så att ni och eventuellt tidigare boende varit noga med att inte ställa maskinens lucka på glänt efter den jobbat klart för detta är det största problemet som Svensson gör.

Man ska vänta tills maskinen svalnat helt innan den öppnas eller öppna den helt och dra ut korgarna så att den varma ångan kan strömma rakt ut i köket och inte bara rakt upp mot skivan vilket händer om man ställer den på glänt.

Paul-Staffanstorp skrev:
Däremot är det nog mer som så att ni och eventuellt tidigare boende varit noga med att inte ställa maskinens lucka på glänt efter den jobbat klart för detta är det största problemet som Svensson gör.
Det är vi som byggt köket och vi ställer alltid upp diskmaskinen på glänt ca 10 cm efter varje diskning. Fortfarande inga som helst problem efter åtminstone 1500 diskningar.

Paul-Staffanstorp
Kul för er att ni då haft turen att få en skiva av mycket högre kvalité än de flesta andra i vårt avlånga land. ;)

Jag har nog sett fel i alla de kök jag rivit ut... :rolleyes:

ThomasLindgren skrev:
Det är skillnad på laminat och massiv ek. Jag vill inte chansa på att ekskivan inte slår sig p.g.a. värme och fukt så jag vill nog verkligen ha tag i en diffusionsspärr. Såvida inte du bekostar en ny bänkskiva åt mig ifall den skulle skadas?

Paul-Staffanstorp
The Tor skrev:
Det är skillnad på laminat och massiv ek. Jag vill inte chansa på att ekskivan inte slår sig p.g.a. värme och fukt så jag vill nog verkligen ha tag i en diffusionsspärr. Såvida inte du bekostar en ny bänkskiva åt mig ifall den skulle skadas?
Nu är det ju dessutom en annan situation för den informationen har ju inte framgått tidigare... ;)

Är ganska säker på att helt vanlig ugnsfolie fungerar klockrent...
Limma dit det.

The Tor skrev:
Alternativt kan du köpa ett kylskåpsunderlägg i plast, klippa till det så att det passar och klistra dit.

Jag har två för stora kylskåpsunderlägg som skall klippas till så då kan jag ju bygga en diffusionsspärr av spillbitarna. Klär jag dom i ugnsfolie så har jag både hängslen och livrem. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.