Vi ska montera två hyllplan från HTH, men behöver lite hjälp med montering, om det är nån som har dessa. De ska monteras på en väggprofil som hyllplanet kommer "ligga" på. vi har inga instruktioner med på monteringen o eftersom vi ska såga av dem en bit så vill vi veta att vi gör rätt så vi inte sågar av på fel sida. Det är en fasning på hyllplanet som vi antar ska vara uppåt och liksom tryckas i profilen upptill. Stämmer det eller tänker vi fel då?

Paul-Staffanstorp
Misstänker skarpt vilka det är ni menar och i så fall är det en förhållandevis ganska kraftig aluminiumprofilerad skena som ska skruvas fast i väggen med försänkta skruv eftersom eventuella skallar stoppar hyllan för att komma in i rätt läge.

Alltså måste ni antagligen kapa profilen med och det är lättare sagt än gjort utan maskin om man vill få det snyggt eftersom man på gavlarna av skenan sen ska skruva fast trekantiga små bitar av aluminium också.
I profilens ände ser man tre runda spår där skruvarna ska skruvas in.

Fasningen på själva hyllan ska vara nedåt om jag minns rätt och då har man ett litet smalt spår på ovansidan också som sen hjälper till att hålla hyllan på rätt plats i skenan.

Ett tag sedn jag monterade dessa nu men jag är ganska säker på att det är så den ska ligga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.