Sitter och funderar på stänkskydd till nya köket. Vi kommer att ha en hörnspis med en hylla bakom som går ända ut i hörnet, vi bygger alltså ingen vägg bakom hällen.

Spisen vi har nu står mot en vägg och där bakom finns ett stänkskydd av kakel men jag funderar på om det inte behövs när det blir mer avstånd till väggarna. Antingen blir det inte så mycket stänk eller så kanske det blir det, men då lär jag väl inte nå att torka i alla fall gissar jag.

Finns det någon som har en sån lösning och har lust att dela med sig av erfarenheten?

/C

Nja, vi har så att där snedväggen brukar vara är det liksom en avsats som är upphöjd c:a 15 cm och går ända ut i hörnet - det är kanske samma sak som du menar med hylla?
Hur som helst, i fronten på avsatsen behövs förstås stänkskydd för den är ju på normalt avstånd från hällen. Väggarna ovanför avsatsen/hyllan tror jag däremot inte behöver skydd - vi har kakel där men jag har bara torkat av det någon enstaka gång och då från damm, inte matstänk.
Nackdelen med den där avsatsen att i en lite slarvig familj som vår drar den till sig en massa diverseprylar som aldrig kommer därifrån sen...

Just precis, det är den där avsatsen som jag kallar för hylla men då kanske jag vågar köra på tapet där bak i hörnet. Lite feng shui eller nåt skulle inte sitta fel i vår familj, diversesamlingar som ingen orkar ta tag i är standard hemma hos oss.

Tack för svar!

Hörnspisar är ett otyg, helt omöjligt att hjälpas åt med maten då ju ;-)

Anna_H skrev:
Hörnspisar är ett otyg, helt omöjligt att hjälpas åt med maten då ju ;-)
HörnSPIS vore tråkigt, för då finns ju ugnen på samma ställe och den utnyttjar vi flitigt i matlagningen (gratinera, rosta grönsaker etc). Men vi har ugn och micro tre meter från hällen och så finns det ju hackning och annan beredning som också kvalar in som "hjälpa till". Men du har en poäng, visst finns det gånger när det vore praktiskt om en kunde röra om i såsen medan den andra steker, eller nåt.

Vi står ofta och rör i varsin gryta, så vi drömmer om nästa köksrenovering, då åker matplatsen ut i hallen och det blir en ö med spisen. Eftersom maken är lång kommer han då utan problem åt att stå på ena kortsidan och nå grytorna. Men är man mer "traditionell" och låter en laga mat medan den andra fixar sallad, dukning och sådant funkar ju hörnspis jättebra, med avställningsyror åt alla håll och kanter. Man kanske ska ha både ö-spis och hörnspis? :-D

Men självklart ska ni ha var sin spis/häll.
Finns en annan tråd på forumet om dubbla diskmaskiner.
Dubbla kyl/frys hade vi en gång för länge sedan.

Protte

Hörnspis var fel, det ska bli hörnhäll, men vi får nog i alla fall vackert turas om med att röra i grytorna och att stå och titta in i ugnen alternativt hacka sallad ;-) . Det blir hur som helst ett fall framåt för oss som har ett korridorkök idag. Där känns det som att det är tänkt att en ska arbeta i köket och alla andra sitter ner till dukat bord, men då är det byggt på hemmafruarnas 60 tal också.

/C

Milkshaken
Allt praktiskt jobb med hörn går fetbort...
har sett dom med hörnspis.... Inget roligt fast snyggt, javisst....vi har själva en hörn"Slask" ja vattnet och allt är där... diskmaskinen jämte.... Usch o fy.....
Nej dela upp det istället om ni har möjlighet.... Vi ska satsa på en köksö i nästa kök istället..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.