Har 249 i takhöjd, kommer ha högsta högskåpet på ikea 233cm högt. Sedan kommer överskåpen sättas på denna höjd för att linjera....
Problemet är att jag inte kommer få 51cm mellan spis och fläkt.

233cm-92cm(väggskåpen)-90cm (underskåp+bänkskiva) = 51cm
sedan bygger ju fläkten 4cm ca, hamnar då på 47cm. Hur löser man sånt här, bara att byta ut väggskåpet som var tänkt som fläktskåp till något mindre skåp?

Eller kan jag förbise detta missöde att fläkten hamnar på 47cm....

Tror även IKEA har socklar ner till 11cm annars kan du ju alltid kapa och modifiera skåpet upptill där det inte syns eller välja ett lägre fläktskåp och laborera med passdelar.

Det är brandmästaren som avgör det, men det är nog OK, det enda de brukar var lite petiga med är när man har vedspis etc som har en öppen låga.
Men även där tyckte brandmästaren jag pratade med att 65cm för gasspis var ett ungefärligt mått ...

Paul-Staffanstorp
Njae... det är ju beroende på vilken fläkt du ska ha...

Vissa kräver högre än andra och detta minimimått står i installationsanvisningarna.

Däremot är det värdelöst att ha fläkten för lågt eftersom man får bocka sig alltid för att se vad man har i innersta kastrullerna när man står och lagar mat och det är drygt i längden.

Det har du rätt i, men brandskydds regeln eller vad den kan tänkas heta (som brandmästaren refererade till) är 50cm till brännbart vilket innebär de flesta fläktar, eftersom det är få som är helt gjorda i metall.

Så det är två mått att beakta

Ok kanske blir till att sätta skåpen 55cm från bänkskivan då kanske och lösa högskåpet med en passbit i form av täckskiva och några vinkeljärn på ovansidan av skåpet.

På vilken höjd tycker ni att fläkten bör vara för att man ska se bra över spisen?
Jag är 180cm lång :)

Paul-Staffanstorp
Jag brukar föredra att sätta den 650mm från spisen vilket de flesta kunder tycker är kanon.

Alltså samma höjd som minimiavståndet är ifall man har gasolspis...

Jag är också 180cm, och det var jätteskönt med 65cm när vi installerade gasspis så där kan jag verkligen instämma

men då handlar det om spiskåpa ni monterat upp? Jag kommer ha ett fläktskåp och vill ju såklart att det ska linjerna med övriga överskåp oxå.
Vad är max då på överskåpen? 55-60cm från arbetsbänk?

Yes, spiskåpa
Vi slängde ut överskåpen och har bara öppna hyllor där vi har saker på "high rotation"

Paul-Staffanstorp
Absolut inget fel i att ha fläkten upphöjd trots man har skåpsmodell tycker jag...
Linjera eller vara praktiskt... vad är egentligen viktigast...

Tycker rent av att det kan bli riktigt snyggt att höja upp just vid fläkten också men det kanske är svårt med vissa kök som t.ex Ikea som inte har så många alternativ med skåpsstorlekar.

Kör hellre på 55 är 50cm från arbetsbänkten. Själv är jag 1,88 och har 58cm mellan och det tycker jag är lagom, ser inte dumt ut och man kan arbete ordentligt. 50cm känns väldigt lite enligt mig i alla fall.

Varför inte bara ta ett mindre överskåp, vi planerar vårt ikeakök nu och tänker ta ett skåp med mindre "höjd" och flytta upp det så det sitter i linje i ovankant vilket innbär att vi får mer plats för fläkten. Du kan se en skiss på det i köksdelen av forumet...

jan_martinsson skrev:
Varför inte bara ta ett mindre överskåp, vi planerar vårt ikeakök nu och tänker ta ett skåp med mindre "höjd" och flytta upp det så det sitter i linje i ovankant vilket innbär att vi får mer plats för fläkten. Du kan se en skiss på det i köksdelen av forumet...

Kom själv på mig att jag glömt den lösningen. Här kommer en länk till din tråd som TS kan spana på:).
http://www.byggahus.se/forum/koek/158346-koeksplanerings-hjaelp.html

Alternativet är också att inte alls ha skåp kring fläkten och har det helt öppet, men jag antar att TS vill ha skåp hela vägen där uppe.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.