För få bänkskivan på plats var vår hantverkare tvungen att kapa den. Annars hade han inte fått in den i vinkeln bakom ett högskåp. Är det seriöst? I hörnan står ett väggskåp på bänkskivan så det kommer inte synas direkt men skivan kommer inte kunna skruvas fast.

Sen får vi samma problem i andra hörnan!!! Det glappar i skarven då hantverkaren inte kan skruva ihop skivorna underifrån. Får han inte ihop skivorna tar det ju inte lång tid innan kanterna blir fula.

Tips, någon?
 
Han som ritat köket kanske har nån bra lösning, borde ha i alla fall.
 
På vilket sätt är det hantverkaren som är oseriös om köket är designat så att skivan inte går att få på plats i ett stycke?

Det låter som att den som ritat köket förtjänar den oserösa stämpeln, eller vad säger du själv?

Ett par bilder på köket gör det nog lättare att ge dig tips, om det finns några.
 
Skulle det varit ett alternativ att montera skåpet som var ivägen, i efterhand?
 
MathiasS skrev:
På vilket sätt är det hantverkaren som är oseriös om köket är designat så att skivan inte går att få på plats i ett stycke?

Det låter som att den som ritat köket förtjänar den oserösa stämpeln, eller vad säger du själv?

Ett par bilder på köket gör det nog lättare att ge dig tips, om det finns några.
Nej MathiasS, jag säger inte att hantverkaren är oseriös men nog är det en berättigad fråga? Om en hantverkare har installerat kök tidigare så borde han väl se om något inte är görbart? Vi betalde dessutom 800 kr för att de skulle komma hit och stämma av ritningarna och dubbelkolla så att alla mått stämde.

Kanske de borde väntat med att montera väggskåpet. Kanske det är vi som skapat en ogenomförbar ritning. Önskar bara att någon då stoppat oss. Det är vår första köksrenovering så vi var totalt novis. ImageUploadedByByggahus.se1383383819.180768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1383383868.380985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1383383896.496768.jpg
 
Kanske ska tillägga att det är ett IKEA-kök
 
Det finns inte en bänkskiva som är i flera delar som inte kan monteras på rätt sätt, jag har monterat 5-600 kök aldrig stött på problemet. Däremot så kan det vara j..la arbete med att anpassa skivornas bakkant för där är enda möjligheten att justera. Problemet med flera skivor som skall sitta ihop i flera hörn.Det finns inga räta vinklar och är det som på bilden, väggar av stenmaterial blir det en mer jobbigt.Det gäller att man inte tar för mycket så inte kakel eller annan väggbeklädnad inte täcker det bortkapade på bakkanten.
 
Redigerat:
Jag förstår inte bilderna. Är det att skivan är kapad under skåpet du menar?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
En annan reflektion, det kommer bli väldigt bökigt att ta in och ur saker i skåpet som blev i hörnet.
 
oobum skrev:
En annan reflektion, det kommer bli väldigt bökigt att ta in och ur saker i skåpet som blev i hörnet.
Vi hade ett väggskåp där tidigare, funkade helt ok. Vi valde att sätta dubbla väggskåp då ytan annars har en tendens att samla på sig allt möjligt löst bråte :)
 
Första bilden är höger hörna.
Andra bilden är höger hörna underifrån som visar den långa skivans avkapade ände.
Tredje bilden är vänster hörna och vänster ände på den långa skivan som fick kapas för att komma på plats.

...om jag fattar rätt.

Det är svårt att från bilderna avgöra om skivan går att få dit utan att kapas eller inte, men rimligtvis hade det ju gått bra om väggskåpet inte suttit där. Jag hade tagit ner väggskåpet istället för att kapa skivan.

Vad gäller dina skarvar så ska ju dom oavsett om änden kapats ett par decimeter dras ihop med beslag från undersidan. Menar du att det inte finns några beslag? Eller att beslagen inte går att montera? Utan beslag som drar ihop skivan blir det tokigt, precis som du själv säger.

Utöver beslagen brukar man ju också förankra skivan i underskåpen, då med lite större hål borrade + stora brickor för att tillåta rörelser. Behövs inte på sten och spånskivor men på ädelträ är det viktigt att det finns rörelsemån.

Du säger att skivan inte kan skruvas fast pga avkapningen. Det kan inte stämma. Det syns på bilderna att det finns mycket att skruva i.

Ett problem är ju dock att skarven i skivan lagts på samma håll som stomdelarna i hörnskåpet. Det gör att beslagen måste monteras innan skivan läggs på plats och det går ju inte när du har monterat väggskåpet.

Ser inget som inte går att fixa så det blir bra, men börja med att ta väck väggskåpet.
 
Ja, det var ett av problemen. Vi var tvugna att kapa skivan för att få in den och nu går det inte att fästa ihop de två bitarna.
 
Om man kapat bort den del av skivan där det var förberett för beslaget så är det ju inte märkligare än att man får fräsa nya hål för beslagen (antar att dessa är försänkta).

Som sagt, inget som inte går att lösa enkelt.
 
MathiasS skrev:
Första bilden är höger hörna.
Andra bilden är höger hörna underifrån som visar den långa skivans avkapade ände.
Tredje bilden är vänster hörna och vänster ände på den långa skivan som fick kapas för att komma på plats.

...om jag fattar rätt.

Det är svårt att från bilderna avgöra om skivan går att få dit utan att kapas eller inte, men rimligtvis hade det ju gått bra om väggskåpet inte suttit där. Jag hade tagit ner väggskåpet istället för att kapa skivan.

Vad gäller dina skarvar så ska ju dom oavsett om änden kapats ett par decimeter dras ihop med beslag från undersidan. Menar du att det inte finns några beslag? Eller att beslagen inte går att montera? Utan beslag som drar ihop skivan blir det tokigt, precis som du själv säger.

Utöver beslagen brukar man ju också förankra skivan i underskåpen, då med lite större hål borrade + stora brickor för att tillåta rörelser. Behövs inte på sten och spånskivor men på ädelträ är det viktigt att det finns rörelsemån.

Du säger att skivan inte kan skruvas fast pga avkapningen. Det kan inte stämma. Det syns på bilderna att det finns mycket att skruva i.

Ett problem är ju dock att skarven i skivan lagts på samma håll som stomdelarna i hörnskåpet. Det gör att beslagen måste monteras innan skivan läggs på plats och det går ju inte när du har monterat väggskåpet.

Ser inget som inte går att fixa så det blir bra, men börja med att ta väck väggskåpet.

Tack, du har rätt. Vi får be hantverkaren ta ner väggskåpet så att vi kan skruva ihop bänkskivorna och lägga tillbaka den på plats. Kan ju inte riskera glipor i skivan.

hoppas det inte blir problem, att sätta tillbaka väggskåpet på plats när bi redan borrat hål i väggen
 
Nu börjar jag undra vad ni eller hantverkaren håller på med, är bänkskivorna måttbeställda och förberedda för att monteras ihop med beslag på undersidan? Man kan aldrig montera skivorna innan man lagt dom på plats, Dom skåp som ev har en hel toppskiva måste man såga ur om det inte är från början detta så att man kan montera beslagen. Man måste börja med att lägga skivorna på plats, alla skall passa och avståndet skall vara så lika som möjligt på framkanten över luckor och lådor när man är hundra på att det blir bra så sätter man i kexen och limmar/tätar och drar ihop skivorna in ifrån skåpen. Man kapar aldrig en kortsida på en bänkskiva om den inte vetter mor en vägg.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.