Vi skall köpa en diskmaskin och håller som bäst på att undersöka vad som finns i 3000krs klassen. Har hittat en som är både prissänkt och verkar bra, jag undrar dock vad som kan anses vara bra/låg elförbrukning? Den som vi är intresserade är en Bosch SilencePlus SMU40L12SK (se länk nedan)för 2990kr, A+ klassad och med en elförbrukning på 290kwh/annum. Jag som varken är särskilt teknisk eller har installerat någon diskmaskin förut undrar dock om det får anses vara en ok elförbrukning samt även, om någon har tid, huruvida diskmaskinen ifråga är bra eller om det finns något bättre i samma prisklass (gärna just från Elgiganten då)?

http://www.elgiganten.se/product/vi...eplus-smu40l12sk?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Vore tacksam för svar
Isak

Vad gäller energi så finns det väl iofs maskiner med något extra + i beteckningen, men skillnaden i förbrukning mellan en maskin med A+ eller A++ ligger på 10 - 30 kwh per år. Alltså kanske i värsta fall 45kr. Och de där energideklarationerna är inte speciellt rättvisande ändå.

Jag har inte koll på vad du frågar om, men jag vill ha en diskmaskin med bestickbricka överst istället för bestickkorg. Jag har även hört husmorstipset att välja en diskmaskin med bra och variabel inredning. Dessutom hade jag velat ha en som inte behöver ta två timmar för att diska.

Så den dagen vår behöver bytas så kommer inte prisintervallet vara det viktigaste utan användningen. :)

Bosch smu50m62sk, bäst i test 2012 och nu nedsatt eftersom det kommit efterföljare. Dock lite dyrare trots sänkt pris tror den kostade ca 3900. Diskar på 1,33 om man väljer variospeed, vilket halverar tiden.

Vi köpte en sådan alldeles nyss och den funkar bra och är a++ .

klonk skrev:
Jag har inte koll på vad du frågar om, men jag vill ha en diskmaskin med bestickbricka överst istället för bestickkorg. Jag har även hört husmorstipset att välja en diskmaskin med bra och variabel inredning. Dessutom hade jag velat ha en som inte behöver ta två timmar för att diska.

Så den dagen vår behöver bytas så kommer inte prisintervallet vara det viktigaste utan användningen. :)
Jag förstår hur du tänker men smärtgränsen går för oss runt 3500kr och därför undrar jag om det är en bra maskin.

Tror den du länkat har inre chassi av plast. Detta ska tydligen kunna börja lukta unk efter ett tag. Mitt tips är att kolla efter en maskin med innandömme av rostfritt istället.

Tyvärr har jag inte koll nog för att ge dig en produktspecifik rekommendation.

Annars får du beg maskiner på Blocket i 60 bredd för 500-1000 kr. Ofta rätt nya maskiner i bra skick. Kan ju vara ett alternativ tills du sparat ihop mer pengar. Håller nog med om att inte köpa maskiner som inte är gjorda i rostfritt stål.

Hellre en tyst än en energisnål diskmaskin....håller med Anders ang en beg på blocket.....

• Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Någon som skulle kunna tipsa om en diskmaskin som är bra och inte allt för dyr?

Diskbricka tycker jag bara verkar ta extra plats i maskinen. Kan inte riktigt se poängen, för korg är ju smidigt att ta med sig när man ska plocka ur besticken.

nästa maskin kommer definitivt ha bricka istället för korg. Jag är redigt trött på att sticka ner besticken i korgen, man blir alltid kladdig.

MathiasS skrev:
...man blir alltid kladdig.
Ypperligt tillfälle att minnas småbarnstiden med blöjbyten. Man blir lite varm inombords. :D

• Gilla
Villa vista
  • Laddar…
MathiasS skrev:
nästa maskin kommer definitivt ha bricka istället för korg. Jag är redigt trött på att sticka ner besticken i korgen, man blir alltid kladdig.
Hmm det händer ju inte så ofta, men det är ofta man laddar på fullt och behöver allt utrymme man kan få.. :-)

MathiasS skrev:
[länk]

Diskbricka som det talades om tidigare får du nog inte för under 5k.
Kanske får bli en sådan maskin då, hade varit skönt med leverans in i lägenheten dock men det går säkert och lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.