3 236 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hjälp angående Värmeåtervinningsaggregat ACF
Hejsan mina föräldrar bor i kåk som byggdes 87.
I köket sitter ett Värmeåtervinningsaggregat som styr ventilationen.
Som en kryddhylla täcker.
Nu har jag bytt ut hela deras kök förutom fläkten.
Egentligen ville de kakla hela vägen upp där fläkten sitter och sätta sån nyare rostfri fläkt.
Men det går inte när aggregatet sitter ivägen.
Någon som har flyttat upp detta på vinden själva? Firmor vill ha runt 50lök.
Så de kände att det fick vänta med det.
Men nu till min riktiga fråga.
Någon som vet vad man kan ha för fläkt kåpa? Vi har kollat runt och inga firmor i princip har detta systemet och har inga kåpor.
VI har hittat en kåpa men den kostade runt 6000kr.
Finns det inga kåpor till dessa? Verkar konstigt att man ska behöva betala 6000kr för en plastbit som det sitter två rattar på.
Fläkt m.m funkar som det är. Det är bara kåpan som sitter under fläkt systemet med belysning och filterluckan som behövs.
MVH
I köket sitter ett Värmeåtervinningsaggregat som styr ventilationen.
Som en kryddhylla täcker.
Nu har jag bytt ut hela deras kök förutom fläkten.
Egentligen ville de kakla hela vägen upp där fläkten sitter och sätta sån nyare rostfri fläkt.
Men det går inte när aggregatet sitter ivägen.
Någon som har flyttat upp detta på vinden själva? Firmor vill ha runt 50lök.
Så de kände att det fick vänta med det.
Men nu till min riktiga fråga.
Någon som vet vad man kan ha för fläkt kåpa? Vi har kollat runt och inga firmor i princip har detta systemet och har inga kåpor.
VI har hittat en kåpa men den kostade runt 6000kr.
Finns det inga kåpor till dessa? Verkar konstigt att man ska behöva betala 6000kr för en plastbit som det sitter två rattar på.
Fläkt m.m funkar som det är. Det är bara kåpan som sitter under fläkt systemet med belysning och filterluckan som behövs.
MVH
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
har manualer till bla acf... som pdf:er
har för mig jag sett trådar här, där man satt ett nytt aggregat på vinden och även där man bytt ut det befintliga mot ett annat fabrikat (som monteras på samma sätt som det gamla)
så prova att söka lite på forumet...
tex http://www.byggahus.se/sokresultat/...yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=minimaster
har för mig jag sett trådar här, där man satt ett nytt aggregat på vinden och även där man bytt ut det befintliga mot ett annat fabrikat (som monteras på samma sätt som det gamla)
så prova att söka lite på forumet...
tex http://www.byggahus.se/sokresultat/...yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=minimaster
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej du!
Tips är att leta på Blocket.
Jag köpte Fläktwoods ersättningskåpa för 2000kr där av en kille vars BRF förening hade bytt ut ALLA fläktar till nya varianter.
Finns ingen anledning lägga 6000kr på det som du säger, då det är lampa, trafo, och lite vred i princip. (förutom plåten då!=)
Kommer upp då och då!
Det som är synd är att folk ofta inte skriver "fläktwoods" och acf, eller liknande som beskrivning så kan vara svårt hitta!
Tips är att leta på Blocket.
Jag köpte Fläktwoods ersättningskåpa för 2000kr där av en kille vars BRF förening hade bytt ut ALLA fläktar till nya varianter.
Finns ingen anledning lägga 6000kr på det som du säger, då det är lampa, trafo, och lite vred i princip. (förutom plåten då!=)
Kommer upp då och då!
Det som är synd är att folk ofta inte skriver "fläktwoods" och acf, eller liknande som beskrivning så kan vara svårt hitta!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden