7 595 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Frågor innan diskmaskinsköp?
Hur höga glas får plats?Akahigi skrev:
När jag drömt om bestickbricka och googlat så råkade jag läsa en kommentar om att det kunde vara svårt att få plats med stora glas (och sänker man glashyllan får man kanske inte plats med tallrikarna istället). Jag blev lite orolig för vi dricker mest ur stora glas, de är 12-13 cm höga. Sen har vi några ännu större men jag såg att det fanns glasställ på nedersta plan på Smegen för sådana undantag.
Väldigt mycket plats för vinglas i maskinen. Det går att köra dubbla rader vinglas i nedre delen. Tallrikarna kan man då köra i framkant eftersom ingen bestickkorg behövs (det följer dock med en). Har alltid tre-fyra vinglas i disken och det brukar kännas som de tar rätt mycket plats men med Smegen så hamnar de i botten på en sida.klonk skrev:Hur höga glas får plats?
När jag drömt om bestickbricka och googlat så råkade jag läsa en kommentar om att det kunde vara svårt att få plats med stora glas (och sänker man glashyllan får man kanske inte plats med tallrikarna istället). Jag blev lite orolig för vi dricker mest ur stora glas, de är 12-13 cm höga. Sen har vi några ännu större men jag såg att det fanns glasställ på nedersta plan på Smegen för sådana undantag.
Funktionellt är den riktigt finurlig, den här maskinen. Hade Miele i förra bostaden, och skulle nog ge den här ett litet plus över mielen på den punkten.
Allting är uppdelat så man kan fälla olika delar, så det går att anpassa in absurdum. Man kan fälla många saker separat.
Sedan känns fronten i maskinen som riktigt rostfritt, inte som sådan där fuskplåt som vissa har. Känns som en grym maskin för 5000. Handtaget känns bra också. Knappar och display är sjyssta.
Jo just det, den diskar ju också
Kunde tidigare bara tänka mig typ Miele, Gaggenau och Ilve i mitt drömkök, men Smeg imponerade. Jag tjurade också lite för att maskinbytet kom nu, så man inte hade råd med en Miele
Det låter jättebra! Ja, det är Miele som hägrat för oss också, om vår gamla skulle ge upp heltAkahigi skrev:Väldigt mycket plats för vinglas i maskinen. Det går att köra dubbla rader vinglas i nedre delen. Tallrikarna kan man då köra i framkant eftersom ingen bestickkorg behövs (det följer dock med en). Har alltid tre-fyra vinglas i disken och det brukar kännas som de tar rätt mycket plats men med Smegen så hamnar de i botten på en sida.
Funktionellt är den riktigt finurlig, den här maskinen. Hade Miele i förra bostaden, och skulle nog ge den här ett litet plus över mielen på den punkten.
Allting är uppdelat så man kan fälla olika delar, så det går att anpassa in absurdum. Man kan fälla många saker separat.
Sedan känns fronten i maskinen som riktigt rostfritt, inte som sådan där fuskplåt som vissa har. Känns som en grym maskin för 5000. Handtaget känns bra också. Knappar och display är sjyssta.
Jo just det, den diskar ju ocksåFår se hur bra den är på det, men det brukar ju de flesta maskiner fixa.
Kunde tidigare bara tänka mig typ Miele, Gaggenau och Ilve i mitt drömkök, men Smeg imponerade. Jag tjurade också lite för att maskinbytet kom nu, så man inte hade råd med en Miele![]()
Hur höga glas får plats om ställer dem i den övre korgen istället för längst ner med tallrikarna?
Tja, sänker man korgen så får man nog plats med riktigt höga glas. Men nog smartare köra allt som är högt i botten och det mer kompakta i toppen. Men det verkar gå att få in höga glas även där. Osäker på hur jag ska mäta (?)
Ja, nu började fan min maskin stöka igen så nu får den ta sista färden till metallskroten.
Det blir nog en http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/bosch-smv58m70eu men jag har inte jämfört klart ännu.....
Det blir nog en http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/bosch-smv58m70eu men jag har inte jämfört klart ännu.....
Det är okej om du inte mäter, det måste vara svårt eftersom korgarna ju inte är raka i botten.Akahigi skrev:
Vi brukar i översta hyllan ha 8-10 st glas på 12-13 cm och flera tefat på 15 cm och runt 4-5 glas på 15 cm en normal diskomgång. Så jag skulle inte vilja hamna i en situation där jag behöver sätta allt det längst ner. Jag får försöka hitta en fysisk butik och kolla in diskmaskiner irl om vi köper ny.
Klicka här för att svara