Kunde inte låta bli..

Men finns det inga uttag på ben eller fot där man kan angripa med verktyg?
 
Akahigi skrev:
Står inget. Roligt :) Benen vägrar rubba sig. Jaha. Trodde detta skulle ta en kvart.
Jag läste någonstans att diskmaskinen leverars utan sockel, så det är tänkbart att om man vill kunna höja och sänka att man måste köpa en sockel
 
Akahigi
Nä, det sitter ben där, dock stenhårt.

Jag orkar inte, det blir klossar :)

Plus för den rejäla känslan, minus för manualen :) riktigt snygg iaf...

Återkommer med hur den diskar...
 
Akahigi skrev:
Har just beställt den, leverans i veckan. Kan återkomma med synpunkter :)
Hur höga glas får plats?
När jag drömt om bestickbricka och googlat så råkade jag läsa en kommentar om att det kunde vara svårt att få plats med stora glas (och sänker man glashyllan får man kanske inte plats med tallrikarna istället). Jag blev lite orolig för vi dricker mest ur stora glas, de är 12-13 cm höga. Sen har vi några ännu större men jag såg att det fanns glasställ på nedersta plan på Smegen för sådana undantag.
 
Akahigi
klonk skrev:
Hur höga glas får plats?
När jag drömt om bestickbricka och googlat så råkade jag läsa en kommentar om att det kunde vara svårt att få plats med stora glas (och sänker man glashyllan får man kanske inte plats med tallrikarna istället). Jag blev lite orolig för vi dricker mest ur stora glas, de är 12-13 cm höga. Sen har vi några ännu större men jag såg att det fanns glasställ på nedersta plan på Smegen för sådana undantag.
Väldigt mycket plats för vinglas i maskinen. Det går att köra dubbla rader vinglas i nedre delen. Tallrikarna kan man då köra i framkant eftersom ingen bestickkorg behövs (det följer dock med en). Har alltid tre-fyra vinglas i disken och det brukar kännas som de tar rätt mycket plats men med Smegen så hamnar de i botten på en sida.

Funktionellt är den riktigt finurlig, den här maskinen. Hade Miele i förra bostaden, och skulle nog ge den här ett litet plus över mielen på den punkten.

Allting är uppdelat så man kan fälla olika delar, så det går att anpassa in absurdum. Man kan fälla många saker separat.

Sedan känns fronten i maskinen som riktigt rostfritt, inte som sådan där fuskplåt som vissa har. Känns som en grym maskin för 5000. Handtaget känns bra också. Knappar och display är sjyssta.

Jo just det, den diskar ju också :) Får se hur bra den är på det, men det brukar ju de flesta maskiner fixa.

Kunde tidigare bara tänka mig typ Miele, Gaggenau och Ilve i mitt drömkök, men Smeg imponerade. Jag tjurade också lite för att maskinbytet kom nu, så man inte hade råd med en Miele :)
 
Akahigi skrev:
Väldigt mycket plats för vinglas i maskinen. Det går att köra dubbla rader vinglas i nedre delen. Tallrikarna kan man då köra i framkant eftersom ingen bestickkorg behövs (det följer dock med en). Har alltid tre-fyra vinglas i disken och det brukar kännas som de tar rätt mycket plats men med Smegen så hamnar de i botten på en sida.

Funktionellt är den riktigt finurlig, den här maskinen. Hade Miele i förra bostaden, och skulle nog ge den här ett litet plus över mielen på den punkten.

Allting är uppdelat så man kan fälla olika delar, så det går att anpassa in absurdum. Man kan fälla många saker separat.

Sedan känns fronten i maskinen som riktigt rostfritt, inte som sådan där fuskplåt som vissa har. Känns som en grym maskin för 5000. Handtaget känns bra också. Knappar och display är sjyssta.

Jo just det, den diskar ju också :) Får se hur bra den är på det, men det brukar ju de flesta maskiner fixa.

Kunde tidigare bara tänka mig typ Miele, Gaggenau och Ilve i mitt drömkök, men Smeg imponerade. Jag tjurade också lite för att maskinbytet kom nu, så man inte hade råd med en Miele :)
Det låter jättebra! Ja, det är Miele som hägrat för oss också, om vår gamla skulle ge upp helt :)
Hur höga glas får plats om ställer dem i den övre korgen istället för längst ner med tallrikarna?
 
Akahigi
Tja, sänker man korgen så får man nog plats med riktigt höga glas. Men nog smartare köra allt som är högt i botten och det mer kompakta i toppen. Men det verkar gå att få in höga glas även där. Osäker på hur jag ska mäta (?)
 
Akahigi skrev:
Tja, sänker man korgen så får man nog plats med riktigt höga glas. Men nog smartare köra allt som är högt i botten och det mer kompakta i toppen. Men det verkar gå att få in höga glas även där. Osäker på hur jag ska mäta (?)
Det är okej om du inte mäter, det måste vara svårt eftersom korgarna ju inte är raka i botten. :)
Vi brukar i översta hyllan ha 8-10 st glas på 12-13 cm och flera tefat på 15 cm och runt 4-5 glas på 15 cm en normal diskomgång. Så jag skulle inte vilja hamna i en situation där jag behöver sätta allt det längst ner. Jag får försöka hitta en fysisk butik och kolla in diskmaskiner irl om vi köper ny.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.