Hej,
Efter att ha spenderat morgonen med att försöka hitta information på egen hand så provar jag här och hoppas att någon har bättre koll än vad jag har. I vårt kök har vi en lösning som på bilderna. Silen på ovansidan (första bilden, där vi dock tagit bort själva silen) skruvas ihop med avloppsröret på undersidan och håller därmed ihop allting. Tyvärr har plastfästet där skruven ska sitta brutits loss från underdelen (se andra bilden respektive tredje) och därför går det inte att få fast röret i diskhon igen.

20131207_121004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131207_121032.jpg
Skapa konto
20131207_121330.jpg
Skapa konto

På rören står att de är tillverkade av Ramnäs, men jag hittar ingen som helst information om detta fabrikat på nätet. Då jag inte vet vad de rätta benämningarna för varje del är heller så blir det svårt att hitta ersättningsdelar.

Vet någon vad dessa delar kallas? Vad kan vi köpa, och vart, för att kunna ansluta diskhon till avloppet igen?

Tror att det är dessa delar du behöver:
bottenventtratt.jpg bottenvetlåda.jpg
RSK-nr 8084766, 8084774. Dessa finns att beställa på nätet och på byggvaruhus. Om du även behöver byta resten av ditt vattenlås finns justerbara universalmodeller att köpa. Tex 8086500
bild_117_8086500.jpg
Skapa konto

Toppen, tack för svar! Det ser ut som att någon av dessa lär funka. Förstår jag det rätt om jag utgår ifrån att man skruvar isär den svarta delen (som jag gissar är i gummi) och den vita delen och sedan skruvar ihop dem "runt" hålet i diskhon, eller behöver man separat tätning?

Det svarta är tätningar och skall ligga på undersidan av diskhon. Den vita plastgrejen fästs med skruvar uppifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.