Hejsan håller på att istallera den nya diskmaskinen hemma, men upptäcker att inte avloppet från diskmaskin inte passar på samma avlopps koppling på vattenlåset? Finns andra avloppskopplingar att gå på vattenlåset men vet inte hur man öppnar en sådan?
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Antigen borrar du eller tar en kniv. Kan vara knivigt med kniv när den är fastmonterad. Borra upp hålet, använd slangklämma, jag skulle även passa på att plugga det öppna hålet ovanpå. Får du stopp i avloppet så är det trevligt om du märker det i diskhon innan du märker det på golvet. Jag skulle kört på gröna om den passar tightare och med klämma. Hängslen och livrem är ett uttryck som gärna används på forumet
Redigerat:
Nu är jag ingen rörmokare men blir det inte fel om slangen fästs vid den gröna ringen, risk att vatten rinner bakåt vid ev stopp i avloppet?
Slangen skall väl göra en båge uppåt och anslutas på ovansidan, dvs rödmärkt anslutning.
Slangen skall väl göra en båge uppåt och anslutas på ovansidan, dvs rödmärkt anslutning.
Om det blir stopp i avloppet så pumpas spillvattnet upp i disklådorna och du slipper översvämning.
Det gäller för båda fallen, anslutning vid rött eller grönt.
Om du ansluter till grönt så måste naturligtvis den röda stosen vara pluggad och tvärtom.
Det gäller för båda fallen, anslutning vid rött eller grönt.
Om du ansluter till grönt så måste naturligtvis den röda stosen vara pluggad och tvärtom.
Redigerat:
Som jag förstått det så brukar det kopplas på ovansidan då de är räfflade (för bättre fäste). Men i detta fall så passar inte anslutningen tätt mot den övre. Och sen i sidan är ju räfflad i detta fall. Att det rinner tillbaka mot disk borde inte vara något problem. Det sitter väl backventil på avloppslangen?Amatörbyggaren skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
A)
Slangklämma är nödvändig, annars kan slangen hoppa av. Och du märker inget förrän du har 10 liter vatten på köksgolvet.
B)
Att slangen går "slappt" på anslutningen behöver inte vara fel. Kan du få det tätt med hjälp av en slangklämma är den röda ett bättre val. Man behöver normalt inte pressa på slangen, den brukar gå att få på ganska lätt.
C)
Oavsett vilken stos du väljer skall diskmaskinens avloppsslang dras upp i en båge till alldeles under köksbänken.
Där bör den fixeras med en slanghållare, som brukar följa med när man köper en maskin eller en reservslang.
Som den nedtill till höger på denna bild:
Slangklämma är nödvändig, annars kan slangen hoppa av. Och du märker inget förrän du har 10 liter vatten på köksgolvet.
B)
Att slangen går "slappt" på anslutningen behöver inte vara fel. Kan du få det tätt med hjälp av en slangklämma är den röda ett bättre val. Man behöver normalt inte pressa på slangen, den brukar gå att få på ganska lätt.
C)
Oavsett vilken stos du väljer skall diskmaskinens avloppsslang dras upp i en båge till alldeles under köksbänken.
Där bör den fixeras med en slanghållare, som brukar följa med när man köper en maskin eller en reservslang.
Som den nedtill till höger på denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara


