Hej alla,

Jag har nästan dåligt samvete för alla nya inlägg här, men jag har nyligen flyttat in i vårt nybyggda eksjöhus och idag använde jag spisen för första gången (tacos!!!).

Mitt kök är öppet till vardagsrum och spisen är vid en köksö med en frihängande fläkt från thermex ovanför. Eftersom jag verkligen inte vill ha ut stekos i vardagsrummet drog jag igång fläkten på maxläget (5) och började steka. Under stekningen upplevde jag att jag fick väldigt mycket os (eller vattenånga) i ansiktet och en stor del gick "utanför" fläkten. Den fläktmodellen jag har suger vid kanterna så att säga. Man ser att en hel del går in där, men rejält mycket gick också utanför...

Nu har jag som sagt aldrig använt kök med frihängade fläkt, utan är uppväxt i hyresrätt där man kanske inte är lika noga med sånt här... Men jag vet att det finns hundratals personer här inne med liknande setup som vi har som kanske bara kan slänga ett öga på om detta känns normalt?

Efter jag stekt tacos gjorde jag ett test, att bara koka vatten i en stekpanna och ha fläkten på max för att se hur mkt ånga som gick in i fläkten respektive utanför. Detta såg bättre ut än när jag stekt tacos, så testet kanske inte är helt hundraprocentigt - men man kan ändå se tendenserna;

http://www.youtube.com/watch?v=zvWZ0MG35PQ

Stort tack
Vol

jo, så där ser det ut med alla minimala snygga kåpor. Frihängande fläkt är bland det dummaste man kan ha (jo, jag har en själv) - sett till funktion är det MYCKET effektivare att placera fläkten på vägg eller ännu hellre i en hörna. Extra stark motor krävs för frihängande fläkt (men det blir ändå som på din film)....

Helst ska man ju också stå blixt still i köket - att gå snabbt förbi spisen sätter för mycket fart på luften i köket.....

Hur är det med lufttillförseln?

Om huset är nybyggt kanske det är väldigt tätt.
Då får inte fläkten någon luft att suga, och förlorar i effekt.

Prova alltså med att ställa ett fönster (eller altandörren) på glänt innan du dömer ut fläkten helt.

• Gilla
Mogg och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hur är det med lufttillförseln?

Om huset är nybyggt kanske det är väldigt tätt.
Då får inte fläkten någon luft att suga, och förlorar i effekt.

Prova alltså med att ställa ett fönster (eller altandörren) på glänt innan du dömer ut fläkten helt.
Bra tips! Ska testa detta imorgon.

Vi har frihängade fläkt och har inga som helst problem med att den inte suger ut allt matos?! Förvisso i ett lagom otätt hus från -75.

Du sätter väl på fläkten en stund innan du börjar så att det blir undertryck i rummet?

cullberg skrev:
Du sätter väl på fläkten en stund innan du börjar så att det blir undertryck i rummet?
Och på vilket sätt skulle detta hjälpa menar du? Så att inte oset läcker ut genom huset?

vectrex skrev:
Och på vilket sätt skulle detta hjälpa menar du? Så att inte oset läcker ut genom huset?
När det gäller köksfläktar, oavsett om dom sitter över en köksö eller mot väggen så bygger det på att man skall få ett undertryck i rummet. Det man bör göra är att sätta på fläkten på lite lägre effekt redan innan man börjar steka. Kanske när man börjar ta fram maten tex. Extra viktigt är det i ett nytt hus som är tätt och kanske har någon typ av frånluft. Det också viktigt att det finns luft att suga ut, alltså att huset inte är för tätt. Detta märker man enklast genom att öppna ett fönster i en annan del av huset, inte i köket.

Jag snackade med en kille som jobbar med ventilationer och han sa till mig att det ger ännu bättre effekt om man öppnar fönstret i ett annat rum. Han menar att det ger bättre effekt än om man öppnar fönstret i köket. Varje gång jag steker nåt öppnar jag det lilla fönstret på toaletten.

Sitter fläktmotorn på taket eller i kåpan. Det finns externa motorer som brukar vara att föredra när man har frihängande kåpa. En frihängande suger luft runt hela kåpan. Har man däremot kåpan i ett hörn så blir det 50 % mer luft som kommer sugas från den del av kåpan som vätter mot rummet och därmed mindre risk att oset smyger förbi kåpans kant. Det kanske är därför som du upplever att den inte är så effektiv fast den ändå jobbar som den ska.Motorer som placeras på taket har högre kapacitet och ger högra flöde.

cullberg skrev:
När det gäller köksfläktar, oavsett om dom sitter över en köksö eller mot väggen så bygger det på att man skall få ett undertryck i rummet. Det man bör göra är att sätta på fläkten på lite lägre effekt redan innan man börjar steka. Kanske när man börjar ta fram maten tex. Extra viktigt är det i ett nytt hus som är tätt och kanske har någon typ av frånluft. Det också viktigt att det finns luft att suga ut, alltså att huset inte är för tätt. Detta märker man enklast genom att öppna ett fönster i en annan del av huset, inte i köket.
Undertrycket är inte det man strävar efter. Det är en bieffekt av att luft sugs ut ur huset. Får du för stort undertryck orkar fläkten inte suga ut med full kapacitet. Då får du släppa in luft via till exempel ett fönster.

Det kanske är så enkelt som det "fel" vi hade på vår takmonterade fläkt. Den mjuka slangen mellan fläkten och spiroröret var alldeles för lång och låg i böjd i en lång korv och dessutom lossnat från fläkten. Den adapter mellan slang och fläkt inte passade, det är en Siemens nu drygt 5 år, jag kapade slangen skaffade rätt adapter och nu är det perfekt sug. Så kolla monteringen för har sk proffs varit där så blir det som det blir, ibland bra ofta mindre bra.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hej alla,

Nu har jag prövat lite mer, öppnat fönster samtidigt som den är igång - ha den igång före jag börjar lagar mat, jag kör den alltid på MAX, det vill säga steg 5, det brötar uta helvete kan jag säga.

Men herregud, det går knappt att steka här inne, det är matos precis i hela vardagsrummet och det behöver vädras så fort jag steker på en kotlett.

Ska det verkligen behöva vara såhär bara för att jag har en frihängande fläkt och ett frånluftsvärmesystem? Spontant känns det som både ytskikt och möbler här inne kommer förstöras om jag fortsätter laga regelbunden mat med denna fläkt. Som jag tolkar Er är det helt enkelt "såhär dåligt det är"?

Bör jag, eller KAN jag ens vända mig till någon? Vad har jag för möjligheter att reklamera fläkten som tillhör en hel order för ett nybyggt hus? Finns det inte några direktiv på hur dålig en fläkt får lov att vara för att godkännas? Dom var ju ändå väldigt noga med att trycktesta och kolla all ventilation här menar jag.

Att vända mig till Eksjöhus känns ju tämligen meningslöst, eftersom jag vet exakt vad dom kommer svara; "Det var den fläkten som ingick och som ni valde, den står i ordern - vi har inget mer ansvar än så"

Och Thermex lär jag knappast få hit eller ha möjlighet att driva något mot, då dom lär säga "Vi tar inget ansvar för en fläkt som du köpt via Eksjöhus inom ramen för ett nybygge."

Fan :(

Tyvärr är inte fläktar bättre....det finns tex ingen uppsamling för vattenånga som det är i dom flesta restaurangkök....

Jag tycker det låter som det är lite värre hos dig än det behöver vara......men en sak är klar, man behöver anstränga sig lite om en frihängande fläkt med liten kåpa ska bli bra.

Jag har 160mm rör spikrakt upp från kåpan och motorn placerad på vinden sitter direkt ovanför fläkten och har bara någon knapp meters utblås upp på taket. 2m grovt rakt rör och den kraftigaste motorn som gick att köpa hos Thermex. Det funkar men en hörnplacering skulle vara mycket bättre.

• Gilla
Fredrikall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.