6 406 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Diskmaskin för hög bänk.
Hej,
Jag undrar om det är någon med erfarenheter när det kommer till diskmaskiner när man kör på en bänkhöjd på 100 cm. Den högsta jag hittat går upp till 93 cm, men det känns väldigt dumt att det blir en glipa på ca 3 cm då. Är det möjligt att byta benen på diskmaskinen? Dvs att jag köper en diskmaskin från IKEA och kompletterar med deras köksben som är 16 cm höga.
Tack på förhand
Felix
Jag undrar om det är någon med erfarenheter när det kommer till diskmaskiner när man kör på en bänkhöjd på 100 cm. Den högsta jag hittat går upp till 93 cm, men det känns väldigt dumt att det blir en glipa på ca 3 cm då. Är det möjligt att byta benen på diskmaskinen? Dvs att jag köper en diskmaskin från IKEA och kompletterar med deras köksben som är 16 cm höga.
Tack på förhand
Felix
Kanske inte skall nämna att 100cm hög bänk är ganska högt!?
Dessutom kör du en 40mm bänkskiva så skall ju maskinen bara upp till 960mm - Då fattas 30mm, det går ju att palla upp under maskinen med material av valfri typ.
IKEA's ben fär bänkstomme passar inte på någon form av diskmanskin.
Man kan även välja att sätta en passbit ovan maskinen - Men det kan då bli svårt att behålla linjerna i köket vad gäller luckor/lådor.
Du kommer dessutom att behöva fixa en annan sockel än den "nya" typen som IKEA säljer då den är 80mm.
Man får tänka lite extra dessutom, skall ni sälja om 4 år och har ett nytt fint kök med en skiva på 1 meters höjd så sållarna man nog bort ganska stor del av befolkningen.
Jag är 187cm och valde lite högre än dåvarande "standard" - min bänk är på 920mm. Frugan som är drygt 164 tycker att den är perfekt, frågan är om hon skulle tycka det om den var hela 8cm högre...
Min bror är 196 och valde även han att höja lite till 920mm.
Högre än så skulle kännas riktigt knepigt, om man inte är en basketspelare på 2 m med en hustru i samma liga!?
Dessutom kör du en 40mm bänkskiva så skall ju maskinen bara upp till 960mm - Då fattas 30mm, det går ju att palla upp under maskinen med material av valfri typ.
IKEA's ben fär bänkstomme passar inte på någon form av diskmanskin.
Man kan även välja att sätta en passbit ovan maskinen - Men det kan då bli svårt att behålla linjerna i köket vad gäller luckor/lådor.
Du kommer dessutom att behöva fixa en annan sockel än den "nya" typen som IKEA säljer då den är 80mm.
Man får tänka lite extra dessutom, skall ni sälja om 4 år och har ett nytt fint kök med en skiva på 1 meters höjd så sållarna man nog bort ganska stor del av befolkningen.
Jag är 187cm och valde lite högre än dåvarande "standard" - min bänk är på 920mm. Frugan som är drygt 164 tycker att den är perfekt, frågan är om hon skulle tycka det om den var hela 8cm högre...
Min bror är 196 och valde även han att höja lite till 920mm.
Högre än så skulle kännas riktigt knepigt, om man inte är en basketspelare på 2 m med en hustru i samma liga!?
Jag har haft hög bänkhöjd tidigare vilket gör det till ett måste för mig som är jäkligt lång.slacker skrev:Kanske inte skall nämna att 100cm hög bänk är ganska högt!?
Dessutom kör du en 40mm bänkskiva så skall ju maskinen bara upp till 960mm - Då fattas 30mm, det går ju att palla upp under maskinen med material av valfri typ.
IKEA's ben fär bänkstomme passar inte på någon form av diskmanskin.
Man kan även välja att sätta en passbit ovan maskinen - Men det kan då bli svårt att behålla linjerna i köket vad gäller luckor/lådor.
Du kommer dessutom att behöva fixa en annan sockel än den "nya" typen som IKEA säljer då den är 80mm.
Man får tänka lite extra dessutom, skall ni sälja om 4 år och har ett nytt fint kök med en skiva på 1 meters höjd så sållarna man nog bort ganska stor del av befolkningen.
Jag är 187cm och valde lite högre än dåvarande "standard" - min bänk är på 920mm. Frugan som är drygt 164 tycker att den är perfekt, frågan är om hon skulle tycka det om den var hela 8cm högre...
Min bror är 196 och valde även han att höja lite till 920mm.
Högre än så skulle kännas riktigt knepigt, om man inte är en basketspelare på 2 m med en hustru i samma liga!?
Tanken är att jag kommer köra utan socklar vilket gör det lite knepigt om man ska höja upp maskinen genom att placera den på en platta eller liknande. Frågan är om man inte kan göra en egen snygg lösning genom att ta ett par metall block och fräsa ut för benen i dem.
FeBy0331 skrev:Jag har haft hög bänkhöjd tidigare vilket gör det till ett måste för mig som är jäkligt lång.
Tanken är att jag kommer köra utan socklar vilket gör det lite knepigt om man ska höja upp maskinen genom att placera den på en platta eller liknande. Frågan är om man inte kan göra en egen snygg lösning genom att ta ett par metall block och fräsa ut för benen i dem.
Det skulle ju vara något i sådant fall - De benen som sitter på marknadens maskiner är tyvärr inte nått man vill ha synligt alls, gängad svart/grå plast.
Eller så att fästa IKEA's metallben kanske skulle kunna gå att få till. Trodde du avsåg plastbenen och DET är nong ingen bra idé!
Klicka här för att svara