Har köpt ny heltäckande diskbänk K220H och skulle ta bort den gamla då jag upptäcker att det finns ett uppvik baktill som går bakom kaklingen.
Tänker inte byta kakel då nytt inte finns för komplettering.
Provade med vinkelslip men det skitar ner för mycket och brandrisk finns.
Har ni någon lösning på hur jag kan kapa plåten?
MVH
Lasse
 
Nibbler eller plåtsax kanske....
 
Kommer ej åt. Bänken sitter fast mot spånskivevägg med kakel utanpå. Vet ej hur hög uppviket är.
 
Uppviket brukar vara ca 30-40 mm. Denna kant finns för att inte vatten/fukt skall komma in i väggen bakom diskbänken.

Hur ser din nya diskbänk ut?

Hur hade du tänkt montera denna på ett vattensäkert sätt?
 
roland53 skrev:
Hur hade du tänkt montera denna på ett vattensäkert sätt?
Går det att montera en bänkskiva går det väl att montera en diskbänk?
 
Nyfniken skrev:
Går det att montera en bänkskiva går det väl att montera en diskbänk?
Absolut, men då sätter man ofta kaklet i efterhand.
Jag tänkte mest på om den nya diskbänken också har en kant, då kan det bli lite bekymmer att få upp den bakom befintligt kakel.
 
Den nya har inget uppvik.
 
Beror på om uppviket är spikat/skruvat i väggen eller ej. Jag tog bort en diskbänk genom att plocka bort underskåpen, stöttade diskbänken hjälpligt och tryckte ner den i bakkant. Den lossnade från under kaklet (det höll). Senare med nylagt golv tryckte jag tillbaka diskbänken, och satte tillbaka underskåpen.
Jag tror jag hade bondtur...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
nä för fan, uppviket är väl 7 - 8 mm. Vinkelslip är nog enda sättet, eller Lillmalens!
 
Redigerat:
Fixat.
Hyrde en proffsmultimaskin med ett runt skär och det tog en timme. men det var inget kvar av taggarna. Pris 498:-
Tack för tipsen.
Lasse G
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.