Kök
Wide Glide: Nej, det är inte särskilt mycket underhåll men räkna med både fläckar och matta partier i ytan med tiden. En del tycker att det är OK och då kallas det patina ;)
Marcus Malmros: Det är endast när det är torrt men ska testa med matolja på en liten yta för se vad som händer
Jvidner: Tja! Jag kom till svärmor idag för att kakla hennes kök. Eftersom jag är rätt säker på att det är asbest i fix/fog så bad jag henne riva det efter konstens regler, men hon vågade inte. Så då bad jag henne slipa ner kaklet för att matta av ytan samt spackla i nivå till befintligt kakel. Vilket hon heller inte gjorde. Så jag fick ta det hon hade, vilket var en finesåg med slip eller
Jomavi: Vi är i full färd med att renovera vårt funkishus från -48. Ett av kruxen har varit att fönstren i köket är låga och bänkskivan kommer gå upp framför dem. Efter många om och men har vi dock beslutat oss för att låta det vara så och har nu istället hamnat i funderingar kring hur vi ska fästa bänken. Den kommer gå framför två stora fönster och bänkskivan ligger ca 85 mm över
Mirar: Inga eluttag, nej. Men de är rätt tunna, så jag tror inte man skulle få plats med det. Jag har ELJO hörnuttag sedan gamla köket. En vecka sedan köket blev klart. :) [bild] (De två uttagen till höger har olika säkringar, tebryggaren drar 3500W.)
slaskman: Har utvidgad zon på min häll så det problemet lär jag slippa
Paul-Staffanstorp: [citat] Så sant OM nu slangen är ansluten mot väggen men ofta fungerar inte detta då heller för skorstenen är för grund och en spiroböj bygger för mycket. Jag förutsatte att den är ansluten mot taket och frågan avsåg ju den nedre synliga delen så jag valde att inte spekulera i det dolda... ;) :P
Paul-Staffanstorp: Håller med Marre666... Bara att hyra en fräs så är det borta på 5min... betong är det mest tacksamma underlaget för det går som en dans.
Signific: Tack för svaret! :) Har ingen info om vem som utfört arbetet... får fråga föreningen
Gnagare i Bajenhöjden: Jag valde att låta ugnen linjera med luckorna i överkant, ser bäst ut tycker jag. Min bänkskiva är 30mm tjock men hällen är en vanlig, alltså inte planmonterad. [bild]
nikasp: Det blev galler från Clas Ohlson för 99 kr per styck. Rätt snygga vita aluminuim men kanske inte så stiliga som jag tänkt mig, orkade inte bygga om alltför mycket ovan skåpen.
Emssal: Jag vet tyvärr inte hur kvaliteten är på dessa, men hittade lite omdömen på nätet och det verkar helt ok. http://www.agelito.se/ Tycker priset är bra och kommer själv att beställa både bänkskivor och diskbänk från dem. Fördel är också att de har bänkskivor som passar de nya måtten på IKEA-stommar.
Familjen Saghir: [citat] Vi har haft samma fenomen med vår fläkt och F-et är en påminnelse om att diska fettfilter. Håll inne ljusknappen i några sekunder så nollställs den.
Falb: Okej tack för svaret! Ska skicka iväg ett serviceärende nu direkt så får vi se om de gör något åt det.
Paul-Staffanstorp: Ser ut som det är en massiv ekskiva och då kan du lugnt räkna med att den där springan kan bli både större och mindre med luftfuktighetens hjälp då en sådan skiva kan röra sig kraftigt... ;) Man brukar rekommendera att ha 5mm rörelsefog i bakkanten. :)
KnockOnWood: Förr hade man en "kakellist" i överkant av kaklet. Det falsade över kaklet lite, och kunde kapas till för att ta upp höjdskillnader till överskåpen. Och i denna list kunde man sätta upp krokar för att hänga upp grytlappar och annat, och sätta den oundvikliga lampan över diskbänken. Förr var ju kakelplattorna "alltid" 15x15 cm, så kakellisten behövde vara 5 cm med bänk -
Gnagare i Bajenhöjden: Jag har själv byggt ett funkiskök med Ikea Metod-stommar. Att sockeln är i plast är omöjligt att se och har mig veterligen inga nackdelar. Vad gäller diskmaskin så får du skaffa en som fungerar med Ikea Metod, lite sämre utbud men finns en del maskiner från de flesta tillverkarna. Då blir det enkelt. [bild] [bild]
sir_daniel: Skulle se snyggt ut och ge den effekten säljaren berättade om. Hittade inte den bilden jag tänkte på men en liknande på Pinterest http://pin.it/BKtZGzv Edit: slinga kan jag rekomendera, satte det i vårt kök när vi flyttade/byggde om det efter nyår, riktigt mysigt
holetaker: Sätt upp dom listerna NI tycker om. Under skåpen hade jag inte trasslat med lister, mer än på sidorna då. Taklisten tyckte jag var helt ok och jag hade satt dom ovanför skåpen oxå.
Oldboy: Det är normalt vid alla typer av luftventiler. Det bildas luftströmmar/virvlar på samma sätt hela tiden vilket gör att damm samlas på närliggande ytor. (Förr fanns det luftfilterburkar till bilmotorer/förgasare som byggde på denna princip. De var fyllda med olja och luften tvingades gå i skarp s-kurva el ngt likn så att alla fasta partiklar (tyngre än luften) fortsatte i tangentens
Thomas Svensson: Hej igen, och tack för alla svar! Portabel spisplatta är antecknad, eftersom spisen (Yes, en elspis) är fastinkopplad så kommer den väl vara urkopplad helt och hållet ett tag. Så en sådan kommer få införskaffas. Har kollat med Bosch och deras häll och ugn skall fungera båda mot en- och trefas, låt oss hoppas att det stämmer när det väl gäller. Bo.Siltberg - tack för de lugnande
BirgitS: Det står i alla fall att denna Bygg-Ole-skiva från Bo Andren är 30 mm: https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/kok/bankskivor/mass-bank-ek-rund-framk-oljad-ekon-30x610x3000-1st-13024
Anna_H: Det är klart att du kan såga ur skåpen, men det vore väl bättre att flytta avloppen. Och ska du inte lägga golv innan du sätter skåpen?
Räknenisse: Tycker också linoleum i en grå färg som passar till luckorna!