Kök
Klabbarparn: Jag hade fogat med silikon. Dels estetiskt men framförallt ur praktiskt perspektiv (rengöring). Känner du dig osäker kan du ju maskera mosaikhörnen för att få ett "rakt avslut".
Dalbotant: [citat] Aha. Jag höll i en men det kan ju ha varit gamla grejer som inte längre finns i standardsortimentet.
HusMedHistoria: Har någon köket Vedum Jenny hemma? Eller har ni sett det och "klämt" på det? De har precis de skåp som jag behöver för att komplettera ett befintligt 50-tals kök, men jag har läst lite olika åsikter om kvaliteten. Tyvärr finns det ingen utställning i närheten av mig men jag ska försöka att ta en titt när jag åker till annan ort.
BirgitS: Kylfläktar ingår i hällar och ugnar om det behövs för att elektroniken i dem inte ska bli för varm.
BirgitS: Bäcklunda tillverkas troligen i samma fabrik som Kvik-köken. För enligt http://www.backlunda.se/om/ tillverkas det i Danmark och enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/elon-egna-koek-baecklunda-koek.275554/ av Ballingslöv-koncernen och Kvik ingår i den koncernen samt att Ballingslöv skriver att de når marknader genom t.ex. bygghandelskedjor. Du kan alltså med stor sannolikhet titta
Squall Leonhart: Ja, det är en bieffekt av att handla på Ikea. Man får sakerna billigt, lätta att frakta och hyfsat enkelt att montera. Men när något saknas så vet ingen i butiken varför det är lagerfel och tillverkning av nya grejer måste göras för hand av en smurf i Långtbortistan som sedan skickar grejen med Postnord som såklart slarvar bort paketet. Det vill säga, saknas något kan man få
nikasp: Verkar inte vara någon större skillnad på att sätta mosaik i ark mer än att underlaget tydligen kan synas igenom (skarvar): http://www.interiorhus.se/default.asp?HeadPage=463&SubPage=233&Language=sv Fog, fix och silikon lär inte vara något special bara för att det är mosaik. Jag har kaklat tre gånger och tycker att snöre var bra att jobba med. Tror inga proffs fipplar med små
nimhed: [citat] Stämmer inte längre på Cramo malmö, men de har kanske olika regler på olika ställen.
Anders243: När vi köpte kök lyckades vi få ett pris på granitskivor från ett lokalt företag som i mångt och mycket matchade diapols pris. Dock var motsvarande offert från "den andra leverantören i stan" mycket dyrare... så vad jag vill ha sagt är: 1. Det går att få matchande pris från svenska lokala leverantörer 2. Priset kan skilja mycket mellan lokala leverantörer.. Och ja, man vill
Ögonfröjd: Ugnen måste kunna släppa ut åt något håll vanligast är uppåt i stommen. Det kan räcka med luftspalt i bak kant av stommen som sen mynnar ut uppåt på något vis!
Wide Glide: Använd fint våtslippapper. Grovlek 180-240 och använd vatten och slipa i cirklar. Stängda hörnen kan vara besvärliga men samtidigt syns det inte särskilt mycket.
Emroth: [citat] Den är ju lös på ena sidan, men inte så att den ramlar ner. Jag tänker att fogen kommer göra att den sitter lite bättre med.
BirgitS: I kök ska man inte ha friskluftsintag utan friskluften ska komma in i sov- och vardagsrum medan den använda luften ska gå ut genom kök och badrum. När det gäller kyl och frys så ska det finnas ett luftdrag bakom dem och eftersom luften blir uppvärmd där ska det komma in luft nere vid golvet och sen ska den uppvärmda luften komma ut i köket ovanför kyl/frys.
Liteavvarje: Och hoppas på att det är så , men troligtvis finns en liten silikonsträng , runt i ytterkant under det rostfria för att vatten inte ska gå under och blöta skivan . den kan suga fast rätt bra
Nötegårdsgubben: Är bänken ranglig i allmänhet så kanske du utöver Liteavvarjes råd även kan fästa en regel i framkant som du dessutom skruvar i underskåpens ram. Behöver kanske tas ur lite extra ur sidostyckena för att fästa en regel hela vägen från kortsida till kortsida på diskbänken, men det är ju lätt gjort då det väl bara är skåp och inga lådor inblandade.
Stefan1972: Vad var det för fel på gamla köket då? Tror nästan det är lite hysteri på renoveringar i onödan?.......:D
Ursidae: Det känns som sådana iaf. Är mest orolig att skarven är limmad också.
erikssonkarin: Helt rätt, termostaten kommer man åt från skåpet. Men tror ni det kommer bli kallare i rummet? Går inte den mesta värmen uppåt, eller strålar mycket direkt ut?
Mikael_L: [citat] Ja så blev det. Jag lekte polacksnickare och fogade ihop det som inte passar ... :D Jag tycker det blev rätt bra iaf, jag ska gnugga bort lite akrylfog som hamnat där den inte borde, samt fylla i något lite där det blev för lite. Jag borde nog måla över också, slippa att det gulnar och ser taskigt ut.
KnockOnWood: [citat] Instämmer! Men det borde väl inte vara så svårt att göra en ca 600 x 800 lucka? Fast egentligen håller jag med dig. IKEA t.ex. har väl hundratals olika luckor. Någon borde ju passa :)
Ögonfröjd: Kolla in Kvik kök de har rätt billiga kök med en vit ram lucka.
erikssonkarin: Hur gick det för er? Står inför samma problem, att bygga diskmaskin framför ett vattenburet element men lämna ca 14 cm luftspalt. Kan det fungera? Ovanför elementet är det ribbat fönsterbräde med stort luftgenomsläpp. Frågan är om 14 cm räcker för att få in tillräckligt med luft?
erikssonkarin: Hur gick det för er? Står inför samma problem, att bygga diskmaskin framför ett vattenburet element men lämna ca 14 cm luftspalt. Kan det fungera? Ovanför elementet är det ribbat fönsterbräde med stort luftgenomsläpp. Frågan är om 14 cm räcker för att få in tillräckligt med luft?
nht1: För ca ett halvår sedan såg jag ett företag som flitigt annonserade ut nya kök inklusive montering på Blocket till ett väldigt bra pris. Är det någon som känner till om detta företag finns kvar eller något annat företag med priser i nivå som IKEA?
Liteavvarje: PS glömde en sak BÖRJA MED EN HEL PLATTA NEDERST MOT BÄNKEN
Mikael_L: [citat] Limträskiva är däremot rätt formstabil, ja ...
Ögonfröjd: Det finns massa olika märken som har vad ni söker. Siemens, thermex och Eico m.m.
Paul-Staffanstorp: [citat] Tråkigt och tråkigt... Merparten av köken håller det måttet idag. Djupare bänkskiva är plus men det är lätt att flytta fram bänkskåpen ju