harry73
Det var inte det jag menade, men är den 8 år, får den se ut därefter

M
Men en häll ska ju inte slitas sådär utan anledning, då får man vara bra oförsiktig.

Köp polermedel på Ica för 30:- och testa - jag är nästan säker på att set kommer gå bort. Men det kan krävas en del gnidande.

harry73
M Marcussjogren skrev:
Men en häll ska ju inte slitas sådär utan anledning, då får man vara bra oförsiktig.
Det räcker med att man använder den. Stekpannor och järngrytor ser jag som de skyldiga hos oss

M
harry73 harry73 skrev:
Det räcker med att man använder den. Stekpannor och järngrytor ser jag som de skyldiga hos oss
Jaså? Där ser man. Jag är tämligen oförsiktig och använder mycket järnpannor och järngrytor, har inte ett spår av dem.
Skakar dem gärna medan de står på hällen också.
Hällen är säkert 8-10 år nu.

harry73
Vår spis är 10 år nu. Kan tillägga att jag inte bryr mig så mycket om lite patina, så det är möjligt att jag får bort mycket med rengöringsmedel med teflon. Använder mig av 'rakblad' och vatten eventuellt med pakpulver/soda

M
Mina går inte heller bort med rakblad, brukar köra över med det med jämna mellanrum. Blir jag sugen på att göra riktigt fint så kör jag salt, diskmedel och disktrasa, då brukar det bli väldigt bra.
Sen kokar jag över något en timma senare så är det där igen :D

Med risk för att bli rullad i tjära och fjädrar men sitter det riktigt illa använder jag faktiskt Svinto på min (gamla) häll. Upplever inte att det repar men hur pass bra det är långsiktigt låter jag vara osagt.

Finns både rekommendationer och varningar "på nätet" så det testas på egen risk!

Helt övertygad att det går att få bort det där. Har gjort rent ett par hällar som sett ut sådär. Man kan dock få gno rätt rejält för att få bort det.

Ser att du ställde samma fråga förra våren och fick typ samma tips då. Har du provat något annat än rakblad och arga leken?

P
Det är nog så att felet uppkommer efter varje jul...

arneri68 arneri68 skrev:
Ser att du ställde samma fråga förra våren och fick typ samma tips då. Har du provat något annat än rakblad och arga leken?
Hade jag helt glömt bort. Om jag provat något annat? Ja, jag provade att skälla på fläckarna en gång. :D

MultiMan
Jag använder Vim skurmedel (det som ser ut som filmjölk). Använt det på keramikhällar i årtionden, blir skinande rent utan att repa.

P
Funkade det?

electroluxaren skrev:
Funkade det?
Nä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.