1 129 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Tuben till fläkt för stor
Vår fläkt gick sönder så fort vi hade flyttat in i huset. Eftersom vi inte ska renovera köket i år valde vi att köpa en billig fläkt från IKEA. Nu är det så att tuben vi köpte, som passar den nya fläkten, är för stor att montera på det som sitter vid utsuget från huset.
Hur gör jag nu? En mindre tub passar ju så klart inte fläkten.
Hur gör jag nu? En mindre tub passar ju så klart inte fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
https://www.luftbutiken.se/dim-overgang/509-dim-nippelnippel-stl-125100.htmlÖ Österlenskan skrev:
vad för modeller? jag har varit inne på luftbutiken men jag har verkligen ingen koll...henke_benke skrev:
Vi försökte sätta på en 125/100 muff men den passade inte,handlar om max 3 mm. Den förra satt utanpå röret som går ut genom väggen den vi köpte blev ca 3 mm för stor. Jag blir galen.
Hur ska jag göra nu?
Om det var en muff som du skulle sätta dit , den går på utsidan rör , du ska ha en som trycks in i rören , passade inte den som länken i # 6 hänvisade tillÖ Österlenskan skrev:
Är det någon skillnad på den på byggmax och den på luftbutiken tror ni? Vi köpte en från byggmax men den har exakt samma dimension som röret som går ut i väggen. Aluminiumröret som var till den gamla fläkten såg ut så här:L Liteavvarje skrev:
https://www.luftbutiken.se/ventilationsslang/2515-aluminiumslang-125-langd-1m.html
och gick då över det befintliga röret.
Den slangen har en anslutningsdel som ska träs utanpå har jag för mig , finns bara ett sätt
Mätt alla mått , skriv upp , skissa lite lätt och kolla vad som finns på varuhuset , kanske du behöver en vanlig muff för spiro för att få ihop det , tror säkert att det finns möjlighet till att få ihop det
Det är alltid bäst att på plats se vad som finns , det kan bli lite fel annars
Mätt alla mått , skriv upp , skissa lite lätt och kolla vad som finns på varuhuset , kanske du behöver en vanlig muff för spiro för att få ihop det , tror säkert att det finns möjlighet till att få ihop det
Det låter klokt. Muff för spiro låter klokt. Ska måtta och kolla. Tack!L Liteavvarje skrev:Den slangen har en anslutningsdel som ska träs utanpå har jag för mig , finns bara ett sätt
Vill bara tacka gör hjälpen. Det blev ren extra muff för spiro så nu fungerar fläkten!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden