Hej,

Jag kör på med mitt kök och har nu fått upp överskåp, underskåp, ej satt ihop skåp mot skåp och dragit åt ännu. Överskåp ska fläkt installeras först men bänkskåpen har jag borra hål för diskmaskinrör mm, kontakter osv innan jag langar upp bänkskivan, blandaren och kopplar in diskmaskin.

Men efter detta vad gör man då? Jag tänker på kaklandet, ska jag göra det först innan elektriker kommer och kopplar bänkbelysning från IKEA? Kabeln han dragit ut genom gips sticker ut 2cm under överskåp, jag antar att det ska ut exakt, ska jag riva upp lite gips och dra upp 2 cm?

Sedan undrar jag lite om kabeln han använt, det är en 1 cm tjock och hård kabel som sticker ut, klipper elektriker av detta och stopppar in de tre smala kablarna i ikea belysningen eller ? För denna tjocka kabel går ju inte jobba med, jättekraftig kabel.

Så min fråga var ska jag skära ut lite gips och flytta så den sticker ut exakt där överskåp slutar? Och kakla?
Hur gör man med kakel där kabeln sticker ut då? Kanske inte syns och jag borrar hål i kakelbiten?

• Ommålad vägg med ojämna skarvar och en tjock kabel som sticker ut, förberedd för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakel före eller efter monteringen av bänkbelysning varierar, och går vilket som.
Kolla med elektrikern hur hen har tänkt installationen. Kanske ska det monteras en utanpåliggande dosa, med övergång till en annan anslutningskabel?

Kollar jag youtube så kommer kabeln ut så här, vår från väggen men skillnaden här är han kabeln vi har är ej mjuk och den är dubbelt så tjock, fattar ej hur han ska hålla på med den så kort och få in i armatur.

En hand som förbereder att ansluta en tjock, styv elkabel till en armatur under ett skåp.
Skapa konto

Men då kanske elektrikern har tänkt montera en utanpåliggande dosa, där han växlar kabeltyp?

GoForIt GoForIt skrev:
Men då kanske elektrikern har tänkt montera en utanpåliggande dosa, där han växlar kabeltyp?
nej det har han fått info om att det är sladd in i IKEA belysning och han har kollat aparaten noga så det är inte fallet.

Man får ju inte dra vilka kablar man vill i väggen..
Kolla på nytt med din elektriker så att ni inte missuppfattat varandra på något sätt.

Han säger jag måste flytta upp denna så det hamnar bakom skåp, men den e så hård att jag är rädd att nytt hål högre upp inte hjälper

• Elsladd löper längs väggen och under ett väggskåp, rekommenderad flyttning till högre position nämnd.
    Skapa konto
Har skåpet indragen bakrygg då, eller hur skulle det fungera??
Eller har han tänkt sätt en dosa inne i skåpet kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.