Helt riktigt att när det nya köket skall på plats så kan man mycket väl kosta på sig ett par ballofix ventiler, för det rör sig inte om så många kronor, men i TS fall så verkar det lite överdrivet att sätta dit dom just nu för rörinstallationen måste göras om under vasken hur som helst.
Därför föreslog jag att man bara temporärt pluggar rören tills man kommer dit med nya skåp och vask och sedan låter en rörläggare fixa till hela installationen så att den blir riktigt gjord.

Utan att vara elak mot TS så kanske man bör inse sin begränsning och ta in en rörläggare i detta speciella fall, speciellt eftersom man måste fråga dessa frågor om bla hur det går till och vilka rör ballofixventilerna skall sitta på.....
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Korvgubbe skrev:
Jag förstår inte denna ovilja mot att sätta ballofixer, personligen tycker jag det är väldigt smart att ha. Skulle kranen säga upp sig så kan man då enkelt stänga av vattnet dit, men fortfarande ha vatten i resten av huset, det går inte om huvudavstängningen är den enda avstängningen. Och man kan ge sig tusan på att kranen går sönder när det är som absolut sämsta tänkbara läge att bli utan rinnande vatten.

Är det en köksrenovering går det ju att plugga rören ändå, och helt enkelt planera för att vara utan vatten ett tag men även då är det en sån liten summa att det är på gränsen till dumsnålt att inte sätta dit ballofixer i det nya köket.
Jag vet inte vem du syftar på är "ovillig" för jag är absolut för att man ska sätta ballofixer när man ändå renoverar och ändrar om, men det är ju betydligt mer som behöver ändras vad beträffar rördragningarna vid en renovering och då TS då aldrig sysslat med rör så känns det bara dumsnålt att sätta dit ballofixer själv när man ändå måste ha dit en röris som ordnar det andra...
Den kostnaden extra det blir att låta rörisen sätta ballofixerna samtidigt motsvarar ju typ vad det kostar TS att köra och handla ballofixerna...och samtidigt slipper han svära och bli irriterad om han inte skulle få ihop det. ;)

Kan tillägga att jag renoverat kök i tio års tid åt folk men vatten och el håller jag mig ifrån än om jag säkert skulle klarat det med om jag bara velat... men jag inser att det inte är kul om något skulle hända... ;)
 
Herregud vilket liv det blev bara för att avstängingen hamnade under bänken :D. Men tack för upplysningen, ska prova att ringa försäkringsbolaget och se vad de har att säga.

@oceanis: Nä jag har ingen som helst lust att läsa på några rörkrökar-regler, det är ju därför jag lejer bort just den biten...
 
esox71 skrev:
Herregud vilket liv det blev bara för att avstängingen hamnade under bänken :D. Men tack för upplysningen, ska prova att ringa försäkringsbolaget och se vad de har att säga.

@oceanis: Nä jag har ingen som helst lust att läsa på några rörkrökar-regler, det är ju därför jag lejer bort just den biten...
Spelar inte mycket roll vad ditt nuvarande försäkringsbolag säger. Finns inget svenskt försäkringsbolag som inte har med generalklausulen om att alla branschregler och monteringsanvisningar skall åtföljas. Du kan få ett löfte om att det inte är något problem idag men vid en skada om 4 år kan det vara en annan skadechef, ny skadepolicy eller helt enkelt ett dåligt budgetår med åtstramning av skadegrad.

Jag är mer nyfiken att få bort dessa företag som ansluter sig och sedan ändå kör på i gamla rutiner. Det finns ett fåtal som har upptäckts och ifrågasatts. En del har ändrat sig, några har trätt ur säker vatten och ett fåtal har uteslutits efter upprepade frånsteg
 
esox71 skrev:
Herregud vilket liv det blev bara för att avstängingen hamnade under bänken :D. Men tack för upplysningen, ska prova att ringa försäkringsbolaget och se vad de har att säga.

@oceanis: Nä jag har ingen som helst lust att läsa på några rörkrökar-regler, det är ju därför jag lejer bort just den biten...
Det kan ju vara bra att själv vara lite påläst som beställare när man lejer bort jobb till uppenbart mindre pålästa rörläggare.

Eller så behöver man inte vara så tvärsäker i sina inlägg om att andra har fel.........:D
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det kan ju vara bra att själv vara lite påläst som beställare när man lejer bort jobb till uppenbart mindre pålästa rörläggare.

Eller så behöver man inte vara så tvärsäker i sina inlägg om att andra har fel.........:D
Nja tvärsäker är ju att ta i, jag förmedlade vad min röris sa till mig. Att han hade fel var ju iofs olyckligt. Tråkigt att du tar det så hårt.
 
esox71 skrev:
Nja tvärsäker är ju att ta i, jag förmedlade vad min röris sa till mig. Att han hade fel var ju iofs olyckligt. Tråkigt att du tar det så hårt.
Nej, nej tog det inte alls hårt...tog bara chansen att ge tillbaka lite :)
 
helena1!
Om ni trots alla råd om motsatsen bestämmer er för att sätta dit avstängningsventiler (du bör nog i så fall ha en på varje rör) så föreslår jag att ni tar till er råden från b8q i inlägg 7. Och att ni investerar i en sån här (inte nödvändigtvis från Biltema) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Roravskarare-191220/

Den kostar 37 kronor och gör det busenkelt att kapa rören jättesnyggt och rakt.
 
esox71 skrev:
Nja tvärsäker är ju att ta i, jag förmedlade vad min röris sa till mig. Att han hade fel var ju iofs olyckligt. Tråkigt att du tar det så hårt.
Du skrev:

esox71 skrev:
Nä det krävs inte alls enl. min röris som gjorde vår installation förra veckan. Jag tycker det är skitfult med ett extra vred/spak uppe på diskbänken som man aldrig använder. Så istället satte han avstängningsventilen inne i skåpet i framkant så att man ser den när man öppnar. Fanns t.o.m. ett "specialrör" för just denna funktionen (ett långt U-format rör).
Jag tolkar detta som att du är tvärsäker på att detta var en korrekt installation för du säger rakt emot:

-"Nä, det krävs inte alls enl. min röris."
'
I vilket fall anser jag att är det en enfamiljsvilla eller en lägenhet med avstängningar till sin lägenhet så är ballofixer overkill.
 
B b8q skrev:
Några grundläggande tips på vägen, utan inbördes ordning:

1. En ny blandare kommer oftast med anslutningsrör som är ca 25-30 cm långa, så om ni sätter ballofixerna inom det avståndet från blandaren så är det enkelt att byta blandare senare.
2. Se till att stänga av inkommande vatten och öppna sedan kranarna för att tömma ur kvarstående vatten i rören. Ofta finns det ändå lite vatten kvar på några ställen, så var beredd med en trasa.
3. Mät rörens omkrets så att ni köper rätt storlek på ballofixerna. Är det äldre rör kan det vara 16 mm, då behövs en speciell övergång, annars är 15 eller 12 mm rätt vanlig standard. På blandarsidan är det vanligt med 10 mm, så då kan det behövas en förminskning. Men om ni bara ska skarva på en ballofix på de befintliga rören (och inte byta blandare) så är det bara att köpa klämringskopplingar som passar rörens diameter.
4. Välj ett ställe på rören som inte har böjar eller är deformerade. För att klämringen ska funka måste röret vara rakt och oskadat.
5. Kapa rören så rakt du kan och fila bort eventuella "grader" (dvs vassa fransiga kanter).
6. Glöm inte stödhylsor i rören.
7. Dra åt klämringsmuttrarna så mycket det går med handkraft, och sen ytterligare ungefär 1/4-1/2 varv med verktyg. Ta INTE i för kung och fosterland så att du förstör rör eller kopplingar, det går ofta bra att dra åt lite extra senare om det ändå sipprar ut några droppar. Många rekommenderar att olja gängorna först för att de inte ska "skära", och att man efter att ha dragit åt släpper efter igen och drar åt på nytt, för att minska spänningar i kopplingen.
Måste man ha stödhylsor när man monterar balofix och rören är 18mm?
 
Är man osäker så sätter man stödhylsor. Det är bättre att ha några för mycket...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.