Bytte diskmaskin och valde en IKEA HYGIENISK efter en del velande fram och tillbaka men funderar över tidsangivelsen som den visar på golvet.
När den är klar piper den och öppnar luckan automatiskt men då står det nu senast att det är en timme och 18 minuter kvar av programmet.
Enligt manualen ska det stå "0:00 CLEAN" på golvet när den är klar...

Funderar om det är något som inte körs klart eller något annat som inte är "rätt"...
Den har ett auto-avkänningsprogram men nu körde jag P4 ECO senast som skulle ta drygt tre timmar men var alltså då klart på 1 timme och 42 minuter istället...
Disken är ju ren och torr så kanske det är som det ska...
 
BirgitS
Det är väl den beräknade torktiden som återstår när luckan öppnas:
Mot slutet av diskprogrammet öppnas luckan automatiskt på glänt för att disken ska torka så snabbt som möjligt.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30331937/

Står det inget i manualen om det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl den beräknade torktiden som återstår när luckan öppnas:[länk]

Står det inget i manualen om det?
Nej, inget om det vad jag kan se...
Den har ju dock räknat ner sen med luckan öppen.
 
BirgitS
Då är det nog den beräknade torktiden.

Off-topic:
En sak som jag har funderat på när jag har sett sådana modeller:
Är det risk för att bänkskiva och skåpstommar runt om blir fuktiga när luckan står öppen under torkningen?
 
  • Gilla
Pero12
  • Laddar…
Vår DM gör likadant. Dock projicerar vår inte tiden på golvet. Men när luckan öppnas står det 1h 10m kvar på programmet. Detta är för torktiden. Enligt manualen får vi inte stänga luckan under denna tid.

Så din fungerar som den ska.

Edit: eco programmet på vår Ikea maskin är dock fullständigt värdelös. Disken blir inte ren. Enligt Ikeas kundtjänst så var man tvungen att ”fördiska” innan man satte i maskinen om man skulle köra eco. Så nu kör vi ett annat program på 70grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Det är ju med en skyddsplast man ska klistra på på sidorna av angränsande skåp och under bänkskivan.
Jag har granitskiva så jag klistrade bara på sidorna av andra skåpen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det nog den beräknade torktiden.

Off-topic:
En sak som jag har funderat på när jag har sett sådana modeller:
Är det risk för att bänkskiva och skåpstommar runt om blir fuktiga när luckan står öppen under torkningen?
Det trodde vi, men nu efter snart 6mån med DM så blir det ytterst lite fuktigt på bänkskivan direkt ovanför som torkar ganska omgående. Luckorna bredvid är snustorra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan ju passa på att fråga om vattenspridaren i "taket" på min maskin så tycker jag den snurrar dåligt, både den i botten och under korgen snurrar lätt när jag petar till dem, men den i taket är trög.

Är det vanligt?
 
anders07 anders07 skrev:
Kan ju passa på att fråga om vattenspridaren i "taket" på min maskin så tycker jag den snurrar dåligt, både den i botten och under korgen snurrar lätt när jag petar till dem, men den i taket är trög.

Är det vanligt?
Va tvungen att gå ut och testa snurra våra. Våra snurrar hur lätt som helst. Testa plocka av den och rengör. Se om där sitter nått skräp.
 
Plockade bort den och det satt någon liten plastbit där. Snurrar bättre nu men inte lika bra som övriga...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.