Hej, jag har precis köpt ett hus där jag behöver köpa nya luckor och komplettera med ett par ytterligare stommar....MEN hur mycket jag än sökt så hittar jag inte tillverkaren (och därmed passande delar).
Jag har mätt så gott det går med enkel tumstock och noterat i bild. Utifrån den; är det någon som kan ha en idé om tillverkare?
Jag har mätt så gott det går med enkel tumstock och noterat i bild. Utifrån den; är det någon som kan ha en idé om tillverkare?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Ser ut att vara Ikeas gamla serie faktum.
Tyvärr är det inte IKEA. Det som verkar utesluta många är de udda bredderna, och att överskåpen också de har ett ovanligt djup på 30cm...
Bifogar här också någon bild på lådor och i skåp...
Luckorna idag är sprutlackade (från fabrik!?) men märkligt nog inte på insidan!
Bifogar här också någon bild på lådor och i skåp...
Luckorna idag är sprutlackade (från fabrik!?) men märkligt nog inte på insidan!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Såg inte måtten först, 550mm tror jag inte de hade förr heller.
Detta "känns" inte riktigt som IKEA:
Detta "känns" inte riktigt som IKEA:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
På sista bilden kan man läsa "blum" på beslaget och det här är nog deras hemsida; https://www.blum.com/se/sv/01/
Förslagsvis kan ni kanske ta kontakt med dem och fråga vilka köksföretag de sålt sinaprodukter till?
Förslagsvis kan ni kanske ta kontakt med dem och fråga vilka köksföretag de sålt sinaprodukter till?
Köket lär vara uppfört tillsammans med huset som byggdes över en längre period har jag förstått (2008-2012)arneri68 skrev:
Jag har faktiskt gjort det också, men tyvärr sa de att just detta beslag har använts flitigt och gav ingen ledtråd...Gammelnörden skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Vedum har väggskåp med djup 302 mm. Nära nog? https://www.vedum.se/kok/pdf
Ser ut som om en lokal snickare gjort köket. Kan du inte höra med byggherren? Om huset bara är sex år gammalt borde väl denne komma ihåg det. Samma snickare borde väl enklast kunna komplettera ditt kök.
Blum, som nämnts i tråden, säljer ju via teofils till närapå alla små tillverkare i Sverige. Blir nog svårt att spåra den vägen.
Jag hade nog för övrigt tagit ner samtliga överskåp och satt dit lägre skåp, typ 900, takanslutningen i ditt kök ser ofärdigt ut. Det tycker jag för övrigt att andra delar av köket också gör, det blir väldigt rått och industrialiserat utan passbitar, lister och sidor.
Det ser ut som om man limmat stommarna för att få en slät skåpsida och därmed slippa täcksida. Nu kan man ju tycka vad man vill om det men jag tycker det blir finare och ser mer färdigt ut när man sätter täcksida, ljusramplist och den där passbiten i hörnen, köket blir som mer inramat.
Blum, som nämnts i tråden, säljer ju via teofils till närapå alla små tillverkare i Sverige. Blir nog svårt att spåra den vägen.
Jag hade nog för övrigt tagit ner samtliga överskåp och satt dit lägre skåp, typ 900, takanslutningen i ditt kök ser ofärdigt ut. Det tycker jag för övrigt att andra delar av köket också gör, det blir väldigt rått och industrialiserat utan passbitar, lister och sidor.
Det ser ut som om man limmat stommarna för att få en slät skåpsida och därmed slippa täcksida. Nu kan man ju tycka vad man vill om det men jag tycker det blir finare och ser mer färdigt ut när man sätter täcksida, ljusramplist och den där passbiten i hörnen, köket blir som mer inramat.
Redigerat:
Om huset har en konstruktionsmanual borde köket nämnas.
Om ekonomi finns tycker jag att ts skall överväga att bygga ett nytt kök som är bättre planerat. Om det är en gashäll till vänster om spisen är placeringen så pass nära överskåpet klart opassande.
Om ekonomi finns tycker jag att ts skall överväga att bygga ett nytt kök som är bättre planerat. Om det är en gashäll till vänster om spisen är placeringen så pass nära överskåpet klart opassande.



