Hej, jag har precis köpt ett hus där jag behöver köpa nya luckor och komplettera med ett par ytterligare stommar....MEN hur mycket jag än sökt så hittar jag inte tillverkaren (och därmed passande delar).
Jag har mätt så gott det går med enkel tumstock och noterat i bild. Utifrån den; är det någon som kan ha en idé om tillverkare?

• Kök med vitvaror och skåp märkta med mått angivna i millimeter för identifikation av tillverkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea kanske?
Om det är ett kök byggt av platta paket lär du inte hitta etiketter på stommarnas baksidor. Hur ser hyllstöden ut? Bara vanliga metallstift?
Hur ser lådstommarna ut?

Ser ut att vara Ikeas gamla serie faktum.

Tyvärr är det inte IKEA. Det som verkar utesluta många är de udda bredderna, och att överskåpen också de har ett ovanligt djup på 30cm...
Bifogar här också någon bild på lådor och i skåp...
Luckorna idag är sprutlackade (från fabrik!?) men märkligt nog inte på insidan!

• Öppet vit skåp med en dörrhängare, hyllstöd och ojämna borrmönster för hylljustering.
    Skapa konto
  • Inredning av kökslåda med grå front och synlig osprutlackad insida, ovanlig djup dimension.
    Skapa konto
  • Köksskåpslåda med Blum-beslag och sprutlackad yta, ej lackad inuti, ovanlig djup.
    Skapa konto
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut att vara Ikeas gamla serie faktum.
Ok, så de har haft andra mått tidigare..!? Då kanske jag inte skulle utesluta dem i alla fall då (dock har de ju tyvärr inte luckor idag som passar...)

Såg inte måtten först, 550mm tror jag inte de hade förr heller.

Detta "känns" inte riktigt som IKEA:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan köket vara uppfört samtidigt som huset? 55 cm är ett udda stommått. Ganska säker att det inte är Ballingslöv. Köket ser ut att vara från millenniumskiftet. Helt utdragbara lådor började bli vanliga då.

Gammelnörden
På sista bilden kan man läsa "blum" på beslaget och det här är nog deras hemsida; https://www.blum.com/se/sv/01/
Förslagsvis kan ni kanske ta kontakt med dem och fråga vilka köksföretag de sålt sinaprodukter till?

arneri68 arneri68 skrev:
Kan köket vara uppfört samtidigt som huset? 55 cm är ett udda stommått. Ganska säker att det inte är Ballingslöv. Köket ser ut att vara från millenniumskiftet. Helt utdragbara lådor började bli vanliga då.
Köket lär vara uppfört tillsammans med huset som byggdes över en längre period har jag förstått (2008-2012)

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
På sista bilden kan man läsa "blum" på beslaget och det här är nog deras hemsida; [länk]
Förslagsvis kan ni kanske ta kontakt med dem och fråga vilka köksföretag de sålt sinaprodukter till?
Jag har faktiskt gjort det också, men tyvärr sa de att just detta beslag har använts flitigt och gav ingen ledtråd...

S
Är säkert inte ens ett katalogkök.
Lättast är nog att beställa luckor och stommar på ett lokalt snickeri.

Gammelnörden
Cheesen
Ser ut som om en lokal snickare gjort köket. Kan du inte höra med byggherren? Om huset bara är sex år gammalt borde väl denne komma ihåg det. Samma snickare borde väl enklast kunna komplettera ditt kök.

Blum, som nämnts i tråden, säljer ju via teofils till närapå alla små tillverkare i Sverige. Blir nog svårt att spåra den vägen.

Jag hade nog för övrigt tagit ner samtliga överskåp och satt dit lägre skåp, typ 900, takanslutningen i ditt kök ser ofärdigt ut. Det tycker jag för övrigt att andra delar av köket också gör, det blir väldigt rått och industrialiserat utan passbitar, lister och sidor.

Det ser ut som om man limmat stommarna för att få en slät skåpsida och därmed slippa täcksida. Nu kan man ju tycka vad man vill om det men jag tycker det blir finare och ser mer färdigt ut när man sätter täcksida, ljusramplist och den där passbiten i hörnen, köket blir som mer inramat.

Redigerat:
Om huset har en konstruktionsmanual borde köket nämnas.

Om ekonomi finns tycker jag att ts skall överväga att bygga ett nytt kök som är bättre planerat. Om det är en gashäll till vänster om spisen är placeringen så pass nära överskåpet klart opassande.

Ballingslöv. Tar gärna emot belöningen via Swish. :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.