Hej!

Jag har 3 st laminatskivor, 1 toppskiva och 2 st sidoskivor som jag vill montera ihop som på bilderna nedan, hur gör jag det på bästa sätt? Är det någon som gjort liknande?

Skivorna är måttbeställda och jag har inte möjlighet att sneskära kanterna osv.

Resultatet ska bli ungefär enligt nedan:

kust_design_mellangra2_1500x1050371952109.png
06CBB3AE-5488-4415-92FA-0B93A9CCB6D1_gallery.jpg
8866_03_0304_05.jpg

Vad jag skulle gjort, och nu kommer säkert puristerna att lyncha mig, är att helt enkelt runda kanten lite, och sedan låta de vertikala skivorna sitta 5 mm eller så innanför kanten på den horisontella. Istället för att försöka få till en perfekt osynlig skarv som inte blir bra ändå, låt bli att försöka och gör ett litet, men markerat överhäng, tillräckligt stort för att visa att det är avsiktligt.

Det är en väldigt mycket enklare och feltolerantare metod.

Tror att troberg missade det faktum att vi pratar om laminatskivor. Kan du skicka foto på hur ändarna ser ut?

Du behöver ha någon form av stomme först att ha skivorna på, eller har du underskåp redan som de ska monteras på, som de gjort på bilderna?

Vilka är måtten på skivorna och skåpen?

Hej!

Jag tar bild på skivorna och lägger upp ikväll.

Toppskivan är L185xB60, de vertikala är ca L85xB60, 2 cm tjocka.

Stommarna har jag redan monterad på plats med en tillfällig IKEA bänkskiva ovanpå.
Måtten här är något mindre, höftar på ca 170 i bredd och 84-85 höjd.

Slutresultatet är i sig ingen köksö utan en arbetshörna, kommer bli riktigt bra när det är klart.

Funderar på om man kan borra hål i undersidan på toppskivan och på toppen på de vertikala, och sedan plugga ihop + några invändiga vinkeljärn på insidan + att toppskivan såklart skruvas fast i stommen, kan det fungera?

Återkommer med bilder!

Anna_H Anna_H skrev:
Tror att troberg missade det faktum att vi pratar om laminatskivor.
Japp, det gjorde jag. Dock, grundprincipen gäller ändå, jag skulle satt skivorna med ett litet överhäng. Det gör allt mycket lättare.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.