27 287 läst ·
21 svar
27k läst
21 svar
fastbränt fett ikeas induktionshäll
Sida 1 av 2
Hur får man bort fastbränt fett på en induktionshäll utan att repa hällen? Ser att man säljer någon skrapa till glaskeramikhäll, men den kan man väl inte använda på en induktionshäll?
Hoppas på några bra tips, ser inte snyggt ut just nu och hällen är bara ca 1½ år.
Hoppas på några bra tips, ser inte snyggt ut just nu och hällen är bara ca 1½ år.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ett rakblad som inte är skadat är tipset. Lyckades repa vår häll med en clickskrapa i dålig skick. Krävdes inte mycket alls tyvärr. Annars behöver jag sällan använda det, det mesta går bort med bara häll-rengöringsmedlet. Tycker vi sällan får riktigt fastbrända saker alls faktiskt, fördelen med induktion lite grann.
Lite off topic: Var nog att ha absolut rent mellan kokkärl och glas på era induktionshällar. Kokar något över: Torka bort. Skvätter det massor med fett: Torka bort. Det går att bränna sönder en induktionshäll på samma sätt som en glaskeramik om man är oförsiktig.
Kan rekommendera hällrengöring, den innehåller silikonolja och jag misstänker att den gör det svårare att repa pga lägre friktion mellan kärl och häll. Vi har iaf inte mångra repor efter ~5 år på en bosch-spis med induktionshäll.
Jag kör alltid med Ajax och en scotch-brite-svamp, det tar det mesta. Det som blir kvar går sedan enkelt bort med vanlig hällrengöring och samma svamp. Har aldrig behövt använda skrapa och då blir spisen rejält skitig emellanåt av min kolstålspanna.