Hur får man bort fastbränt fett på en induktionshäll utan att repa hällen? Ser att man säljer någon skrapa till glaskeramikhäll, men den kan man väl inte använda på en induktionshäll?
Hoppas på några bra tips, ser inte snyggt ut just nu och hällen är bara ca 1½ år.

precis det jag inte vågade testa...men kanske inga problem bara man är försiktig...

...men har du någon annan yta än glaskeramik? De induktionshällar jag sett har vanlig glaskeramik som yta och då funkar förstås rakbladet.

Japp, funkar fint. Jag brukar köra med fönsterskrapan jag har för att ta bort färg på fönstren när målarkludden varit i farten, dvs. undertecknad :)

det ser absolut ut som glas så då har du helt rätt..som amatör vill man vara säker :) tack för tipeset!

Prova svinto? Brukar köra det på vår vanliga häll (inte induktion) och det funkar - se bara till att tussen är tillräckligt blöt samt att den löddrar :)

Även med rakblad får det gärna vara blött för att minska reprisken.

MSjöström skrev:
Prova svinto? Brukar köra det på vår vanliga häll (inte induktion) och det funkar - se bara till att tussen är tillräckligt blöt samt att den löddrar :)
Svinto med lödder "is the shit". Repar inte. Brukar köra det på insidan ugnsglaset, när det har sprätt ut och bränt fast.

• Gilla
MSjöström
  • Laddar…
D
Jag kör med en clickskrapa(fönsterskrapa). Är det väldigt fastbränt så kan man lägga på en blöt(no shit) disktrasa ett par timmar och sen skrapan/rakbladet

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ett rakblad som inte är skadat är tipset. Lyckades repa vår häll med en clickskrapa i dålig skick. Krävdes inte mycket alls tyvärr. Annars behöver jag sällan använda det, det mesta går bort med bara häll-rengöringsmedlet. Tycker vi sällan får riktigt fastbrända saker alls faktiskt, fördelen med induktion lite grann.

Lite off topic: Var nog att ha absolut rent mellan kokkärl och glas på era induktionshällar. Kokar något över: Torka bort. Skvätter det massor med fett: Torka bort. Det går att bränna sönder en induktionshäll på samma sätt som en glaskeramik om man är oförsiktig.

Kan rekommendera hällrengöring, den innehåller silikonolja och jag misstänker att den gör det svårare att repa pga lägre friktion mellan kärl och häll. Vi har iaf inte mångra repor efter ~5 år på en bosch-spis med induktionshäll.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag kör alltid med Ajax och en scotch-brite-svamp, det tar det mesta. Det som blir kvar går sedan enkelt bort med vanlig hällrengöring och samma svamp. Har aldrig behövt använda skrapa och då blir spisen rejält skitig emellanåt av min kolstålspanna.

C
Det är nog bara att acceptera att alla glaskeramikhällar ser ut som skit efter några år om man använder den till att laga mat på.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.