3 024 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Ska renovera köket, men innan vi gör det har jag några frågor
Hej!
Sambon och jag har bestämt oss för att renovera köket. Men vi har aldrig gjort något sånt tidigare så allt är helt nytt.
Har mätt och ritat upp hur vi vill att vårt nya kök ska se ut i IKEAs ritverktyg:
Först och främst undrar jag hur folk här (som har mer erfarenhet än oss med kök) tycker om det här upplägget?
Idag har vi en disko ungefär där spishällen ska vara. Är det svårt/dyrt att flytta vattnet som på bilden? Tänker att det inte borde vara några problem att dra rör under bänkarna?
Vet inte hur det ser ut med att dra rör för fläkten som ska vara ovanför spisen, men tänker att med en kolfilterfläkt behöver man väl inte det?
Vi vill även byta golv, samt måla om, och undrar då lite om någon kan ta höfta vad allt detta kan kosta i arbete? Innan jag tar in offerter vill jag gärna vet i vilket spelrum som är rimligt.
Sambon och jag har bestämt oss för att renovera köket. Men vi har aldrig gjort något sånt tidigare så allt är helt nytt.
Har mätt och ritat upp hur vi vill att vårt nya kök ska se ut i IKEAs ritverktyg:
Först och främst undrar jag hur folk här (som har mer erfarenhet än oss med kök) tycker om det här upplägget?
Idag har vi en disko ungefär där spishällen ska vara. Är det svårt/dyrt att flytta vattnet som på bilden? Tänker att det inte borde vara några problem att dra rör under bänkarna?
Vet inte hur det ser ut med att dra rör för fläkten som ska vara ovanför spisen, men tänker att med en kolfilterfläkt behöver man väl inte det?
Vi vill även byta golv, samt måla om, och undrar då lite om någon kan ta höfta vad allt detta kan kosta i arbete? Innan jag tar in offerter vill jag gärna vet i vilket spelrum som är rimligt.
Några funderingar...
Till vänster om ugnen, är det kyl/frys?
Dessa öppnas från fel håll och ni måste alltid gå runt dörren för att ta ut saker.
Är det vanliga skåp är det lika störande.
Ni får väldigt dåligt med arbetsytor med den här planeringen men det kanske ni är medvetna om?
Till vänster om ugnen, är det kyl/frys?
Dessa öppnas från fel håll och ni måste alltid gå runt dörren för att ta ut saker.
Är det vanliga skåp är det lika störande.
Ni får väldigt dåligt med arbetsytor med den här planeringen men det kanske ni är medvetna om?
H Holmspel skrev:
Ja det är kyl/frys där. Man kan inte ändra hur det öppnas alltså?
Det som inte är med i ritningen är en köksö som arbetsyta som finns mittemot kyl/frys.
Redigerat:
Diskmaskinen behöver vara närmare diskhon då slangen inte är så lång. Varför vill ni byta plats på diskhon? När ni tar ut mat från kylen tar man ofta ett första stopp vid vattnet för att senare gå vidare i matlagningen. Är det lägenhet ni bor i så kan det vara knepigt att flytta vattnet.....
Här är en uppdaterad bild med "köksön", som vi tänkte använda som arbetsyta. Bakom den kommer det byggas ett barbord så man kan sitta och delaktig i matlagningen (är tanken).
@Ögonfröjd Man kan alltså inte ha diskmaskinen så separerad från diskhon? Anledningen till att vi vill flytta diskhon är för att få dit spishällen.
Jag hade personligen valt att byta plats på kyl/frys och ugn/micro samt sett till att ha en passbit på minst 10 cm bredd mellan kyl/frys och vägg (för att kunna öppna dörren ordentligt utan att den tar i väggen). En passbit hade jag valt även om jag behållit ugnens nuvarande plats.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ikeas socklar är bara 8 cm höga så det är problem att dra avloppsrör (som kräver lutning) en längre sträcka, det finns däremot utrymme bakom skåpen men ska man följa väggarna så blir ju sträckan lång runt ett hörn.G Gurkmeja skrev:
Varför kan ni inte fortsätta att ha diskhon på fönsterväggen och ha hällen till vänster i stället?
Om möjligt bör det inte vara mer än 120 cm golv mellan bänkarna vid väggarna och köksön. Blir det mer kan man inte lika enkelt nå tvärs över och då drar man sig för att använda köksön.
Ett hörn där det är så nära till både ho och häll blir svårt att använda eftersom 40 cm inte räcker till för att stå där med en skärbräda på ett bra sätt och utan att blockera antingen hon eller hällen för den andra personen.
Varför byta plats på kyl/frys och ugn/mikro skåpen?E eviljava skrev:
Jag förstår att det hade varit bra med en passbit, men som det ser ut idag finns det bara ett utrymme kvar till höger på cirka 25mm.
BirgitS skrev:
Ikeas socklar är bara 8 cm höga så det är problem att dra avloppsrör (som kräver lutning) en längre sträcka, det finns däremot utrymme bakom skåpen men ska man följa väggarna så blir ju sträckan lång runt ett hörn.
Varför kan ni inte fortsätta att ha diskhon på fönsterväggen och ha hällen till vänster i stället?
Om möjligt bör det inte vara mer än 120 cm golv mellan bänkarna vid väggarna och köksön. Blir det mer kan man inte lika enkelt nå tvärs över och då drar man sig för att använda köksön.
Ett hörn där det är så nära till både ho och häll blir svårt att använda eftersom 40 cm inte räcker till för att stå där med en skärbräda på ett bra sätt och utan att blockera antingen hon eller hällen för den andra personen.
Jag förstår. Om man sätter spishällen där vi tänkt ha diskhon och ha kvar diskhon bredvid diskmaskinen (där vattnet redan är indragit) borde det inte bli några större problem med el/vatten?
Anledningen till varför vi hade velat ha spishällen där den är på ritningen är för att låta så mycket ljus som möjligt från det enda fönstret i köket att flöda in. Om man sätter upp en fläkt/fkäktskåp ovanför där tänker vi att det kanske blir lite mörkt? Men det behöver såklart inte vara fallet
Gällande arbetsytan, med vår köksö blir behöver man väl inte stå och jobba så tätt intill spis/ho? Eller tänker jag fel :/
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är en smaksak helt enkelt. Personligen föredrar jag att ha ordentligt med arbetsutrymme runt en ugn. Kylen kan däremot stå nära en vägg givet att man har minst 10 cm passbit.G Gurkmeja skrev:
Föredrar du att köra ugnen mot väggen är det väl bara att fortsätta med dina planer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
AntagligenG Gurkmeja skrev:
Okej, men låt överskåpen vara kvar där du har ritat dem och sätt en fläkt som inte är inbyggd till vänster så stjäl den väldigt lite ljus på det avståndet och plåten kan i stället reflektera lite ljus åt höger så det blir mindre mörkt där.G Gurkmeja skrev:Anledningen till varför vi hade velat ha spishällen där den är på ritningen är för att låta så mycket ljus som möjligt från det enda fönstret i köket att flöda in. Om man sätter upp en fläkt/fkäktskåp ovanför där tänker vi att det kanske blir lite mörkt? Men det behöver såklart inte vara falletDärför jag gärna tar input från andra här!
Det är väl lite individuellt men med längre avstånd så behöver man liksom bära över några av ingredienserna i taget i stället för att stå still mitt emellan och lägga över dem. Det blir rätt långt att ta färdigsköljda grönsaker från hon till köksön och efter att man skurit dem bära dem till hällen för tillagning.G Gurkmeja skrev:
Det stämmer med vatten dragningen samt din fråga om diskmaskinen så är slangen oftast bara 1.5m lång. Ang passbiten mot väggen så bör du öka den. Det kan vara svårt att ta ut en varm tung plåt om du bara kan hålla den framifrån då du inte får plats med handen från sidan.......
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Om man vill få in så mycket ljus som möjligt bör man ha ljusa blanka ytor som reflekterar ljuset och inte mörka som "suger" åt sig ljus.G Gurkmeja skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden