5 565 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
kök och tak problem
hej alla självbyggare. Nu behöver jag er hjälp. Jag har två olika typer av färg i taket. Den släta fina är på köksdelen och den knottriga i resterande rum. Måste jag ha nån speciell färg i kök? och hur får jag sen så knottrig?
.
Har även ett annat problem i köksdelen. river mitt kakel och första delen har en skiva under kaklet som gör att allt lossnar jätte lätt. Men efter en liten bit försvinner skivan och det är endast lättbetong. Vad gör jag?

Jag har liksom kakel i hela köksdelen. känns som att det blir en del jobb med att få bort fix.
Mina frågor är.
Uppskattar verkligen alla svar.
Trevlig kväll alla..
.
Har även ett annat problem i köksdelen. river mitt kakel och första delen har en skiva under kaklet som gör att allt lossnar jätte lätt. Men efter en liten bit försvinner skivan och det är endast lättbetong. Vad gör jag?

Jag har liksom kakel i hela köksdelen. känns som att det blir en del jobb med att få bort fix.
Mina frågor är.
- vad behöver jag för färg i taket kök och övriga rum? vill ha samma i alla rum.
- Kan jag ha samma färg på väggar som tak?
- Hur gör jag där mot lättbetongen ovanför diskbänk?
Uppskattar verkligen alla svar.
Trevlig kväll alla..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
1. Man brukar ha samma takfärg oavsett om det är kök eller något annat rum. Knottrigt brukar det bli när man rollar med en tjock och luddig roller.
2. Takfärg är billigare men fungerar inte som väggfärg eftersom den är ömtåligare.
2. Takfärg är billigare men fungerar inte som väggfärg eftersom den är ömtåligare.
Bästa svaret
Knacka ned kaklet, antingen med bilmaskin med avsedd kakelmejsel, ta bort alla toppar och höga punkter med antingen bimaskin med avsedd kakelmejsel, huggmejsel och hammare, eller bara glida med en kofot på väggen.M mrbygg1 skrev:
Lagningen gör du sen på följande sätt - Spraya, rolla eller pensla primer på hela väggen - Brukar själv använda Finjas Primer.
Sedan bredspacklar du den skadade ytan med Finjas Gipsputs, blanda den som vispgrädde och blaska upp - Se till att få den hyfsat jämn och använd de raka delarna på vägen som referens. Gärna en rätskiva om det finns tillgängligt.
Nytt kakel sätter du sedan direkt på gipspusten...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du inte får bort det med handverktyg, så kan du antingen slipa bort det med en betongslip (finns att hyra på ex. Bauhaus, de kallar den betongfräs i sitt sortiment), eller om det är begränsade mängder kan du bila bort det med en bilningsmaskin, blir större skador som behöver spacklas med bilningsmaskinen.
Jag har upptäckt att den typen av maskiner är billigare att hyra på Bauhaus eller Hornbach, än hos normala maskinuthyrare. Hos butikerna hyr man med slitage av slipskivan inkluderat i hyran. Uthyrningsföretagen debiterar per mm slitage, min. 0,5 mm.
Sedan behöver du en bra dammsugare att koppla till slipen också.
Jag har upptäckt att den typen av maskiner är billigare att hyra på Bauhaus eller Hornbach, än hos normala maskinuthyrare. Hos butikerna hyr man med slitage av slipskivan inkluderat i hyran. Uthyrningsföretagen debiterar per mm slitage, min. 0,5 mm.
Sedan behöver du en bra dammsugare att koppla till slipen också.
Klicka här för att svara