Renoverar kök och ska bla a ta bort kylskåp och ersätta med vanligt kylskåp mot kombinerad kylfrys eller side by side. Byter också plats (se bild). Enheten kommer alltså att stå långt till vänster i köket.

- opraktiskt med side ny side pga kyldörren högerhängd ?
- om jag tar kombiskåp (60cm) ryms en mindre städskrubben (50 cm)

Givetvis fördel med side by side att volymen är större. Vet ej vilken som kommer ge mest förbrukning.

Undrar också vad ni tror är mest attraktivt ifall vi säljer inom 5 år.
 
  • Handritad skiss över kökslayout med markerade platser för diskmaskin, kyl och städskrubb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom ihåg att sidebyside oftast är djupare än "vanlig" kyl/frys
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
BirgitS
H Hammarman skrev:
Undrar också vad ni tror är mest attraktivt ifall vi säljer inom 5 år.
Det ser ut som ett litet kök och om lägenheten också är liten så tror jag nog att de flesta som är intresserade av att köpa den tycker att en vanlig kyl/frys på 60 cm är fullt tillräcklig och inte är intresserade av att betala mer för en side-by-side.

H Hammarman skrev:
- opraktiskt med side ny side pga kyldörren högerhängd ?
Det skulle jag tycka med den planlösningen utan side-by-side fungerar bäst när den står mittemot ho och arbetsbänk.
 
Tack för svaren! Siktar på ett 60 kombi kyl/frys med maximal volym, kanske 2 meter skåp.

Ps tyvärr är det ingen lägenhet utan en normalstor villa... Men ytan för kök är som den är, bara att göra det bästa av läget!
 
  • Gilla
Bola89
  • Laddar…
Ingen plats för frysbox i huset då?
Hade ju lätt tagit en normal bred kyl och en frysbox i en annan del av huset
 
  • Gilla
Hammarman och 1 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Ingen plats för frysbox i huset då?
Hade ju lätt tagit en normal bred kyl och en frysbox i en annan del av huset
Håller helt med, kör så i vårt gamla hus.

Har dock stående frys, blir inte under 10 grader i källaren, samt att man då lättare kommer ihåg vad man har i frysen, så man slipper saker som ligger länge
 
Hojte Hojte skrev:
Ingen plats för frysbox i huset då?
Hade ju lätt tagit en normal bred kyl och en frysbox i en annan del av huset
Jo men med all respekt föredrar jag ändå liten del frys i köpet. Is, frysta kryddor etc.

Letar nu efter en 2m kylfrys som ger mest volym (för relativt billig penning)
 
Jag har också ett för litet kök. Funderade som du på side by side men det slutade med en kylfrys kombo på 70cm och en frysbox i källaren.
 
Tipsa gärna vad ni får tag i, vårt gamla kombinerade kylskåp o frys är rätt så lågt och kan lätt ta bort ett överskåp över, så jag har smått kollat efter något extra högt. Har mycket bra takhöjd
 
Köpte en Samsung 200cm med ganska rejäla utrymmen. Typ 100 L frys / 260 L kyl. Inte installerat ännu.
 
H Hammarman skrev:
Köpte en Samsung 200cm med ganska rejäla utrymmen. Typ 100 L frys / 260 L kyl. Inte installerat ännu.
Tack för tips, skall kolla nästa gång jag är förbi elon (Örebro har mkt pga centrallager nära) eller elgiganten.


Örjan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.