Hej!
Har googlat för att hitta snygg lösning för ett oönskatt glapp mellan kyl/frys och överskåp från Ikea. 60 cm överskåpen är för stora och med 40 cm skåpen blir det ett glapp som ni ser på bilden. Jag vill ju inte sänka skåpen för då går de ej i linje med högskåp till höger så funderar på att bygga en hylla av täcksidor som är ca 15 cm hög och 120 cm bred. Golv-planet i denna hylla är då 50 cm djup (eller 60 cm med borrade stora hål närmast vägg) så att varmluft kan komma upp under hyllan på baksidan och ut på framsidan. Se min andra bild för exempel. Tror ni detta blir bra? har tänkt att ha ett fåtal kokböcker liggande men får ju inte vara för fyllt med grejer pga ventilation. (Vin är ju dock olämpligt att förvara där, möjligtvis glögg på uppvärmning ;-)
Har googlat för att hitta snygg lösning för ett oönskatt glapp mellan kyl/frys och överskåp från Ikea. 60 cm överskåpen är för stora och med 40 cm skåpen blir det ett glapp som ni ser på bilden. Jag vill ju inte sänka skåpen för då går de ej i linje med högskåp till höger så funderar på att bygga en hylla av täcksidor som är ca 15 cm hög och 120 cm bred. Golv-planet i denna hylla är då 50 cm djup (eller 60 cm med borrade stora hål närmast vägg) så att varmluft kan komma upp under hyllan på baksidan och ut på framsidan. Se min andra bild för exempel. Tror ni detta blir bra? har tänkt att ha ett fåtal kokböcker liggande men får ju inte vara för fyllt med grejer pga ventilation. (Vin är ju dock olämpligt att förvara där, möjligtvis glögg på uppvärmning ;-)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Ja, principen är ju bra men det behövs ung. 5 cm hög ventilationsöppning så var försiktig med hur mycket du lägger in där. Föreslår också att du har någon kant ovanpå hyllplanet så att du inte råkar putta in kokböckerna så långt att det blir svårt att få ut dem (åtminstone så att de inte åker in och täpper över ventilationshålen baktill).
Gör den med det kortare djupet och lister eller galler som bakvägg på 50 cm, så blir det bra.
IKEAS insatser för kökslådor bör gå att ställa där om man inte har tillräckligt mycket glögg och kokböcker, de är snygga.

IKEAS insatser för kökslådor bör gå att ställa där om man inte har tillräckligt mycket glögg och kokböcker, de är snygga.
Kanske en bra ide med sockel under istället. Jag antar att man enklast bygger en sådan med typ limträskiva som är 60 djup och 120 bred och kanske 4 reglar under mot golvet som är ca 10 cm. Men kan man då också köra med ikeas golvsockel längs hela den sidan? Alltså att ikeas golvsockel går under kyl och frys?
Skulle det vara bra att ha sockeln (120*60cm) på hjul så att man lätt får ut hela kyl och frys-paketet vid behov, blir ju annars ganska knepigt att få ut antar jag. Ser att det finns fasta transporthjul, typ denna: 

Stället man sin kyl och frys på en upphöjd hylla så får man problem varje gång man skall ta ut skåpen och rengöra baksidan. Detta bör göras minst en gång om året enligt många tillverkares bruksanvisningar. Att man kanske inte gör det så ofta är en annan sak.
Edit: hann komma ett förslag med hjul under tiden jag skrev.....
Edit: hann komma ett förslag med hjul under tiden jag skrev.....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Samt att det kan bli lite knepigt med de där golvskydden man ska ha under kyl och frys.
Om jag inte minns fel så ska Ikeas sockel "hängas" på deras ben och de benen tål just ingen vikt utan är beroende av att vikten tas upp av infästningen i väggen.
Om jag inte minns fel så ska Ikeas sockel "hängas" på deras ben och de benen tål just ingen vikt utan är beroende av att vikten tas upp av infästningen i väggen.
Har byggt några olika socklar men den jag tycker är bäst har varit av dubbel skåpssida kapad i rätt bredd med regelverk under, tex av 45*90.
Sockeln kan med fördel sättas med bygglim direkt på regeln.
Underläggen ligger precis lika bra på detta golv som något annat golv några centimeter lägre.
När skåpen ska ut lägger du bara några reglar och en skiva i rätt höjd, gör det du ska och puttar in igen.
Hittade tom en gammal bild, dock med annan sockel.
Sockeln kan med fördel sättas med bygglim direkt på regeln.
Underläggen ligger precis lika bra på detta golv som något annat golv några centimeter lägre.
När skåpen ska ut lägger du bara några reglar och en skiva i rätt höjd, gör det du ska och puttar in igen.
Hittade tom en gammal bild, dock med annan sockel.
Klicka här för att svara