Hej!
Har precis köpt hus och börjat renovera köket.
Min fundering är hur jag gör när halva väggen är trävägg och andra halvan är en teglad skorsten som är otroligt ojämn till ytan.
Det var en på smetad yta på teglet men det mesta lossnade när man petade lite på det.
Tanken är att jag ska sätta gipsskivor längs hela den väggen men undrar hur jag ska bete mig på den teglade delen?
Min tanke var att jämna ut ytan i samma nivå som träväggen med typ murarfix eller något i den stilen, sedan slå på en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den ny fixade skorstenen och sedan sätter gipsen.
Eller har ni något bättre förslag?
Mvh Simon
Har precis köpt hus och börjat renovera köket.
Min fundering är hur jag gör när halva väggen är trävägg och andra halvan är en teglad skorsten som är otroligt ojämn till ytan.
Det var en på smetad yta på teglet men det mesta lossnade när man petade lite på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att jag ska sätta gipsskivor längs hela den väggen men undrar hur jag ska bete mig på den teglade delen?
Min tanke var att jämna ut ytan i samma nivå som träväggen med typ murarfix eller något i den stilen, sedan slå på en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den ny fixade skorstenen och sedan sätter gipsen.
Eller har ni något bättre förslag?
Mvh Simon
Vi har precis samma grej i vårt kök!!! Vi använde en flexmaskin för att slipa ner bruket (och vissa av tegelstenarna några mm), sedan fäste vi en gipsskiva med sättlim så det kom i nivå med brädväggen. Utanpå det ska vi sätta renoveringsgips. Den första gipsskivan var alltså en vanlig "tjock" gipsskiva. Vi satte den för att komma i nivå med brädväggen UTAN att behöva spackla så tjockt eller använda murbruk.
Du sa "en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den nyfixade skorstenen" men tycker inte du ska använda spånskiva utan gips (det är trots allt en skorstensmur, som kan bli varm). Och kanske synd att borra i den när den är nyfixad? Om du vill kan du läsa fler råd i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...en-och-diskbaenken.353853/page-2#post-3423696
Du sa "en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den nyfixade skorstenen" men tycker inte du ska använda spånskiva utan gips (det är trots allt en skorstensmur, som kan bli varm). Och kanske synd att borra i den när den är nyfixad? Om du vill kan du läsa fler råd i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...en-och-diskbaenken.353853/page-2#post-3423696
Bra tips!K karincam skrev:Vi har precis samma grej i vårt kök!!! Vi använde en flexmaskin för att slipa ner bruket (och vissa av tegelstenarna några mm), sedan fäste vi en gipsskiva med sättlim så det kom i nivå med brädväggen. Utanpå det ska vi sätta renoveringsgips. Den första gipsskivan var alltså en vanlig "tjock" gipsskiva. Vi satte den för att komma i nivå med brädväggen UTAN att behöva spackla så tjockt eller använda murbruk.
Du sa "en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den nyfixade skorstenen" men tycker inte du ska använda spånskiva utan gips (det är trots allt en skorstensmur, som kan bli varm). Och kanske synd att borra i den när den är nyfixad? Om du vill kan du läsa fler råd i den här tråden: [länk]
Jag tänker ändå testa varianten med gipsputs då det känns som mindre jobb
Klicka här för att svara