Hej!

Har precis köpt hus och börjat renovera köket.
Min fundering är hur jag gör när halva väggen är trävägg och andra halvan är en teglad skorsten som är otroligt ojämn till ytan.
Det var en på smetad yta på teglet men det mesta lossnade när man petade lite på det.

Delvis renoverat kök med trävägg och ojämn teglad skorsten omsluten av gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att jag ska sätta gipsskivor längs hela den väggen men undrar hur jag ska bete mig på den teglade delen?

Min tanke var att jämna ut ytan i samma nivå som träväggen med typ murarfix eller något i den stilen, sedan slå på en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den ny fixade skorstenen och sedan sätter gipsen.

Eller har ni något bättre förslag?
Mvh Simon
 
Gipsspackel och sen limma på gipsskivan?
 
F freddan83 skrev:
Gipsspackel och sen limma på gipsskivan?
Det är flertalet cm som i så fall behöver spacklas upp, min erfarenhet av vanligt spackel är iaf att är det för tjockt lager tar det en evighet att härda
 
Gipsputs och så trycker du fast en gipsskiva på bara, slätt och fint direkt...
 
anders07 anders07 skrev:
Gipsputs och så trycker du fast en gipsskiva på bara, slätt och fint direkt...
Kanske dum fråga men...
Efter jag har fått på putsen och det har torkat, hur får jag fast gipsskivan? Limmar man den? Och i så fall med vad för typ av lim?
 

Bästa svaret

Du använder gipsputs som "lim" och trycker fast skivan när det är blött.
Blanda gipsputs så det är i konsistens att det inte rinner eller trillar av spackeln om du håller den upp och ner.
 
anders07 anders07 skrev:
Du använder gipsputs som "lim" och trycker fast skivan när det är blött.
Blanda gipsputs så det är i konsistens att det inte rinner eller trillar av spackeln om du håller den upp och ner.
Stort tack för hjälpen!
 
Vi har precis samma grej i vårt kök!!! Vi använde en flexmaskin för att slipa ner bruket (och vissa av tegelstenarna några mm), sedan fäste vi en gipsskiva med sättlim så det kom i nivå med brädväggen. Utanpå det ska vi sätta renoveringsgips. Den första gipsskivan var alltså en vanlig "tjock" gipsskiva. Vi satte den för att komma i nivå med brädväggen UTAN att behöva spackla så tjockt eller använda murbruk.
Du sa "en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den nyfixade skorstenen" men tycker inte du ska använda spånskiva utan gips (det är trots allt en skorstensmur, som kan bli varm). Och kanske synd att borra i den när den är nyfixad? Om du vill kan du läsa fler råd i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...en-och-diskbaenken.353853/page-2#post-3423696
 
K karincam skrev:
Vi har precis samma grej i vårt kök!!! Vi använde en flexmaskin för att slipa ner bruket (och vissa av tegelstenarna några mm), sedan fäste vi en gipsskiva med sättlim så det kom i nivå med brädväggen. Utanpå det ska vi sätta renoveringsgips. Den första gipsskivan var alltså en vanlig "tjock" gipsskiva. Vi satte den för att komma i nivå med brädväggen UTAN att behöva spackla så tjockt eller använda murbruk.
Du sa "en tunnare spånskiva som jag borrar + pluggar i den nyfixade skorstenen" men tycker inte du ska använda spånskiva utan gips (det är trots allt en skorstensmur, som kan bli varm). Och kanske synd att borra i den när den är nyfixad? Om du vill kan du läsa fler råd i den här tråden: [länk]
Bra tips!
Jag tänker ändå testa varianten med gipsputs då det känns som mindre jobb :) är lite annat jobb kvar att göra innan det är dags för gipsen bara :)
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.