Just på sluttampen med köksrenovering. Vi var i färd med att sätta dit bänkskivan vit laminat Ikea. Så var tuben man får till redan härdad, vi tog genomskinlig silikon i fogen vilket gjorde att skarven ej blev vit.
Vi hade en bekant som hjälpte oss med bänkskivan. Jag vet ej vad som blivit fel, då det känns som om de tryckts för hårt mot varandra, skarvarna, då den ena klättrar upp på den andre vilket gör att jag nu ej kan lägga på silikon i efterhand för set finns inget mellanrum utan bara en kant. Kan vi lossa på kopplingen undertill och justera skarven? Eller hur fanken ska vi göra? Skarven är ju mörk i och med att träet i laminatet har klättrat upp pga trycket. Detta förstör allt, om inte annat kommer fukten göra det i sinom tid.
Tacksam för tips!!

• Närbild på felaktigt monterad vit laminatbänkskiva där skarven inte är jämn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkontakt av dåligt anpassade vita laminatbänkskivor med en mörk och ojämn skarv synlig.
    Skapa konto
Har för mig att Ikea hade kex i skarven på sina bänkskivor tidigare, vet ej om det är så längre. Har dessa isf missats? Annars skulle jag montera isär skivan igen och mäta tjockleken på delarna.

Semiproffset Thiger skrev:
Har för mig att Ikea hade kex i skarven på sina bänkskivor tidigare, vet ej om det är så längre. Har dessa isf missats? Annars skulle jag montera isär skivan igen och mäta tjockleken på delarna.
Kexen som man sätter i springan menar du? Sådana fanns med och är på plats.
Vilka delar menar du jag ska mäta?
Tack för att du svarade

Jag menar att du skulle behöva mäta tjockleken på skivorna i skarven. Det kan faktiskt vara så att de är olika tjocka..

Semiproffset Thiger skrev:
Jag menar att du skulle behöva mäta tjockleken på skivorna i skarven. Det kan faktiskt vara så att de är olika tjocka..
Hade jag ingen tanke på. Tänker att Ikea gör alltid rätt. Detta är i en skarv över ett hörnskåp typ så den är inte rak.

Det är värt att kolla. Jag har svårt att tänka mig att ni skulle kunna ha tryckt sönder spånet av att ha dragit ihop det för mycket. Det är trots allt ganska stor anläggningsyta och det skulle krävas enorma krafter för att trycka sönder det. Så länge inte spåret varit för grunt eller för smalt och att kexet då har gjort att skivan spruckit/delaminerat som gjort att den övre delen rest sig.

Om det inte kommit ner fukt i skivan så den svällt, då är det inte lika enkelt att åtgärda.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om det inte kommit ner fukt i skivan så den svällt, då är det inte lika enkelt att åtgärda.
Det är så klart också en tänkbar orsak, det märker du när du mäter tjockleken

Har ju just satt upp den så fukten är nog inte min tanke. Men vi fick lägga en masonitskiva i ena kanten för det glappade lite. Men blir att skruva loss kopplibgsbeslagen då.
Måste ju gå att göra en snygg silikonfog sen.

• Gilla
Adam Carlstedt
  • Laddar…
Reklamerade till Ikea. Fick båda bänkskivorna nya. Antagligen hade de slagit sig enligt ikea. Peab var här och satte dit nya och skarven är nu kanon!

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Såhär fina bänkskivor fick jag när jag måttbeställde från Ikea...:thinking:

Översiktsbild på en öppen kökslåda med måttanpassad bänkskiva och synlig låsmekanism.
Skapa konto

• Ledsen
Carl.Alm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.