Letar bra lösning på hur man säkert fixar glapp på drygt 2 cm mellan kakel och diskbänk.
Har bytt till ett IKEA-kök och det har större djup än det gamla Ballingslövsköket. Vill behålla den långa fina rostfria diskbänken, liksom kaklet. Diskbänken måste dras ut så att den täcker lådor och skåp och då blir det ett betydligt större glapp inne vid väggen än man kan fixa ned silikon

• Glapp mellan en rostfri diskbänkskant och en vit kakelvägg med synliga installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand mäter glappet mellan en rostfri diskbänk och grönt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Är det kaklat även bakom stommarna? Isåfall kanske du kan riva det kaklet lite snyggt så att bänkskåpet sitter närmare vägg. (Kaklet ser iaf. ut att fortsätta bakom rostfria bänken)

Montera en list i samma mtrl som angränsande skiva (ek?) bakom den rostfria.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Är det kaklat även bakom stommarna? Isåfall kanske du kan riva det kaklet lite snyggt så att bänkskåpet sitter närmare vägg. (Kaklet ser iaf. ut att fortsätta bakom rostfria bänken)
Svar:
Bänkskåpet sitter ända in till väggen och det är bänkskåpet som har större djup än diskbänken

tttomten TomasJor skrev:
Montera en list i samma mtrl som angränsande skiva (ek?) bakom den rostfria.
Svar: det som gränsar är just rostfri diskbänk mot kakel sim går ner någon cm bakom diskbänk.
Men du tänker i samma bana som jag, för jag har köpt en 90 gr vinklad aluminiumlist som jag tänkte pröva att montera emellan och sen försegla med silikon. Tänkte bara kolla om någon annan redan åtgärdat motsvarande

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag kommer råka ut för samma sak med mitt kök (när jag kommer dit) Jag funderar på sätta något som inte är organiskt. Det bästa vore kanske något utav plast, typ samma material som IKEAs skärbrädor. Sen silikon. Alternativt massiv ek. Lär dröja ett tag innan den ruttnar.

Om du skippar monterings/ upphängningslisten för Ikeaköket och skruvar direkt i väggen tjänar du in en cm. Det blir iaf mindre glapp då som ska täckas.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Enklast är väl att kapa lådhurtsen i bakkant. Med lite tur ska det nog fortfarande finnas plats utan att lådorna slår i väggen. Eftersom man kapar i bakkant behöver det inte bli jätterakt.

Om du vill använda monteringslisten får du borra nya hål på insidan av stommen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.